לימודי ההכנה לקבלת רישיונות במקצועות הפיננסים השונים המועברים אצלנו (קורסי הכנה ייעודיים לבחינות של הרשות לני"ע ומשרד האוצר) מושכים אינספור תלמידות ותלמידים מדי שנה, חלקם מגיעים בלי להכיר ולדעת עד הסוף מה בדיוק כולל כל אחד מהמקצועות הללו ומהם ההבדלים ביניהם. בפרט, קיים לא מעט בלבול בין שניים מהרישיונות הפופולאריים והמבוקשים ביותר – רישיון ניהול תיקים ורישיון יועץ השקעות. מה באמת ההבדלים בין שני הרישיונות הללו ומה משותף להם?

הבדלים עיקריים בין רישיון יועץ השקעות לרישיון ניהול תיקי השקעות

הבדל מרכזי בין רישיון ייעוץ השקעות לרישיון ניהול תיקים הוא כמובן הסמכות הניתנת עם הרישיון – בעוד יועץ השקעות מוסמך לייעץ ללקוחותיו בלבד ולא לעשות אף פעולה מעבר לכך "בשמם", מנהל תיקי השקעות מחזיק בסמכות לנהל בפועל את ההשקעות של לקוחותיו. יש לו גישה לתיקי ההשקעות שלהם והוא מבצע בתיקים אלו פעולות בשמם של לקוחותיו, על סמך שיקול דעתו, בעצם כנציגם הרשמי והחוקי בהקשר של תיק ההשקעות שלהם. זהו הבדל עצום – האחריות המוטלת על מנהל תיקי השקעות היא גדולה יותר וכך גם הסמכות הניתנת לו. לקוחותיו מסכימים מראש לכך שאיש מקצוע זה ינהל בפועל את תיק ההשקעות שלהם, ובכך מסכימים לוותר בעצמם על הזכות הבלעדית לביצוע פעולות בתיקיהם. לכן, ניתן לראות ברישיון ניהול תיקים תפקיד מתקדם יותר בעולם ההשקעות. אכן, אנשי מקצוע רבים מתחילים דרכם מייעוץ השקעות ולאחר מכן עושים השלמה מקצועית נוספת והופכים למנהלי תיקים (אך ניתן כמובן גם להתחיל את ההסמכה ישירות מניהול תיקים).

הבדלים משמעותיים נוספים נוגעים למסלול הלימודים ולמבחנים הנדרשים לצורך קבלת הרישיון. מבחינת מבחנים, לצורך קבלת רישיון ניהול תיקי השקעות אנו נדרשים לעבור שש בחינות שונות: ארבע בחינות יסוד (כלכלה, חשבונאות, מבחן אחד באתיקה ודיני ניירות ערך ומבחן בסטטיסטיקה ומימון) ושתי בחינות גמר העוסקות בעולם ניירות הערך (מקצועית א' ומקצועית ב'). במקרה של המסלול לקבלת רישיון יועץ השקעות מדובר בחמש בחינות בלבד – אותן הבחינות הנדרשות עבור ניהול תיקים, אך ללא בחינת הגמר "מקצועית ב' ". גם מבחינת קורסי הכנה ממוקדי בחינה, דוגמת אלו המועברים על ידינו כאן באקדמיה, נדרשת הכנה לחמישה קורסים במקום לשישה.

בנוסף, גם בתקופת ההתמחות הנדרשת בחוק לצורך קבלת הרישיון קיים הבדל בין שני המסלולים הללו. רישיון יועץ השקעות מצריך תקופת התמחות של שישה חודשים בסך הכל, ובמקרה של רישיון ניהול תיקים נדרשת תקופת התמחות ארוכה יותר – תשעה חודשים. כאמור, התפקיד של ניהול תיקים כולל אחריות רבה יותר ומצריך יותר ניסיון וביטחון עצמי בעיסוק בתחום, לכן תקופת התמחות ארוכה יותר מאשר במקרה של רישיונות אחרים. גם זה הבדל שכדאי לקחת בחשבון.

גם לא מעט מכנה משותף לרישיונות ייעוץ וניהול השקעות

מלבד להבדלים שצוינו לעיל, ניתן להצביע גם על לא מעט דמיון ומכנה משותף בין רישיונות ייעוץ וניהול השקעות. כאמור, מדובר בשני מקצועות קרובים וקשורים, כאשר במובנים מסוימים ניהול תיקים מהווה שלב מתקדם יותר בתהליך ההתמקצעות והלמידה של יועצי השקעות.

שני אנשי מקצוע אלו (יועץ השקעות ומנהל תיקים) צריכים להיות בקיאים בעולם ניירות הערך ובמתרחש בשוק ההון (כמו גם בטכניקות ואסטרטגיות השקעה וכיוצ"ב) ולהיות תמיד עם האצבע על הדופק על מנת לספק ללקוחותיהם את האינפורמציה העדכנית והרלבנטית ביותר.

דמיון זה מאפשר כאמור לעסוק בשני המקצועות הללו, ולהמשיך לקבלת רישיון ניהול תיקים לאחר שכבר מחזיקים ברישיון יועץ השקעות. בכל מקרה, כל אחד מהרישיונות הללו מהווה נקודת התחלה מצוינת לבניית קריירה מקצועית בעולם הפיננסים.

המאמר פורסם ב-17.07.2022