על מנת לעסוק במקצועות שונים מעולם הפיננסים בהם מעניקים שירותי ייעוץ וניהול ללקוחות שונים, יש להוציא רישיון מתאים המונפק מטעם רשויות המדינה, וספציפית משרד האוצר והרשות לניירות ערך. לדוגמה, רישיון יועץ השקעות או רישיון ניהול תיקים מהווים תנאי מקדים והכרחי לעיסוק במקצועות אלו, ורישיון זה בא להבטיח כמובן כי אותו יועץ או מנהל אכן מחזיק בידע הדרוש ובכלים השונים הנחוצים על מנת להעניק שירותי ייעוץ/ניהול איכותיים. כך ניתן למנוע ממי שאינו מוכשר לכך, להעניק ייעוץ אשר אינו באמת מקצועי ולגבות על כך כסף. זוהי גם הדרך להבטיח למידה שיטתית ומסודרת של כלל הנושאים הרלבנטיים לעבודה במקצועות אלו.
לכן, על המעוניינים בקבלת רישיון ייעוץ/ניהול השקעות, ייעוץ ושיווק פנסיוני ומספר מקצועות נוספים מעולם הפיננסים, לצלוח סדרה של מבחנים המועברים ברובם על ידי הרשות לניירות ערך. מה כוללים מבחנים אלו ובהתאם לכך – מה כוללת הכנה מקצועית ומסודרת למבחנים אלו ומדוע היא מומלצת?

 

רכישת היכרות יסודית ומעמיקה עם תחומים עיקריים רלבנטיים – מבחני רשות ני"ע

המבחנים השונים המועברים מטעם הרשות לניירות ערך מבטיחים כי הנבחנים, אשר שואפים לעסוק בתחומים אלו באופן מקצועי, ירכשו היכרות מעמיקה ויסודית עם תחומים מרכזיים הרלבנטיים עבור מקצועות אלו דוגמת עולם החשבונאות והכלכלה ותחום הסטטיסטיקה והמימון. עוד באה להבטיח הרשות כי הנבחנים מחזיקים בבקיאות בעולם ניירות הערך (תחום בו עוסק מבחן "מקצועית א' ").
בחינות היסוד המועברות מטעם הרשות ומהוות תנאי הכרחי על מנת לגשת למבחני הגמר, להתחיל התמחות בתחום ולקבל את רישיון התעסוקה במקצוע זה או אחר, כוללות כאמור הן שאלות תיאורטיות והן שאלות טכניות, כאלו אשר באות לוודא כי אותם נבחנים אכן למדו את הנושאים הללו באופן מעמיק ומסודר. מבחנים אלו חופפים במידה מסוימת למבחנים מקבילים באותם מקצועות (יסודות הכלכלה, יסודות החשבונאות וכו') אשר מועברים באוניברסיטאות ומכללות שונות, במסלולים לתואר ראשון בכלכלה, חשבונאות, ניהול ומספר מסלולים נוספים. מבחן הגמר במקצועית א' כולל בחינה מעמיקה ויסודית של עולם ניירות הערך – תחום גדול ועשיר בפרטים אשר רלבנטי במיוחד לעבודתם של יועצי השקעות, מנהלים, משווקים פנסיוניים וכו'.

 

קורסי הכנה ממוקדים בכל נושא – הכנה למבחני רשות ניירות ערך

הכנה מקצועית ויסודית למבחני הרשות, דוגמת זו שמציעה האקדמיה לפיננסים, כוללת קורס הכנה ממוקד וייעודי עבור כל אחת מהבחינות. בין אם מדובר בבחינת יסוד בשלב ההתחלתי של המסלול לרכישת הרישיון ובין אם בבחינות הגמר המאתגרות, ההכנה המקצועית כוללת קורס ייעודי עבור כל אחת מבחינות אלו – קורס יסודות הכלכלה, קורס סטטיסטיקה ומימון, קורס חשבונאות וכו'.
כל אחד מהקורסים הנ"ל כולל סדרה של מפגשים פרונטאליים המועברים על ידי אנשי מקצוע מנוסים מהתחום, כאלו אשר עוסקים במקצועות הפיננסים מזה שנים רבות, אך מחזיקים בניסיון עשיר (וחשוב לא פחות) גם בהוראה לקראת בחינות אלו. כל קורס שכזה מועבר בידי מורים אשר כבר העבירו קורסים רבים כאלו בעבר וסייעו בהצלחה לתלמידים ותלמידות רבים לצלוח את המבחן הזה. לכן, מלבד לבקיאות בנושאים הרלבנטיים מפאת עיסוקם המקצועי בתחום, למרצים אלו היכרות מתמשכת ורציפה עם אותו מבחן שמעבירה הרשות לני"ע מזה שנים רבות. כמובן שכאשר מבחן זה מועבר מספר פעמים מדי שנה לאורך שנים רבות הוא מכיל שאלות ספציפיות אשר חוזרות על עצמן שוב ושוב בווריאציות מעט שונות, כך שלהיכרות המתמשכת עם מבחנים אלו יתרון משמעותי של ממש. זוהי אחת הסיבות לאחוזי ההצלחה הגבוהים של נבחנים ונבחנות המגיעים לאחר קורס הכנה ממוקד – במסגרת ההכנה הם עונים אינספור פעמים על שאלות שונות אשר לאחר מכן חוזרות בצורה זו או אחרת גם במבחן עצמו, כך שההתמודדות עם המבחן הופכת פשוטה וקלה הרבה יותר.

מלבד לשיעורים פרונטאליים כוללים קורסי ההכנה הללו חומר לימודי דוגמת מצגות וכד' המוענק לתלמידים על מנת שיוכלו לחזור על ההרצאות ששמעו, כמו גם חוברות של שאלות עם פתרונות ושאר חומרי לימוד אשר נחוצים על מנת לתרגל בבית לקראת הבחינה.
אך הדבר החשוב ביותר שמעניקה ההכנה המקצועית למבחני הרשות לניירות ערך היא מסגרת לימודית – מסגרת אשר יוצרת לוח זמנים ומקלה על התלמיד/ה (אשר בדרך כלל עסוקים במהלך תקופה זו גם בעבודה או מסלולי לימוד אחרים) להתכונן בצורה מסודרת ומעמיקה למבחן. בנוסף, גם הגישה למורים ואנשי מקצוע מהתחום עימם ניתן להתייעץ בכל שאלה ולקבל סיוע הכוונה פרטנית מהווה יתרון מהותי אשר אינו קיים עבור מי שמנסה להתכונן לבחינות אלו ללא קורס הכנה מקצועי.

לסיכום, הכנה מקצועית למבחני הרשות, כמו גם למספר מבחנים במסלול זה המועברים מטעם משרד האוצר (דוגמת המבחן ביסודות הביטוח או גמר פנסיוני), מעניקה למשתתפים בה יתרונות מהותיים שקשה להשיג ללא מסגרת הכנה מקצועית וממוקדת מסוג זה. היתרון של הכנה מקצועית מסוג זה בא לכדי ביטוי במספרים – אחוזי ההצלחה הגבוהים של נבחנים ונבחנות אשר ניגשו לבחינות לאחר הכנה מקצועית.

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

מקצועית א

חשבונאות פיננסית

לימודי ביטוח

רישיון יועץ השקעות