על מנת לקבל רישיונות רשמיים מטעם המדינה לעסוק במקצועות הפיננסיים באופן רשמי וחוקי, נדרש לעבור סדרה של בחינות המועברות מטעם הרשות לניירות ערך ומשרד האוצר. כל רישיון והבחינות הייחודיות לו, כאשר ברבים מן הרישיונות ניתן למצוא גם בחינות חופפות – כאלו הנכללות בדרישות של כמה וכמה רישיונות שונים, ולכן רלבנטיות עבור מרבית המעוניינות והמעוניינים בהוצאת רישיון פיננסים מסוים. כאן נתמקד בשתיים מהבחינות המכריעות ביותר, עבור כמה וכמה מרישיונות הפיננסים: הבחינה האחרונה העוסקת בעולם ניירות הערך – מקצועית א', והבחינה האחרונה לרישיון ביטוח (כמו גם רישיונות במקצועות הפנסיוניים – ייעוץ/שיווק פנסיוניים) – גמר פנסיוני.

להכיר באופן מקצועי ומעמיק את עולם ניירות הערך – בחינת הגמר במקצועית א'

מקצועית א' היא בחינת גמר הכרחית עבור רישיון ביטוח, רישיון ייעוץ השקעות ורישיונות פיננסיים נוספים, דוגמת רישיון ניהול תיקים.  בדומה לבחינות גמר אחרות, ובפרט גמר פנסיוני, גם במקרה של "מקצועית א' " נדרש לעבור קודם בהצלחה את בחינות היסודות השונות (ארבע בחינות במקצועות כמו יסודות הכלכלה, יסודות החשבונאות וכו').

בחינה זו עוסקת בצורה מעמיקה בעולם ניירות הערך, אשר רלבנטי ביותר כאמור עבור כל העוסקים במקצועות הפיננסיים השונים, ביניהם גם יועצי/ות השקעות וסוכני/ות ביטוח. הסיבה לכך היא פשוטה ואינטואיטיבית – יועצי השקעות, כמו גם סוכני ביטוח, עוסקים בתחומים אשר מעורבים בצורה עמוקה ובלתי ניתנת להפרדה בעולם ניירות הערך ובשוק ההון. במקרה של ייעוץ השקעות קשר זה ברור לכל – כאשר מייעצים ללקוחות היכן וכיצד כדאי להם להשקיע את כספם, האפשרויות העיקריות השונות הן ניירות ערך מסוגים שונים. למשל – מניות, אגרות חוב, תעודות סל וכיוצ"ב. לכן, רק הגיוני ומתבקש כי אותו אדם המחזיק ברישיון ייעוץ השקעות יבין לעומק את עולם ניירות הערך, את המאפיינים של כל סוג עיקרי של נייר שכזה, את השיקולים הרבים והשונים להשקיע בניירות אלו או באחרים, את הסיכונים ופוטנציאל הרווח הקיימים בנוגע לכל אפיק השקעה שכזה וכו'.

גם אנשי מקצוע המחזיקים ברישיון סוכן ביטוח צריכים כמובן להיות בקיאים בעולם ניירות הערך ושוק ההון. כספי הביטוח של כולנו מושקעים ברובם בשוק ההון ובניירות ערך שונים, מה שמחייב את סוכן הביטוח להיות בקיא בעולם זה ולהעמיק בו באופן מקצועי.

הבחינה במקצועית א' מבטיחה כי אנשי מקצוע אלו, בפרט יועצי השקעות וסוכני ביטוח, אכן "ישחו" בעולם של שוק ההון וניירות ערך וכך יידעו לייעץ ללקוחותיהם באופן מושכל ומחושב.

שיאו של תהליך ההכשרה של העוסקים במקצועות הביטוח – הבחינה בגמר פנסיוני

הבחינה השנייה בה נעסוק כאן היא בגמר פנסיוני – בחינה הכרחית ונדרשת עבור המעוניינים ברישיון סוכן ביטוח, יועץ או משווק פנסיוני. מבחינות רבות, מהווה בחינת גמר זו את שיאו של תהליך ההכשרה והלימודים של סוכני הביטוח והיועצים/משווקים הפנסיוניים לעתיד.

בחינה זו עוסקת בצורה מקיפה ומעמיקה בעולם הפנסיוני – רכיב מרכזי ומשמעותי בשוק ההון ובכלכלה המודרנית, במסגרתו מבטיחים את פרנסתם השוטפת והמספקת של כלל האנשים, לאחר שהגיעו לגילאי הפרישה והפסיקו לעבוד למחייתם.

עולם הביטוח הפנסיוני הוא עולם מורכב וסבוך, הקשור כאמור בצורה עמוקה ויסודית בעולם ניירות הערך ושוק ההון. סוכני ביטוח חייבים להיות בקיאים בתחום זה.

הבחינה בגמר פנסיוני (כמו גם מקצועית א') נחשבת לבחינה מעמיקה, נרחבת ומאתגרת. במיוחד עבור בחינות אלו, מומלץ בחום לקחת קורס הכנה ממוקד ויסודי אשר כבר הוכיח עצמו עבור אינספור בעלי מקצוע בעבר. אנשים שהתכוננו כראוי לבחינות אלו, צלחו אותן כבר בניסיון הראשון וסיימו את המסלול הנדרש לצורך קבלת הרישיון ביתר קלות ומהירות.

המאמר פורסם ב-30.10.2023