רישיון ייעוץ השקעות ניתן לאחר הכשרה בעולם ההשקעות. בניגוד לתחום הפנסיוני בו שולטות קופות גמל, קרנות פנסיה וביטוחי מנהלים, בעולם ההשקעות מתמקדים בקרנות נאמנות והתאמת השקעות לטווח בינוני וקצר. חברות ניהול התיקים ויועצי ההשקעות מגייסים מנהלי השקעות, משווקי השקעות ויועצי השקעות שצריכים לבנות יחד עם הלקוחות את תיק ההשקעות המתאים ביותר עבורם בהתאם לגילם, למצבם המשפחתי ולטווח ההשקעה העומד לרשותם.
מסלול הכשרה כיועץ השקעות מתאים למי שאוהב לעבוד עם קהל, לתת שירות סבלני ולספק פתרונות מיידיים ללקוחות. הכשרה לקראת קבלת רישיון ייעוץ השקעות כפופה לכללי הרשות לניירות ערך. הרשות דורשת עמידה בתנאים מקדימים לפני שהיא מעניקה רישיון מן הסוג הזה. ראשית, המועמד צריך להיות אזרח ישראלי ללא עבר פלילי. שנית, עליו לעבור בהצלחה בחינות מטעם הרשות לניירות ערך. שלישית, עליו לעבור תקופת התמחות של 6 חודשים.

איזה מבחנים צריך לעבור במסגרת לימודי ייעוץ השקעות?

קבלת רישיון ייעוץ השקעות מותנה כאמור בהצלחה בבחינות של הרשות לניירות ערך. את המבחנים נהוג לחלק למבחני יסודות ומבחנים מקצועיים. מי שמחזיק בתואר ראשון ממוסד אקדמי מוכר במנהל עסקים או כלכלה, יכול לקבל פטור בשלושה מתוך ארבעה מבחני היסוד: מבחן בכלכלה, מבחן בחשבונאות ומבחן במימון וסטטיסטיקה. המבחן היחיד שנותר לו לערוך הוא דיני ניירות ערך ואתיקה מקצועית.
מועמדים לרישיון שטרם השלימו את התואר, או שלחילופין יש להם תואר ראשון בתחומים שהם אינם מנהל עסקים או כלכלה, חייבים לעבור את המסלול המלא ולפיכך לבצע שישה מבחנים. כל המבחנים נערכים פעמיים בשנה וניתן לגשת לכמה מהם ביחד.

בנוגע למבחנים מקצועיים, מי שעבר בהצלחה את מבחני היסוד המופיעים לעיל צריך להירשם למבחן מקצועית א'. זהו מבחן ההסמכה המקצועי של הרשות לניירות ערך ובלימודי שוק ההון שמים עליו דגש מרכזי. בנוסף, ישנו מבחן מקצועית ב' אך הוא מיועד רק לרישיון לניהול תיקי השקעות ואינו הכרחי לרישיון לייעוץ השקעות.

התמחות אחרי קורס ייעוץ השקעות

קורס ייעוץ השקעות ומעבר בהצלחה של מבחני הרשות לניירות ערך מכשירים את המועמד לתקופת התמחות. הרשות לניירות ערך דורשת מכל מועמד לקבלת רישיון לעבור התמחות בתחום העיסוק שלו. ההבדלים הם בין סוגי ההתמחות ומשך התקופה. ברישיון לייעוץ השקעות יש לעבור התמחות של 6 חודשים, בה המתמחה צריך למצוא מאמן בעל רישיון לייעוץ השקעות לפחות 5 שנים. על המאמן ללוות את המועמד בתקופת. את ההתמחות בייעוץ השקעות ניתן לערוך בבתי השקעות או בבנקים.

לצורך השוואה, עבור רישיון לניהול תיקים יש צורך בתקופת התמחות של 9 חודשים, והתמחות זו ניתן לערוך רק בבתי השקעות ולא בבנקים. המטרה של תקופת התמחות היא לחשוף את המועמד לעולם ההשקעות ולהכין אותו לעבודה מעשית.