שוק ההון" הוא שם יחסית כללי לחלק ניכר ממערכת הפיננסים חובקת העולם אליה כולנו קשורים בצורה כזו או אחרת, מערכת המשפיעה על החיים שלנו בין אם נרצה בכך ובין אם לא, וכזו אשר אינספור אנשים מוצאים בה גם את תחום עיסוקם ופרנסתם ורואים בה פוטנציאל עצום לפעולה ועשיית רווח. בהתאמה, ניתן למצוא יותר ויותר אנשים מדי שנה אשר מתעניינים בלימודי שוק ההון – התחום בו אנו מתמחים כאן באקדמיה לפיננסים כבר מזה כמה עשרות שנים. מה כוללת חטיבת לימודי שוק ההון ועבור מי לימודים אלו בכלל רלבנטיים?

החל מלימודים כלליים ומקיפים של השוק וכלה בנושאים ממוקדים ורכישת כלים בסיסיים

ניתן לחלק את הקורסים הנכללים במסגרת לימודי שוק ההון לכמה קבוצות עיקריות:

בתור התחלה, תוכלו למצוא כאן קורסים מקיפים וכלליים יחסית המציעים למשל היכרות ראשונית רחבה ומעמיקה עם שוק ההון, דוגמת קורס לימודי שוק ההון למתחילים. קורס מסוג זה, בצירוף קורסי המשך מתקדמים יותר הנכללים בקבוצה זו גם כן (דוגמת קורס שוק ההון למתקדמים – השקעות ערך), מעניקים בסיס היכרות רחב ומעמיק בשלב ראשון, כמו גם למידה של טכניקות מסחר ותרגולן בפועל במערכות מסחר ממוחשבות, בשלב שני. בקיצור – קורסים שמעניקים גם למי שמגיע ללא יותר מדי היכרות עם התחום את האפשרות להכירו לעומק, ואף להתחיל ולפעול בו כסוחר.

קבוצה שנייה של קורסים עוסקת בנושאים ממוקדים וספציפיים בתוך שוק ההון, ומציעה העמקה והתמקצעות בתחומים אלו. למשל – קורס שלם באופציות ונגזרים או קורס מומחה קריפטו (תחום יחסית חדש ו"חם" במיוחד בשוק ההון בשנים האחרונות).

קבוצה שלישית של קורסים במסגרת לימודי שוק ההון היא של כאלו המציעים רכישה של כלים יחסית כלליים, אך בסיסיים וחשובים ביותר, במסגרת עולם הכספים והפיננסים (אליו משתייך גם שוק ההון עצמו). דוגמאות לכך הן קורסים כמו "בנקאות ופיננסים" (הבנה מעמיקה בעולם הבנקאות היא הכרחית ויכולה לשרת משמעותית את כל מי שנכנס לתחום זה ומעוניין לפעול בשוק ההון ובעולם הפיננסים, לא יוצא מן הכלל), או קורס אנליזה והערכת שווי חברות (שוב – כישור בסיסי, חשוב והכרחי עבור כל מי שמעוניין לפעול בשוק בצורה מושכלת ועם סיכויי הצלחה גבוהים).

גם קורס מסוג "פסיכולוגיה בהשקעות – הסודות של המשקיעים" יכול להיחשב כקורס המציע כלים בסיסיים וחשיפה מעמיקה לנושא אשר יושב בבסיס ובלב ליבו של שוק ההון ומשפיע על הפעילות בו משמעותית ובאופן יומיומי. ההשפעות והמגמות הפסיכולוגיות המאפיינות את ההמונים הפועלים בשוק ההון נחשבות לאחד הגורמים העיקריים והמשמעותיים ביותר להבנה והתייחסות כאשר מנסים ליישם אסטרטגיות השקעה מושכלות, ובכלל להבין בצורה טובה מה קורה בשוק.

מעבר לכך, כוללים לימודי שוק ההון אצלנו את המורים המנוסים והטובים ביותר שבנמצא, בכל אחד ואחד מהנושאים הנלמדים, כמו גם סביבת לימודים שוקקת ופורה בה ניתן לצמוח ולהתפתח. תחום לימודים המומלץ בחום עבור כל מי ששוקל להיכנס לשוק ההון, או אפילו רק מתעניין בו באופן ראשוני.

המאמר פורסם ב-30.1.2024