שוק ההון ועולם ההשקעות והמסחר הבורסאי מושך אליו מדי שנה אנשים רבים המעוניינים לבנות קריירה ארוכת טווח, המלאה בעניין, אתגר ופוטנציאל רווח לא קטן.
ייעוץ השקעות הינו אחד האפיקים הפופולאריים ביותר בהן ניתן להשתלב בשוק ההון ובעולם ההשקעות. יועצי השקעות רוכשים כבר בשלב מוקדם ידע נרחב אודות שוק ההון, עולם ניירות הערך והבורסה, ועוסקים בייעוץ לאנשים וחברות באפיקי השקעה אטרקטיביים ודרכים מושכלות ונבונות להתנהל בשוק.

להלן כל המידע הרלבנטי עבור המעוניינים להוציא רישיון ייעוץ השקעות, החל מתנאים מקדימים ועד ללימודים, המבחנים שצריך לעבור וההתמחות שלאחר הלימודים.

 

לימודים במסלול הכשרה לקבלת תעודת ייעוץ השקעות

כמובן שעל מנת לקבל תעודה מטעם רשות ניירות הערך יש צורך לעבור מבחנים מקיפים בתחום. כדי ללמוד באופן מעמיק את התחום על שלל נושאיו השונים, ולהתכונן כראוי למבחנים המאתגרים, מומלץ להצטרף ללימודים במסלול הכשרה לקבלת תעודת ייעוץ השקעות.

לפני שנפרט אודות מסלול הלימודים והמבחנים נציין כי מסלול לימודים זה נערך גם במתכונת המתאימה לאנשים עובדים אשר עסוקים לאורך השבוע בשעות העבודה, וכי על מנת לקבל את התעודה בסיום המבחנים יש צורך לעמוד בכמה תנאים מקדימים – עליכם להיות אזרחי ישראל וללא עבר פלילי, עליכם לעבור בהצלחה כמובן את כל המבחנים מטעם הרשות לניירות ערך ולאחריהם לעבור התמחות בת כחצי שנה.

מסלול הלימודים מותאם כמובן למבחנים השונים אותם יש לעבור. מבחנים אלו נחלקים למבחני יסוד ולמבחנים מקצועיים. ארבעת מבחני היסוד הם במקצועות החשבונאות, הכלכלה, סטטיסטיקה ומימון ודיני ניירות ערך ואתיקה מקצועית. עבור מי שלמד כלכלה, חשבונאות או מנהל עסקים וקיבל זכאות לתואר, יתקבלו פטורים ע"י הרשות לני"ע משלושת המבחנים הראשונים (כלכלה, סטטיסטיקה ומימון וחשבונאות).
לאחר שעוברים התלמידים את מבחני היסוד, עליהם לגשת למבחן המקצועי – מקצועית א'. מבחן זה מקיף מאוד ובוחן בקיאות והבנה בעולם הרחב של ניירות ערך והמוצרים הפיננסיים.

 

השלב הסופי במסלול ההכשרה – התמחות בייעוץ השקעות

לאחר שצלחתם בשלום את המבחנים השונים, תזדקקו להתמחות בת שישה חודשים כדי להיות זכאים לרישיון ייעוץ ההשקעות. את ההתמחות יש לעשות אצל יועץ השקעות מוסמך ומנוסה המחזיק ברישיון לפחות חמש שנים. ההתמחות היא בתשלום ודורשת משרה מלאה.

על מנת להשיג התמחות טובה בתחום, מומלץ להירשם ללימודים לקראת מבחני ההסמכה בגוף מקצועי בעל מוניטין בתחום. כאשר אתם לומדים באקדמיה לפיננסים של BDO אתם מכינים את הקרקע לקבלת התמחות בבית ההשקעות או בגופים רלבנטיים (בנקים, קרנות גידור, גופי השקעות פרטיים וכו'). כך, אתם יכולים להפגין את נחישותכם, רצינותכם ויכולותיכם עוד בזמן הלימודים לקראת המבחנים, וכך לבנות לעצמכם מסלול הכשרה והתקדמות טוב.

לסיכום, ייעוץ השקעות הוא תחום פופולארי ומבוקש, ולא בכדי. תחום זה טומן בחובו הרבה מאוד עניין והזדמנויות. על מנת להשתלב בו בצורה טובה, התחילו בהרשמה ללימודים מקצועיים המוכוונים למעבר של המבחנים, השגת התמחות וקבלת רישיון ייעוץ השקעות.