אחד המאפיינים הברורים והמובהקים ביותר של שוק העבודה בשנים האחרונות, כמו גם התהליך אותו צופים בשוק בעשורים הקרובים, הוא היעלמותן של יותר ויותר משרות ומקצועות מהעולם, או לפחות מעולם העבודה האנושי. הטכנולוגיה המתקדמת המפותחת בקצב מואץ כל כך כיום הופכת יותר ויותר פעולות שונות לאוטומטיות, ותוכנות מתקדמות מפותחות על מנת לבצע יישומים ותפקידים שונים שבעבר בוצעו אך ורק על ידי בני אדם. במסגרת תהליך זה, גם מקצועות ותחומים אשר כיום עדיין קשה לדמיין שיכולים להיות מבוצעים באופן משביע רצון על ידי מיכון אוטומטי ותוכנות מחשב נמצאים ב"סכנה" עתידית, לפחות על פי המומחים השונים, כמו גם על פי היגיון בסיסי – אם כבר היום לכל אחד מאיתנו יש בכיס סמארטפון עם מחשב עוצמתי ומתוחכם יותר מהמחשבים החזקים ביותר בעולם של לפני כמה עשורים, מחשב שיודע לעשות מליוני פעולות שבעבר לא היינו מנחשים שיהפכו לאוטומטיות מהר כל כך – השמיים הם באמת הגבול.
תחת סכנה זו, של "איבוד" משרות ומקצועות שונים למיכון בעידן הדיגיטלי בו אנו חיים, נשאלת שאלה זו גם לגבי מקצועות ספציפיים מעולם הפיננסים. ספציפית, במקרה של סוכן ביטוח, שאלה זו רלבנטית גם כן והמסקנות העולות מהדיון בה אינן חד משמעיות. מה שכן ברור הוא כי לפחות בטווח הנראה לעין, קיים ביקוש גבוה לסוכני ביטוח אנושיים, בשר ודם. מדוע מרבית האנשים מעדיפים, ונראה כי ימשיכו להעדיף, סוכני ביטוח אשר יטפלו עבורם בתחום זה, והאם אכן מדובר במקצוע אשר עתיד לעבור תהליך של אוטומאציה?
יחסי אנוש מהווים חלק בלתי נפרד מתפקידו של סוכן הביטוח
אחת הסיבות הברורות לכך שמרבית האנשים עדיין מעדיפים לעבוד עם סוכן ביטוח אנושי, אדם עימו הם נמצאים בקשר ישיר, על פני אלטרנטיבות אחרות, היא במילים פשוטות – יחסי אנוש. זו בדיוק הסיבה לכך שחברות ביטוח ענקיות אינן מנהלות את החשבונות של לקוחותיהם הפרטיים באופן אוטומטי בלבד, באמצעות תוכנות מחשב, אלא מחזיקות לא מעט סוכני ביטוח אשר נמצאים בקשר ישיר, טלפוני או פנים אל פנים, עם הלקוחות השונים. למרבית האנשים יש כיום סוכן ביטוח, אדם עם שם ופנים מוכרות, עימו הם יכולים לדבר ישירות במידת הצורך ועבור בעיות שונות הקשורות לביטוחים שלהם. בתחומים מסוימים, ונראה כי תחום הביטוח הוא אחד מהם, אנחנו מעוניינים ביחסי אנוש פשוטים ואותנטיים, ולא מוכנים להתנהל אך ורק מול אתר האינטרנט של חברת הביטוח שלנו או מול האלגוריתמים שמפעילה אותה חברה על מנת לנהל את החשבונות והפוליסות של לקוחותיה.
האם תמיד יישאר ביקוש לסוכני ביטוח?
מאחר וכבר כיום קיימים לא מעט אלגוריתמים מתוחכמים ותוכנות ייעודיות למיניהן אשר מנהלים חלק ניכר מעולם הפיננסים, המסחר הבורסאי וגם את עולם הביטוח, ניתן להסיק מסקנות מסוימות מהעובדה כי רובם המכריע של האנשים עדיין מעוניינים לעבוד מול סוכן ביטוח אנושי, מול אדם אותו הם מכירים באופן אישי. נראה כי בתחום הביטוח, בדומה לתחומים רבים נוספים בהם המצב דומה במובנים מסוימים, לרובנו ישנה נטייה ברורה להעדיף אינטראקציה אנושית, לפחות בחלק ניכר מההתנהלות שלנו מול התאגיד המוכר לנו את פוליסת הביטוח. סוכני ביטוח משמשים כמתווכים בין הלקוחות לבין התאגידים הגדולים והאלגוריתמים שהם מריצים על מנת לנהל את עולם הביטוח.
לכן, מדובר בסיבה טובה להאמין כי רמה מסוימת וניכרת של ביקוש לסוכני ביטוח אנושיים תישאר גם בעתיד, כאשר מהפכת האוטומציה תגיע לשלבים מתקדמים יותר. ייתכן כי מסקנות מסוג אלו עומדות גם בבסיסו של הביקוש ללימודי ביטוח המובילים להוצאת רישיון סוכן ביטוח – ביקוש אשר נשאר גבוה ויציב יחסית לאורך זמן.
עד כמה אוטומטי צפוי להפוך עולם הביטוח?
שאלה חשוב נוספת בהקשר זה היא – עד כמה צפוי עולם הביטוח לעבור לעבוד באופן אוטומטי ודיגיטלי, לעומת המצב כיום? התשובה על כך אינה ברורה ומוחלטת כמובן, בדומה לכל התשובות לשאלות על העתיד. אך חשוב להבין כי עולם הביטוח נסמך באופן נרחב כבר לא מעט שנים על אלגוריתמים ופעולות אוטומטיות למיניהן של מחשבים. אמנם הכוח המחשובי ורמת התחכום של האלגוריתמים והתוכנות השונות נמצאים במגמת עלייה מתמדת, ואמנם חלקים נוספים מתחומים רבים עוברים תהליך נוסף של אוטומציה מדי שנה, אך חברות הביטוח הגדולות יכולות היו לעבוד עם הרבה פחות סוכני ביטוח אנושיים לו רצו בכך. סביר להניח שהתוצאה המתקבלת הייתה איבוד של לקוחות, מהסיבות שהוזכרו לעיל – מרבית האנשים מעדיפים וימשיכו להעדיף לעבוד מול סוכני ביטוח אנושיים ו"אמיתיים" מאשר מול ממשקים ממוחשבים של תאגידי ביטוח.
לכן, גם אם חלקים נוספים מעולם הביטוח יעברו תהליכי אוטומציה בשנים הקרובות, אין כל סיבה וודאית לחשוב כי המשמעות הפרקטית של תהליך זה תהיה ירידה בביקוש לסוכני ביטוח אנושיים. במילים אחרות, לימודי ביטוח רלבנטיים כיום בדיוק כמו שהיו לפני מספר שנים, אם לא יותר…