רישיון פנסיוני מאפשר למי שמחזיק בו להשתלב בשוק ההון. הרישיון מקנה הזדמנות להגיש מועמדות לעבודה בתור יועץ פנסיוני, משווק פנסיוני או סוכן ביטוח. במסגרת מסלול ההכשרה ולימודי ייעוץ פנסיוני נחשפים לקופות הגמל, קרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים. המטרה העיקרית היא להכשיר אנשי מקצוע שיכולים לסייע ללקוחות לתכנן את המבנה הפנסיוני לטווח ארוך, על מנת לפרוש בבטחה.
משווק או יועץ פנסיוני עם רישיון מתנהל בעיקר בפגישות עם עמיתים של קופות גמל, קרנות פנסיה או ביטוחי מנהלים. עיסוקו של משווק פנסיוני דומה לעיסוקו של יועץ פנסיוני, מלבד הבדל אחד: יועץ הוא אובייקטיבי ואין לו זיקה לגוף מנהל, לעומת משווק פנסיוני שמייצג גוף אחד בלבד ועובד עבור בית השקעות או סוכנות. החל משנת 2008 זכאי כל אזרח בישראל לפנסיית חובה ולכן גם נוצר ביקוש רב לאנשי מקצוע עם רישיון פנסיוני.

 

תנאים לקבלת רישיון ומעבר מבחנים

רישיון פנסיוני ניתן בכפוף לתנאים המוגדרים על ידי משרד האוצר והרשות לניירות ערך. הרשות לניירות ערך דורשת עמידה בתנאים מקדימים שהם אזרחות ישראלית ללא עבר פלילי, מעבר בחינות מטעם הרשות לניירות ערך ומטעם משרד האוצר והתמחות של 6 חודשים בחברה העוסקת בפועל בשיווק או ייעוץ פנסיוני.

המבחנים שאותם צריך לעבור במסגרת קורס ביטוח ולימודי שוק ההון מחולקים למבחני יסודות ומבחנים מקצועיים. בעלי תואר ראשון במנהל עסקים או כלכלה יכולים לקבל פטור ממחני הרשות לניירות ערך לשלושה מתוך ארבעה מבחני היסוד ולבצע מסלול מקוצר שכולל סך הכל שלושה מבחנים. מועמדים לרישיון שעדיין לא השלימו את התואר הראשון, או שלחילופין הם מחזיקים בתואר ראשון שאינו בתחומי מנהל עסקים או כלכלה, צריכים לבצע את המסלול המלא ולעבור 6 מבחנים.

המבחנים במסלול הפנסיוני המקוצר הם: יסודות הביטוח, מקצועית א' וגמר פנסיוני. המבחנים במסלול פנסיוני מלא הם: יסודות הביטוח, חשבונאות, כלכלה, ומבחן בסטטיסטיקה ומימון, מקצועית א' וגמר פנסיוני. הבחינות בגמר פנסיוני ובמקצועית א' מוגדרות בחינות מתקדמות וניתן לגשת לבחינות אלו רק לאחר מעבר של בחינות הייסוד.

 

האם התמחות היא חלק מההכשרה?

מי שנרשם ללימודי ביטוח צריך להביא בחשבון את תקופת ההתמחות. זהו חלק בלתי נפרד מההכשרה ותנאי בסיסי לקבלת רישיון משרד האוצר. משרד האוצר דורש מכל מועמד לעבור תקופת התמחות בתחום העיסוק בו הוא מבקש את הרישיון. גם עבור רישיון לשיווק פנסיוני וגם עבור רישיון לייעוץ פנסיוני יש לעבור התמחות של 6 חודשים. בנוסף, בשני המקרים המתמחה צריך למצוא מאמן בעל רישיון של 5 שנים לפחות.

ההבדל בין מסלולי ההתמחות הוא שאת ההתמחות בשיווק פנסיוני ניתן לבצע בבתי השקעות ובחברות לייעוץ השקעות, בעוד עבור רישיון לייעוץ פנסיוני ניתן לבצע התמחות גם בבנקים.

לאחר סיום ההתמחות ניתן לקבל רישיון פנסיוני בתחום בו התמחית, אולם ניתן לאחר מכן להגיש בקשה למשרד האוצר להחלפת הרישיון מיועץ פנסיוני, למשווק פנסיוני, לסוכן ביטוח, ללא צורך בהתמחות נוספת.