ייעוץ השקעות וניהול תיקי השקעות הם שניים ממקצועות הפיננסים המרכזיים והמבוקשים ביותר, אשר העיסוק המקצועי בהם מצריך כמובן רישיון מטעם המדינה. המסלול המוביל לקבלת רישיון זה ותעסוקה מקצועית חופשית במקצועות אלו כולל מעבר של שש בחינות מטעם הרשות לניירות ערך ומשרד האוצר (אותן בחינות עבורן אנו מציעים קורסי הכנה ממוקדים וייעודיים, עבור כל בחינה בנפרד), כמו גם תקופת התמחות. מה יש לדעת וכדאי להכיר בנוגע לתקופת התמחות זו, המהווה שלב מרכזי וחשוב בדרך לקבלת הרישיון המיוחל?

כמה זמן התמחות נדרש?

זמן ההתמחות הנדרש שונה בין שני הרישיונות הללו: רישיון ייעוץ השקעות מצריך תקופת התמחות בת שישה חודשים, בעוד רישיון ניהול תיקי השקעות מצריך תקופת התמחות מעט ארוכה יותר, בת תשעה חודשים. זאת מכיוון שלמנהל תיקי השקעות אחריות רבה וכבדה יותר, ועליו להיות בקיא ו"משופשף" יותר בעיסוק בתחום בטרם יחל לנהל לבד את תיקי ההשקעות של לקוחותיו.

מה עושים במהלך תקופת ההתמחות?

תפקידה של תקופת ההתמחות הוא לאפשר לאותו/ה תלמיד/ה הנמצאים במהלך הלימודים ותהליך רכישת הרישיון, להתנסות בפועל בעבודה במקצוע זה תוך ליווי, השגחה וייעוץ צמודים. כלומר, מדובר בתקופה בה יועץ ההשקעות או מנהל ההשקעות העתידי זוכה לעסוק בפועל בייעוץ/ניהול השקעות, אך על מנת שלא לסכן את תיקי ההשקעות של לקוחותיו עושה זאת תחת ההנחיה וההשגחה הצמודה של יועצי/מנהלי השקעות וותיקים ומנוסים יותר. כך, כאשר מסיימים את תקופת ההתמחות (ומילוי שאר הדרישות), נכנסים לשוק העבודה כבר עם ניסיון מסוים בעיסוק במקצוע זה, ולא "משתפשפים" ולומדים את העיסוק על חשבון הלקוחות…

היכן ניתן (ומומלץ) לעשות התמחות בייעוץ או ניהול השקעות?

התמחות בייעוץ השקעות או ניהול תיקי השקעות ניתן לעשות כמובן במקומות בהם מועסקים אנשי מקצוע אלו. בפרט – חברות השקעות, בנקים, משרדים פרטיים העוסקים בתחום וכיוצ"ב.

כמובן שככל שהחברה בה נתקבל להתמחות היא כזו הנחשבת למצליחה וטובה יותר, כך להתמחות שלנו עשוי להיות ערך גדול יותר. שימו לב – זו אינה חייבת להיות בהכרח חברה גדולה, מוכרת ומובילה במשק. זו יכולה להיות גם חברה קטנה יחסית, כל עוד מדובר בחברה מקצועית הפועלת בתחום ההשקעות. כן כדאי לחפש אחר חברה העוסקת בתחומי ההשקעות המעניינים אתכם/ן יותר, ולוודא כי מדובר בחברה לגיטימית וחוקית לכל דבר ועניין, וכזו אשר אכן מוסמכת להציע התמחות בתחום זה.

כיצד להשיג התמחות אטרקטיבית ומועילה?

על מנת להשיג התמחות במקום אשר אכן יועיל לנו, גם מעבר למילוי הדרישה הרשמית של תקופת ההתמחות, כדאי קודם להתעניין בחברות והגופים הרלבנטיים השונים, ובפרט באלו אשר עוסקים בתחום הספציפי המעניין אתכם בתוך עולם ההשקעות (במידה ויש כזה).

על מנת להשיג התמחות טובה במקום מבוקש יש להגיש בקשה רשמית כמובן. הלומדים אצלנו, באקדמיה לפיננסים, נהנים לא אחת מסיוע והמלצות מהמורים ואנשי הצוות שלנו, אשר מעורים בתחום בארץ ומכירים הרבה מאוד גורמים רלבנטיים.

המאמר פורסם ב-30.12.2023