חטיבת קורסי ההכנה לבחינות הנדרשות לצורך קבלת רישיונות פיננסיים היא מהמבוקשות והפופולאריות ביותר אצלנו (ובעולם לימודי הפיננסיים בכלל), עם אינספור נשים וגברים המעוניינים מדי שנה לעבור במהירות ובהצלחה את המסלול לקבלת רישיון זה או אחר. בעוד רבות ורבים שומעים על אפשרות זו לראשונה ואינם בטוחים האם רישיון פיננסי הוא כיוון מקצועי מתאים וטוב עבורם, כדאי לעשות רגע סדר ולנסות ולהבהיר – מהם בדיוק רישיונות אלו, ובעקבות כך – עבור מי הם עשויים להתאים כיעד טוב לבניית קריירה בעולם הפיננסים?

רישיונות רשמיים מטעם המדינה לעסוק בתחומים מרכזיים בעולם הכספים והפיננסיים

עבור מי שעדיין אינו סגור/ה לחלוטין על מהם בכלל רישיונות פיננסיים, כדאי להבהיר:

בישראל (כמו גם במרבית יתר מדינות העולם המערבי) העיסוק במקצועות מסוימים בעולם הכספים והפיננסיים, בפרט אלו המצריכים עיסוק וייעוץ ישיר ללקוחות בענייניהם הכספיים, מותנה בקבלת רישיון תעסוקה רשמי מטעם רשויות המדינה. רישיון זה בא להבטיח, בין השאר, כי האדם המקבל אותו ועתיד לעסוק בתחום זה אכן בקיא בידע וההבנה הנדרשים, ומחזיק ברמה מספקת של אמינות ומקצועיות על מנת לתת שירותים אלו לציבור הרחב.

בארץ, מדובר במקצועות כמו ייעוץ השקעות, ניהול תיקי השקעות, ייעוץ ושיווק פנסיוני (לכך נגיע מיד), סוכן ביטוח וכיוצ"ב. על מנת שכל אדם הפונה ליועץ/מנהל השקעות או משווק פנסיוני יוכל להיות סמוך ובטוח כי הכסף שלו וההחלטות הפיננסיות שיבצע נמצאים בידיים טובות, המדינה דורשת מהמעוניינים לעסוק במקצועות אלו להוציא רישיון רשמי. על מנת לקבל אותו יש לעבור סדרה של בחינות ולסיים תקופת התמחות מסוימת.

רישיון פנסיוני

בעשורים האחרונים בולט במיוחד בישראל הביקוש לאנשי מקצוע מהעולם הפנסיוני, בפרט יועצים ומשווקים פנסיוניים המסייעים להתאים תוכנית חיסכון פנסיונית ארוכת טווח. אחת הסיבות לביקוש הרב היא רפורמה שנערכה במשק הישראלי במסגרתה כל עובד ועובדת באשר הם – שכירים ועצמאיים כאחד! – מחויבים על פי חוק להחזיק חיסכון פנסיוני פעיל ולהפריש אליו כסף מדי שנה.

רישיון פנסיוני מאפשר למחזיק/ה בו לספק שירותי ייעוץ ושיווק פנסיוניים. למשל – לבנות יחד עם לקוח את תכנית החיסכון הפנסיוני ארוך הטווח שלו, ואף לשווק לו חיסכון פנסיוני מסוים זה או אחר.

אז למי זה מתאים?

לאחר שהבנו טוב יותר במה מדובר – למי מתאים רישיון פיננסי ו/או פנסיוני?

ובכן, בתור התחלה, למי שמחפש/ת אחר קריירה בעולם הפיננסים ורכישת מקצוע ארוך טווח.

אך מעבר לכך, סביר להניח שרישיונות אלו מתאימים יותר לאנשים בעלי חשיבה כמותית סבירה או טובה (כלומר – אנשים שיחסית "טובים עם מספרים" או לכל הפחות לא ממש מתקשים להתמודד עם מספרים ולא סולדים מכך), ועניין מסוים בעולם הכלכלה, הכספים והפיננסים (או לכל הפחות נכונות להכיר עולם זה מקרוב ולהיכנס אליו). מעבר לכך, כדאי להתעניין יותר לעומק ולבחון האם תחום מסוים מבין תחומים אלו מדבר אליכם.

המאמר פורסם ב-29.2.2024