קבוצת המקצועות בעולם הפיננסים עבורם נדרש רישיון רשמי מטעם המדינה מושכת אליה אלפי מועמדות ומועמדים מדי שנה, הניגשים לבחינות הרשות לני"ע ומשרד האוצר במטרה לרכוש מקצוע אטרקטיבי ומניב לטווח הארוך. כאן באקדמיה לפיננסים אנו מציעים קורסי הכנה ממוקדים עבור כל אחת מהבחינות הרלבנטיות, כחלק ממסלול המאפשר ללמוד ולהשיג את הרישיון המיוחל בתוך חודשים ספורים בלבד. עבור כל מי ששמע/ה על תחום זה ומתעניין/ת באפשרויות, כמו גם עבור מי שלא מכיר/ה אך מחפשים אחר מקצוע אטרקטיבי בו יוכלו לעסוק ולבנות קריירה כבר במהלך השנה הקרובה – מהם הרישיונות והאפשרויות העיקריות השונות, וכיצד כדאי לבחור מביניהם?

רישיונות בעולם ההשקעות והביטוח – אפשרויות עיקריות לרישיונות בעולם הפיננסים

את הרישיונות העיקריים המרכיבים את עולם הפיננסים המקצועי עבורם אנו מציעים מסלולי הכנה מהירים וממוקדים, ניתן לחלק למספר קבוצות.

קבוצה ראשונה היא רישיונות בעולם ההשקעות. הכוונה כאן היא לשני רישיונות עיקריים – רישיון יועץ השקעות ורישיון ניהול תיקי השקעות. יועץ ההשקעות, כשמו כן הוא, מספק ייעוץ שוטף ללקוחותיו בנוגע לאפיקי השקעה שונים, מידת הרלבנטיות והאטרקטיביות שלהם וכיו"ב, אך אינו מורשה לנהל עבורם את השקעותיהם בפועל. תפקידו הוא לייעץ בלבד. מנהל תיקי השקעות, לעומת זאת, מורשה ומוסמך לנהל בפועל את תיקי ההשקעה של לקוחותיו ולפעול בשמם. מובן כי רישיון זה מצריך יותר ניסיון, ביטחון עצמי בתחום וידע, ולכן גם הקריטריונים לקבלתו מחמירים יותר (למשל, תקופת התמחות ארוכה יותר מזו של יועצי השקעות). יועצים רבים ממשיכים לאחר שהתחילו לעסוק בתחום לקבלת רישיון ניהול תיקים.

קבוצה שנייה של רישיונות פיננסים היא זו הקשורה לעולם הפנסיוני. גם כאן ניתן למצוא שני רישיונות/מקצועות עיקריים – יועץ פנסיוני ומשווק פנסיוני. קיימת כאן הקבלה מסוימת לשני הרישיונות מעולם ההשקעות שצוינו לעיל – יועץ פנסיוני מוסמך לייעץ בלבד ללקוחותיו בכל הנוגע לחסכונותיהם הפנסיוניים וארוכי הטווח, בעוד המשווק הפנסיוני מוכר בפועל פוליסות ביטוח פנסיוני (דוגמת קרן פנסיה מסוימת או חיסכון ארוך טווח ספציפי זה או אחר). בישראל של המאה העשרים ואחת, לקוחותיו הפוטנציאליים של המתמחים בעולם הפנסיוני הם כלל האנשים הבוגרים בישראל, כך שמדובר בתחום עיסוק אטרקטיבי ביותר ועשיר באפשרויות.

בנוסף לאפשרויות הללו, רישיון פיננסים נוסף הוא רישיון סוכן ביטוח, אותו משיגים גם כן באותם הערוצים (קורסי הכנה, בחינות של הרשות לני"ע, תקופת התמחות וכו'). הכוונה כאן היא למה שמכונה בעגה המקצועית "ביטוח אלמנטרי" (בשונה, למשל, מביטוח פנסיוני), וזהו גם סוג הביטוח המוכר יותר לכולנו מחיי היומיום. למשל – ביטוח דירה, רכב, ביטוח חיים וכיוצ"ב.

כיצד לבחור מבין האפשרויות – מהו הרישיון ותחום העיסוק המתאים ביותר עבורנו?

כאמור, רבות ורבים פונים לעולם הפיננסים ומעוניינים בקבלת רישיון תעסוקה מקצועי בעולם זה, אך אינם מכירים מספיק את התחום על מנת להבין מהם ההבדלים בין הרישיונות השונים, ומהי האפשרות המתאימה יותר עבורם.

באמצעות החלוקה הנ"ל ניתן להבין מעט טוב יותר במה עוסקים הרישיונות ולכן אילו מהם עשויים להתאים לנו יותר. במידה ואתם מתעניינים/ות יותר בשוק ההון ועולם ההשקעות, ייעוץ ו/או ניהול תיקי השקעות יכולים להיות רישיונות רלבנטיים יותר עבורכם. במידה ומחפשים אחר תחום עיסוק בטוח ו"וודאי" יותר עם היצע תעסוקה נרחב וסיכויים טובים מאוד להישאר רלבנטי ומבוקש גם בעתיד הנראה לעין, אולי כדאי לשקול יותר את הכיוון של עולם הביטוח.

חשוב להבין גם כי בחירת מסלול ספציפי של רישיון מסוים אינה סוגרת את הדלתות האחרות – חלק מהבחינות הנדרשות לצורך קבלת הרישיונות הן זהות עבור כל האפשרויות, כך שבעתיד ניתן לבצע בקלות ובמהירות יחסית הסבה, ולפעול לקבלת רישיון אחר.

בכל מקרה, מומלץ להיכנס לדפים של כל אחד מהרישיונות (וקורסי ההכנה) ולקבל מידע רלבנטי נוסף. העשוי לסייע לכם להבין טוב יותר את מהותו של אותו מקצוע, ולכן – האם הוא מתאים עבורכם/ן.

המאמר פורסם ב-30.07.2022