מקצועות ותחומי עיסוק מסוימים בעולם הכספים והפיננסים מחייבים רישיון מטעם המדינה, רישיון הבא לרוב להבטיח את מידת הבקיאות, הידע והיכולת המקצועית של אותו אדם, כמו גם את מידת אמינותו ואת העובדה כי הוא מחזיק בניסיון מסוים, אותו רכש במהלך תקופת ההתמחות. עבור כל המתעניינים והמתעניינות בלימודי רישיונות – לימודים המכינים לקראת מבחני ההסמכה לקבלת רישיונות בעולם הפיננסים (בהם אנו מתמחים כאן באקדמיה כמובן) – מהן האפשרויות העיקריות שעל הפרק? להלן כמה מהרישיונות העיקריים והאטרקטיביים ביותר שכדאי לכל אחת ואחד המתעניינים בכיוון זה להכיר:

רישיון ניהול תיקי השקעות – אחד מסוגי רישיונות הפיננסים הבכירים והנחשבים ביותר הוא זה המעניק למחזיקים בו את הסמכות לנהל בפועל את תיקי ההשקעות של לקוחותיהם. על מנת לעשות זאת (ולקבל בכלל את הרישיון) יש לעבור סדרה של בחינות מטעם הרשות לניירות ערך ומשרד האוצר (זה נכון לגבי מרבית רישיונות הפיננסים), ולעבור תקופת התמחות בת תשעה חודשים. חשוב להבין כי מדובר באחד הרישיונות הנחשבים ביותר מאחר ומנהלי תיקים זוכים לאמון המוחלט של לקוחותיהם, המפקידים בידיים שלהם את כספם ואת חסכונות חייהם. על מנהל ההשקעות להתנהל בחכמה ובזהירות, לשמור על הכסף של לקוחותיו אך גם לגרום לו "לפעול" ולעבוד בשבילם, כלומר – לשאת תשואה מסוימת שתהפוך את ההשקעה של הכסף למשתלמת וכדאית.

רישיון יועץ השקעות – יועצי השקעות, בניגוד למנהלי תיקים, אינם מורשים לנהל ולהשקיע בפועל את הכספים של לקוחותיהם, אלא רק לייעץ להם מקצועית. לכן על יועץ ההשקעות להיות בקיא ולהכיר את השוק ואת התחום בו הוא עוסק, להוכיח כי הוא אדם ישר ואמין, וגם כן להתמחות בטרם הוא מתחיל לייעץ באופן עצמאי. במקרה זה ההתמחות אורכת שישה חודשים בלבד.

רישיון ייעוץ/שיווק פנסיוני – אנשי פיננסים המתמחים בשוק הפנסיוני הפכו למבוקשים ביותר בארץ בעשור האחרון. כל עובד שכיר או עצמאי בישראל מחויב כיום על פי חוק לחסוך לפנסיה, והמודעות לחשיבות של חיסכון זה גבוהה מאי פעם. גם בכל הנוגע לחיסכון שלנו לפנסיה לא פשוט או קל, ובטח שלא טריוויאלי, להתנהל בשוק באופן מושכל ולהבין בדיוק מה אנחנו עושים. כאן נכנסים לתמונה יועצים ומשווקים פנסיוניים – אנשי המקצוע שיסייעו לנו להבטיח את הפרנסה שלנו בגילאי הפרישה. כמו הרישיונות הקודמים, גם כאן נדרש כאמור לעבור סדרת בחינות שתבטיח את ההבנה, הידע והבקיאות שלכם בתחום ובנושאים הגדולים הרלבנטיים עבורו (דוגמת חשבונאות, כלכלה, ניירות ערך וכיוצ"ב). מדובר בתחום בו אנשי המקצוע נהנים כאמור מביקוש גבוה ביותר לשירותיהם, ולכן באחד מסוגי הרישיונות המבוקשים והאטרקטיביים ביותר שבנמצא.

רישיון סוכן ביטוח – גם על מנת לעסוק בעולם הביטוח באופן רשמי וחוקי נדרש רישיון כמובן (במובן מסוים גם משווקים ויועצים פנסיוניים עוסקים למעשה בביטוח ואכן נדרשים לקורס "יסודות הביטוח", אך כאן הכוונה לסוכן ביטוח "רגיל", מהסוג שאנחנו מכירים ושמוכר פוליסות ביטוח מסוגים שונים). על סוכן הביטוח להיות אדם אמין, מקצועי, משכיל בתחומים הנכונים ומנוסה. כמו רישיונות אחרים, גם הוא נדרש לצלוח סדרה של בחינות וכיוצ"ב, לכל אחת ואחת מומלץ להתכונן באופן ייעודי ויסודי על מנת להבטיח מעבר "חלק" בניסיון הראשון. אין צורך לפרט בנוגע לביקוש הקיים בשוק עבור אינספור סוגים שונים של ביטוחים, ולכן היצע ההזדמנויות רחב ההיקף ממנו נהנים סוכני ביטוח כיום.

אלו הם רישיונות הפיננסיים העיקריים והמבוקשים ביותר בשוק כיום. אנו מעבירים כאמור קורסים ייעודיים עבור כל אחת ואחת מהבחינות הנדרשות במסגרת תהליך קבלת הרישיון. קורסים אלו מהווים את הסיכוי הטוב ביותר ללמוד את הנושאים הרלבנטיים לעומק ולהפנים אותם, וכמובן – לעבור כל בחינה במהירות האפשרית וכבר בניסיון הראשון.

המאמר פורסם ב-30.04.23