כמו כל תחום גדול אחר בעולם כיום, גם בעולם הכספים והפיננסים, ובפרט בשוק ההון, ניתן לראות סימנים ברורים לשבירה שיטתית של ההיררכיה המגדרית שאפיינה את התחום (ואת העולם האנושי כולו) מאז ומתמיד. בעשורים האחרונים, וביתר שאת ממש בשנים האחרונות, אנו עדים לעלייה ניכרת באחוז הנשים המתקדמות לתפקידים ניהוליים בכירים בחברות וארגונים גדולים, ובפרט בבתי עסק למיניהם אשר תחום עיסוקם העיקרי הוא שוק ההון. מבחינות רבות, שוק ההון ועולם הפיננסים מהווים כתובת מרכזית ומומלצת עבור כל אישה המעוניינת בסיכויים טובים להתקדמות ובנייה של קריירה אטרקטיבית וארוכת טווח.

שוברות את תקרת הזכוכית – מדוע דווקא כיום ניתן למצוא יותר נשים בשוק ההון?

את המגמה המבורכת הנוכחית של הרחבת חלקן של נשים בשוק ההון בצורה משמעותית ניתן להסביר בדרכים שונות. נראה כי סביר ביותר להבין מגמה זו כחלק ממגמה עולמית רחבה יותר, אשר החלה באמצע המאה העשרים עם המהפכה הפמיניסטית הגדולה ונמשכת ביתר שאת גם כיום, כאשר אנחנו עדיין רחוקים יחסית משוויון מלא ומספק בין שני המגדרים.

במיוחד כיום קל לראות ולזהות כי לגברים אין שום יתרון מובנה או משמעותי על פני נשים, בכל הנוגע למה שנדרש על מנת לבנות קריירה מצליחה בשוק ההון ולהתקדם בהתמדה לאורך זמן. בעידן של ימינו לגיטימי עבור נשים לצאת מהבית ולעבוד במשרה מלאה לא פחות מאשר עבור גברים, כך שגם תחום הפיננסים פתוח בפניהן באותה צורה כמו עבור גברים.

כמו כן, את כל הכישורים האישיים הנדרשים על מנת להתברג לתפקיד טוב בשוק ההון ולהתקדם בתחום בהצלחה לאורך זמן ניתן למצוא אצל נשים בדיוק כמו אצל גברים, ובמקרים מסוימים אף יותר. מבחינה סטטיסטית לגברים אין שום יתרון על פני נשים בכל הנוגע לכישורי חשיבה כמותיים למיניהם (בגדול – שליטה במספרים), מוטיבציה לעבוד קשה ולהתקדם, יוזמה אישית ועסקית וכו'. מחקרים אף הראו כי בתנאים ובתחומים מסוימים נשים אף נהנות בממוצע מיתרון על פני גברים בתכונות ומאפיינים אשר רלבנטיים לבניית קריירה והתקדמות בשוק ההון ובעולם הפיננסים בכללותו.

כיצד יכולה נערה או אישה צעירה להיכנס לשוק ההון ולבנות בו קריירה?

לאור מצב העניינים הנוכחי המעודד ביותר עבור נשים בשוק ההון, נשאלת שאלה מתבקשת: מנקודת מבטן של נשים צעירות המעוניינות לבנות לעצמן קריירה בשוק ההון ועולם הפיננסים – כיצד ניתן ומומלץ לפעול?

ובכן, אנו ממליצים בחום על לימודי התחום, וגם כאן ניתן למצוא מגוון אפשרויות, מסלולי לימוד ותחומים שונים וספציפיים להיכנס אליהם בתוך שוק ההון.

למשל – קורס שוק ההון למתחילים (במקרה זה – שוק ההון למתחילות…) מהווה נקודת פתיחה טובה, מקיפה ומעמיקה עבור כל אישה המעוניינת להכיר עולם זה בצורה טובה יחסית ולהבין יותר לעומק את התחומים השונים המרכיבים אותו.

גם לימודים לרישיונות פיננסים רלבנטיים, בפרט ייעוץ השקעות וניהול תיקי השקעות, יכולים בהחלט לשים אותך על הדרך הבטוחה לכניסה לשוק ההון.

מכאן והלאה, השמיים הם הגבול.

המאמר פורסם ב-30.3.2024