רישיון יועץ השקעות ורישיון ניהול תיקים הם שניים מהרישיונות המבוקשים ביותר בעולם מקצועות הפיננסים בישראל כיום, ומסיבות ברורות – הביקוש לשירותיהם של אנשי מקצוע אלו גבוה מאוד, בין השאר מכיוון שכיום יותר ישראלים מאשר אי פעם בעבר מחזיקים בתיקי השקעות ומניות, קופות גמל, תעודות סל ושאר מוצרים פיננסים המאפשרים להשקיע את הכסף האישי בשוק ההון וליהנות מתשואות אטרקטיביות לאורך זמן.

בהתאם לביקוש לשירותים אלו בשוק, כך גם כמות האנשים הפונים ללימודי מקצועות אלו במטרה לקבל את הרישיון הנכסף ולעסוק בתחום באופן רשמי גדולה מאוד. רבים מהמתעניינים והמתעניינות ברישיונות אלו מוצאים עצמם בדילמה מסוימת – איזה מסלול בדיוק ללמוד ואיזה רישיון להוציא? בעוד התחרות כוללת גם את מקצועות הייעוץ הפיננסי ומספר רישיונות נוספים, רבים מתלבטים ספציפית בין רישיון ניהול תיקים לרישיון ניהול השקעות. מהם ההבדלים העיקריים בין שני רישיונות אלו ואיזה מהם מומלץ לנסות להוציא?

 

ייעוץ מפורט ללקוחות מול ביצוע פעולות בתיק ההשקעות בפועל

על ההבדל המהותי ביותר בין עבודתו של יועץ ההשקעות לזו של מנהל ההשקעות ניתן ללמוד משם המקצוע של כל אחד מהם – יועץ ההשקעות מורשה להעניק ללקוחותיו שירותי ייעוץ בלבד עבור תיקי ההשקעות שלהם, בעוד מנהל התיקים מורשה לבצע פעולות של ממש בתיקי ההשקעות, ולנהל אותם בפועל. בפועל, ניהול תיקי ההשקעות מתבצע באופן מעט גמיש ומשתנה מלקוח ללקוח – לקוחות מסוימים מעוניינים "להיות בעניינים", לדעת בדיוק מה קורה בתיק ההשקעות שלהם, לקחת חלק מההחלטות בעצמם, לעקוב אחר כל פעולה שמנהל התיק שלהם מבצע וכו', בעוד לקוחות אחרים אינם מעורבים כל כך בניהול השוטף של תיק ההשקעות שלהם, משאירים את הניהול השוטף למנהל התיק ומתעדכנים בנעשה בתיק אחת לתקופה.

למנהל תיקי השקעות, אם כן, סמכות רחבה מקיפה יותר המאפשרת לו לבצע פעולות בתיק ההשקעות, לעיתים ללא אישור מידי מהלקוח עבור כל פעולה. עם זאת, אין להסיק מכך כי תפקידו של יועץ ההשקעות מצריך פחות ידע, הבנה או מקצועיות. ייעוץ השקעות הוא תחום המצריך מהעוסקים בו הבנה מעמיקה ומקיפה של השוק והמערכת הפיננסית, מה שבא לכדי ביטוי כמובן גם במסלול הלימוד ובמבחנים שיש לצלוח על מנת לזכות ברישיון יועץ השקעות.

 

הבדל במבחנים ובתקופת ההתמחות

מכיוון שקיים הבדל בין עבודתו וסמכויותיו של מנהל התיקים לבין זה של יועץ ההשקעות, גם מסלול ההכשרה הנדרש על מנת לעסוק במקצועות אלו באופן רשמי מעט שונה.

ההבדל הראשון הוא ברשימת הבחינות המועברות מטעם הרשות לניירות ערך ומשרד האוצר, אותן יש לעבור בהצלחה על מנת לקבל את הרישיון. במקרה של ייעוץ השקעות מדובר בחמישה מבחנים בסך הכל – ארבעה מבחני יסוד (יסודות הכלכלה, החשבונאות, אתיקה ודיני ניירות ערך וסטטיסטיקה ומימון), ומבחן גמר אחד (המבחן במקצועית א' אשר עוסק בצורה מעמיקה בעולם ניירות הערך). במקרה של רישיון ניהול תיקים מדובר בשש בחינות– חמשת הבחינות של מסלול ייעוץ ההשקעות ובחינת גמר נוספת אשר נקראת "מקצועית ב' " – החומר בו עוסק בחינה זו חופף במידה מסוימת לחומר של הבחינה במקצועית א', אך כאן מדובר בבחינה פתוחה בה על הנבחנים לנתח תיקי השקעות, כמו גם לגלות בקיאות במספר נושאים נוספים. מכיוון שלמנהל ההשקעות סמכויות נרחבות יותר מאלו של יועץ ההשקעות, ברור מדוע מסלול זה בוחן את הידע והבקיאות של המעוניינים ברישיון באופן נרחב יותר.

 

הבדל מהותי נוסף במסלול ההכשרה של מנהלי תיקי השקעות לעומת זה של יועצי השקעות הוא תקופת ההתמחות אותה יש לעבור על מנת לקבל את הרישיון ולעסוק במקצוע באופן עצמאי. בשני המקרים נדרשת תקופת התמחות אותה ניתן להתחיל לאחר סיום שלב מבחני היסוד. במקרה של רישיון ייעוץ השקעות מדובר בתקופת התמחות בת שישה חודשים, בעוד במקרה של רישיון ניהול תיקים תקופת ההתמחות ארוכה יותר ונמשכת תשעה חודשים. גם כאן, עקב הסמכות והאחריות הגדולה יותר היושבת על כתפיו של מנהל התיקים קיימת דרישה בהתמחות ארוכה יותר, אשר תבטיח רמה מקצועית גבוהה ובקיאות מעמיקה בתחום כבר מהיום הראשון לעבודתו של מנהל התיקים באופן עצמאי לאחר קבלת הרישיון.

 

איזה מהרישיונות לבחור?

לאחר שהבנו את ההבדלים העיקריים בין רישיון מנהל תיקי השקעות לבין רישיון יועץ השקעות, נותרנו עם השאלה – באיזה מן המסלולים לבחור? כמובן שמדובר בהחלטה סובייקטיבית, אך חשוב להבין כי בעוד קיימים הבדלים בין שני מקצועות אלו, הן במסלול ההכשרה והן בעבודה השוטפת, עדיין מדובר בשני מקצועות קרובים יחסית מעולם הרישיונות הפיננסיים. מכיוון שחלק ניכר ממסלולי ההכשרה דומה מאוד בשני המקרים, ניתן להתחיל בקורסי ההכנה לבחינות היסוד ולבחינה במקצועית א' (בחינות המשותפות לשני המסלולים), ולאחר מכן להחליט האם מעוניינים לגשת גם למבחן במקצועית ב' ולנסות ולהתקבל להתמחות כמנהלי תיקים, או שמה מעוניינים להשלים את המסלול הקצר יותר של רישיון ייעוץ השקעות.