בין רישיונות הפיננסים המרכזיים והפופולאריים ביותר, עבורם אנו גם מציעים לימודים ייעודיים וקורסי הכנה פרטניים וממוקדים, שני רישיונות ספציפיים נשמעים לרבים כדומים או אפילו זהים – רישיון ניהול תיקי השקעות ורישיון ייעוץ השקעות. בפועל, מדובר בשני רישיונות עם תחומי אחריות שונים המעניקים סמכויות וחובות שונות למחזיקים בהם.

מהם ההבדלים המהותיים בין שני הרישיונות השונים הללו, ומה דומה ומשותף להם? עבור המחזיקים ברישיון יועץ השקעות – האם קל ומהיר יותר להשיג גם רישיון ניהול תיקים? במידה וכן – האם זה מומלץ ומדוע?

לא אותו רישיון ולא אותן סמכויות – ההבדלים העיקריים בין ייעוץ לניהול השקעות

בין ההבדלים העיקריים והחשובים ביותר בין רישיון ניהול תיקי השקעות לבין רישיון ייעוץ השקעות, ניתן כמובן למנות את הסמכות שמקבל בעל הרישיון. במקרה של ייעוץ השקעות: הוא מורשה לייעץ ללקוחותיו בנוגע לאפיקי ההשקעה הרלבנטיים והמומלצים עבורם. כלומר, אסור לו לעשות פעולות בפועל בשם לקוחותיו. מנהל תיקי השקעות, לעומת זאת, רשאי גם לייעץ וגם לפעול בנוגע לניהול ההשקעות של לקוחותיו, כפי שניתן להבין בבירור מהתואר בו הוא מחזיק. מנהלי תיקי השקעות מקבלים את הסמכות והרשות מלקוחותיהם לנהל בפועל את תיקי ההשקעות שלהם, וממש לבצע בעצמם את פעולות ההשקעה, הקנייה והמכירה וכו'. כמובן שעליהם לעדכן את לקוחותיהם, לפעול על פי רצונם במידה וללקוח ישנן העדפות מפורשות וברורות, להיות זמינים למענה על שאלותיהם וחששותיהם וכיוצ"ב, אך הם גם מורשים לקבל החלטות בנוגע לתיקים של לקוחותיהם בעצמם, וליישם אותן בפועל.

הבדל זה ממחיש כי ניהול תיקי השקעות כולל אחריות גדולה בהרבה, וגם חופש פעולה רחב יותר. מנהל ההשקעות לוקח על עצמו את האחריות והסיכון שבניהול כספי ההשקעות של לקוחותיו, בעוד יועץ ההשקעות אינו נוטל אחריות זו, ונשאר בגדר יועץ בלבד.

מאחר וקיים הבדל באחריות והסמכויות המאפיינות את שני התפקידים הללו, גם ההסמכה הנדרשת על מנת לקבל את הרישיון לעסוק בהם היא שונה מבחינות מסוימות. למשל – תקופת ההתמחות הנדרשת על מנת להשלים את התהליך ולקבל רישיון ניהול תיקים היא ארוכה יותר מאשר זו הנדרשת לצורך ייעוץ השקעות (תשעה חודשים מול שישה חודשים). רישיון ניהול תיקים גם מצריך מעבר של שש בחינות מטעם הרשות לני"ע ומשרד האוצר, בעוד רישיון ייעוץ השקעות מצריך מעבר של חמש מתוך אותן בחינות.

מעבר מייעוץ לניהול השקעות

הוצאת רישיון ניהול תיקים למחזיקים כבר ברישיון ייעוץ השקעות יכולה להיות מהירה, פשוטה וקלה יחסית. כאמור, מבחינת בחינות נדרשות יש להשלים בחינה אחת נוספת בלבד (מקצועית ב'). יועץ ההשקעות מגיע כבר עם רקע נרחב וניסיון בתחום, כך שיוכל להשתלב בתפקיד החדש באופן כמעט טבעי, לבטח בקלות יתרה ביחס כמעט לכל אחד אחר המתחיל קריירה בתור מנהל השקעות. לרוב, הניסיון התעסוקתי מאפשר ביתר קלות גם מציאת משרה ומקום עבודה להתחיל בו את העיסוק כמנהלי תיקים. במקרים רבים. יועצי השקעות המוציאים בהמשך הדרך גם רישיון ניהול תיקים פשוט ממשיכים לעבוד במקום עבודתם הנוכחי, אך בתפקיד חדש.

האם טרנספורמציה מסוג זה רצויה ומומלצת? ובכן, במידה ואתם אוהבים את עולם ההשקעות והפיננסים ומעוניינים להתקדם בתחום, התשובה היא – בהחלט כן. ניהול תיקי השקעה מהווה מבחינות רבות קפיצת מדרגה והתקדמות בתחום לעומת ייעוץ השקעות, ולכן מהווה שלב טבעי ומומלץ להתקדם אליו במידה ומעוניינים להתקדם ולצמוח בתחום.

המאמר פורסם ב-30.09.2023