עולם הביטוח מספק תעסוקה לאינספור אנשי מקצוע ברחבי העולם ובישראל, כאשר רישיון סוכן ביטוח הוא הרישיון הרלבנטי למעוניינים לעסוק בתחום באופן רשמי ומקצועי. הרישיון מונפק מטעם המדינה (משרד האוצר), ולמעשה קיימים סוגים שונים של רישיונות, המאפשרים לעסוק בתחומים שונים בתוך עולם הביטוח. תחום הביטוח הפנסיוני נכנס לתמונה באופן נרחב ומקיף בישראל במהלך העשור האחרון, בזכות רפורמות בשוק העבודה והפנסיה אשר הסדירו את נושא החיסכון הפנסיוני בחוק, וגרמו למיליוני עובדים ישראלים לחסוך לפנסיה באופן מסודר. גם בתחום זה אנשי המקצוע האחראים על הייעוץ המקצועי לציבור, והניהול השוטף של החסכונות הפנסיוניים, הם סוכני ביטוח מורשים.

מהן, אם כן, האפשרויות העיקריות העומדות בפני המעוניינים לעסוק בתחום הביטוח באופן מקצועי, ומהן הדרכים המומלצות לממש אפשרויות אלו?

 

ביטוח כללי וביטוח פנסיוני

עולם הביטוח הוא כאמור עולם עצום, רחב ועשיר ביותר בפרטים ותתי תחומים שונים. ביטוח הוא ענף המגלגל מיליארדים רבים של דולרים בכל רחבי העולם, וככזה מובן כי מדובר בתחום מורכב ביותר. עם זאת, עבור המתעניינים ליצור לעצמם קריירה עתידית בתחום זה, ניתן לעשות מעט סדר ולהתמקד בתחומים הגדולים והמרכזיים הרלבנטיים עבורם בתוך עולם הביטוח.

בגדול, אדם השוקל להוציא רישיון סוכן ביטוח ראוי שיכיר שני תחומים גדולים בתוך עולם הביטוח הישראלי – ביטוח כללי וביטוח פנסיוני.

נתחיל עם ביטוח כללי – הכוונה כאן היא לסוכני ביטוח אשר מטפלים בפוליסות שונות המוכרות לרובנו מחיי היומיום – ביטוח רכב, ביטוח דירה ורכוש, ביטוח חיים, ביטוח תאונות וכד'. כמובן שכל אחד מסוגי הביטוחים שזה עתה הוזכרו (כמו גם אינספור סוגים נוספים של ביטוח) מהווה תחום בפני עצמו, ומכיל אינספור פרטי מידע, חוקים, תקנות ושאר מאפיינים בהם על סוכן הביטוח להיות בקיא. עם זאת, דרך הכניסה לעולם הביטוח הכללי היא זהה וכוללת הנפקת רישיון סוכן ביטוח, באמצעות תהליך בו נתמקד מיד.

התחום העיקרי השני הוא זה של ביטוח פנסיוני, אשר כפי שכבר הוזכר עוסק בתחום של חסכונות ארוכי טווח לפנסיה. גם כאן נדרש להוציא רישיון סוכן ביטוח, אך במקרה זה מדובר ברישיון מעט שונה שכן סוכני הביטוח הפנסיוני מתמחים בתחום הפנסיוני כבר החל משלב הנפקת הרישיון עצמו, כך שהמסלול שעליהם לעבור בדרך להנפקת הרישיון מעט שונה.

 

מיסודות הביטוח ועד לבחינת הגמר – הכשרת סוכן ביטוח

על מנת לממש את ההזדמנויות הרבות הקיימות עבור סוכני ביטוח בישראל ואת הביקוש הרב לאנשי מקצוע בתחום זה בארץ, יש להתחיל בהנפקת רישיון סוכן ביטוח מטעם הממונה על הביטוח במשרד האוצר. רישיון זה ניתן לאחר מילוי דרישות מסוימות, ובראשן מעבר מספר בחינות המועברות מטעם הרשות לניירות ערך ומשרד האוצר. ללא רישיון זה לא ניתן לעסוק בתחום באופן חוקי.

הן עבור המעוניינים במסלול של סוכן ביטוח כללי והן עבור המתעניינים בביטוח פנסיוני, בחינות היסוד אותן יש לצלוח בשלב ראשון הן זהות – מדובר בארבע בחינות יסוד הכוללות בחינה ביסודות הביטוח ושלשו בחינות מטעם הרשות לניירות ערך – בחינה אחת ביסודות הכלכלה, אחת ביסודות החשבונאות ואחת בסטטיסטיקה ומימון. בחינות אלו בוחנות באופן יסודי את רמת הידע והבקיאות של הנבחן, ולכן מרבית הניגשים אליהן מתכוננים לבחינה באמצעות קורסי הכנה ייעודיים.

לאחר מעבר בחינות היסוד יש לעבור את בחינות הגמר – על מנת לעסוק בביטוח פנסיוני יש לצלוח את הבחינה בגמר פנסיוני ובחינה מקצועית א' המועברת מטעם הרשות לניירות ערך ובוחנת את בקיאות סוכני הביטוח העתידיים בעולם ניירות הערך, הקשור כמובן באופן הדוק ביותר לעולם הביטוח. עבור רישיון סוכן ביטוח בענף כללי יש לעבור בחינות גמר בביטוח תאונות וביטוח רכוש. בחינות אלו מועברות גם כן מטעם הממונה במשרד האוצר על שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

 

בחינות הגמר נחשבות למקיפות, מעמיקות ומאתגרות אף יותר מבחינות היסוד. לכן, במקרים אלו אחוז הניגשים לבחינות אשר מתכוננים אליהן באמצעות קורסי הכנה ייעודיים הוא כמעט 100%. קורסי הכנה מקצועיים אלו הוכיחו עצמם אינספור פעמים, ומהווים דרך יעילה ומומלצת הן ללמידה יסודית של החומר והן כהכנה ממוקדת לקראת מועד הבחינה.

 

תקופת התמחות התחום

שלב הכרחי נוסף בדרך להנפקת רישיון סוכן ביטוח היא תקופת התמחות אותה חייבים המועמד/ת לעבור בטרם יורשו לעסוק בתחום באופן עצמאי לחלוטין. את תקופת ההתמחות ניתן להתחיל כבר לאחר סיום בחינות היסוד, במקביל ללימודים לקראת בחינות הגמר. תקופת ההתמחות נמשכת שישה חודשים, במהלכם המתמחה מקבל כמובן משכורת ועוסק בתחום לראשונה באופן מקצועי, אך אינו מחזיק ברישיון עדיין ואינו מורשה לעסוק בייעוץ או שיווק פנסיוני, עד שיסיים את ההתמחות.

 

המסלול שתואר לעיל עלול להיראות מעט מרתיע במבט ראשון, אך בפועל אנשים רבים צולחים אותו בהצלחה מדי שנה בישראל, ועושים זאת בתקופה יחסית קצרה ביחס למסלולי לימודים רבים אחרים. קורסי ההכנה לבחינות מהווים מסגרת מסודרת ויעילה למעוניינים לעבור את המסלול במהירות יחסית, ועם סיכויי הצלחה אופטימאליים.