רישיונות תעסוקה בעולם הפיננסים דוגמת רישיון ניהול תיקי השקעות, ייעוץ השקעות, רישיון סוכן ביטוח/פנסיוני וכד', הפכו מבוקשים מאוד בשנים האחרונות, בין השאר מפאת היצע העבודה היציב והגבוה במיוחד הקיים בשוק כיום עבור המחזיקים ברישיונות אלו. כל מי שמתעניין ברישיון זה או אחר מעולם הפיננסים מגלה מהר מאוד כי על מנת להשיג רישיון שכזה (המהווה דרישת חובה לצורך עיסוק חוקי במקצועות אלו) יש לעבור מספר שלבים שונים, כאשר אחד המרכזיים והחשובים ביותר בתהליך הוא שלב הבחינות של הרשות לניירות ערך ומשרד האוצר. מה חשוב לדעת ולהכיר בנוגע לבחינות אלו במידה ואתם מתעניינים בהשגת רישיון תעסוקה באחד ממקצועות הפיננסיים?

אולי אתם זכאים לפטור? – לא מעט אנשים המתעניינים ברישיון בעולם הפיננסים אינם חייבים לעשות את כל הבחינות השונות של הרשות לניירות ערך, ויכולים לקבל פטור עליהן. זה רלבנטי בעיקר לאנשים אשר למדו באופן מלא את אחד מהמקצועות הרלבנטיים – כלכלה, מנהל עסקים, חשבונאות וכד'. למשל, במידה והשלמתם את לימודיכם האקדמאיים (וקיבלתם זכאות לתואר), תהיו זכאים לפטור מ 3 בחינות יסוד – סטטיסטיקה, כלכלה, חשבונאות. לכן כדאי מאוד לברר זאת בשלב כמה שיותר מוקדם, על מנת שתוכלו לגשת רק לבחינות שאתם חייבים לגשת אליהן, וכך לקצר לעצמכם את התהליך. פנו אלינו לבדיקה של הנתונים שלכם במידה ואינכם בטוחים האם אתם זכאים לפטור מבחינה מסוימת או לא.

לא סתם ידע תיאורטי – נקודה שחשוב מאוד לדעת ולהפנים היא כי בניגוד לקורסים ובחינות רבות אחרות שמעבירים גופים רשמיים במדינה, הבחינות של הרשות לניירות ערך מצריכות בקיאות בחומר מקצועי רלבנטי ופרקטי ביותר, ולא כוללות חומר תיאורטי גרידא אשר חסר חשיבות מעשית לעיסוק במקצועות הפיננסים. במילים אחרות, השליטה בחומר הנכלל בבחינה היא אינטרס ראשון במעלה שלנו, אנשי המקצוע לעתיד, ולא רק של הרשות לניירות ערך עצמה. הבחינות הללו מהוות כמובן מנגנון המאפשר לרשות לני"ע לקבוע אילו נבחנים מחזיקים בידע וההבנה הנדרשים על מנת לעסוק בתחום (או לפחות להתחיל התמחות בו) ואילו לא, אך גם מהווים כלי עזר חשוב ומרכזי עבור הנבחנים עצמם – הלמידה לבחינות מבטיחה כי אנו רוכשים את הידע הנחוץ והנדרש על מנת להפוך לאנשי מקצוע איכותיים ומקצועיים בתחומם.

עבור אנשים רבים אשר השתתפו בתכניות לימודים שונות המועברות במוסדות בארץ, זה יכול להיות שינוי מרענן – ישנם יותר מדי סוגי לימודים אשר אינם מעניקים לתלמידים ערך מוסף אמיתי אלא בעיקר מבזבזים את זמנם וכספם. הבחינות של הרשות לניירות ערך, ובפרט לימודי ההכנה להן, מתמקדים כולם אך ורק בידע פרקטי ותיאורטי אשר רלבנטי ישירות לעיסוקו השוטף של בעל המקצוע מעולם הפיננסים.

הכנה לבחינות היא הדרך הטובה ביותר להשיג רישיון במהירות – רבים המתעניינים בקבלת רישיון זה או אחר במקצועות הפיננסיים מעוניינים להשיג את הרישיון כמה שיותר מהר, על מנת שיוכלו להתחיל ולעסוק בתחום במהרה. זה גם יתרון של כל תחום העיסוק הזה – בתוך פחות משנה ניתן להשיג רישיון מבוקש ואפילו לסיים את תקופת ההתמחות, ובעצם לרכוש מקצוע אטרקטיבי לטווח הארוך בלי כמה שנים של לימודים במשרה מלאה. אך על מנת ליהנות באמת מהיתרון הזה ולסיים עם התהליך של הרישיון במהרה, הדרך המוכחת והמומלצת ביותר היא להירשם לקורסי הכנה לקראת בחינות הרשות לניירות ערך. הסטטיסטיקה מוכיחה מעל ומעבר לכל ספק כי תלמידות ותלמידים אשר ניגשים לבחינה לאחר קורס הכנה מתאפיינים באחוזי מעבר והצלחה גבוהים הרבה יותר מהממוצע.

המאמר פורסם ב-01.07.2021