השינוי המקיף והמעמיק שעבר שוק הפנסיה הישראלי בעשור האחרון הביא לצמיחה ולשגשוג חסר תקדים בענף השיווק והניהול הפנסיוני. שינוי זה, אשר כרוך ברפורמה חוקתית ובעיגון הזכות של כל שכיר במדינה לצבור חיסכון לגיל הפרישה, יצר ביקוש עצום לסוכני ביטוח פנסיוני – אנשי מקצוע מעולם הביטוח והפיננסים אשר משווקים פוליסות ביטוח פנסיוני לציבור הרחב, מייעצים בנושא זה ומנהלים עבור לקוחותיהם את חסכונותיהם הפנסיוניים בטווח הארוך. בעוד מדובר באחד המקצועות ה"חמים" בעולם הפיננסים ובאחד ממקורות התעסוקה היציבים ובעלי הביקוש הגבוה ביותר בעולם הביטוח, נבחן במאמר הבא את השאלה – מה יש לעשות לצורך קבלת רישיון סוכן ביטוח פנסיוני והאם נדרש ניסיון קודם בעולם הביטוח?

 

תהליך קבלת רישיון סוכן ביטוח מטעם הממונה על הביטוח במשרד האוצר

על מנת לעסוק בתחום הביטוח הפנסיוני יש לעבור מסלול אשר דומה ברובו למסלול שעוברים כלל סוכני הביטוח. מדובר בתהליך בן כמה חודשים במסגרתו יש לעבור מספר בחינות מטעם משרד האוצר והרשות לניירות ערך. בחינות אלו כוללות בחינות יסוד במקצועות הכלכלה, החשבונאות, סטטיסטיקה ומימון וקורס ביסודות הביטוח. עבור מי שלמד בעבר אחד ממקצועות אלו במסגרת לימודים אקדמאיים (דוגמת תואר ראשון בניהול, חשבונאות או כלכלה), ייתכן בהחלט כי ניתן לקבל פטור מאותן בחינות. לאחר מעבר בחינות היסוד, ניתן להתחיל בהתמחות בתחום (נדרשת התמחות בת שישה חודשים בטרם קבלת רישיון סוכן/יועץ/משווק ביטוח פנסיוני), ובמקביל להתמחות (או לפני שמתחילים בה) יש לעבור מספר בחינות מתקדמות יותר – בחינת "מקצועית א' " אשר עוסקת בעולם ניירות הערך, ובחינת גמר פנסיוני. בעוד מרבית הבחינות מועברות על ידי הרשות לניירות ערך, הבחינות הייחודיות למסלול סוכני הביטוח קרי – יסודות הביטוח וגמר פנסיוני מועברות מטעם משרד האוצר – הגוף אשר מעניק לכם בסיום התהליך את תעודת סוכני הביטוח.

 

שיווק, ייעוץ וניהול פנסיוני וקורסי הכנה ייעודיים לתהליך הוצאת הרישיון

עבור המתעניינים בתעסוקה בשוק הביטוח הפנסיוני בישראל, חשוב להבין כי תחום זה מכיל לפחות שני מקצועות עיקריים שונים, אך בעלי מכנה משותף רחב. הראשון הוא ייעוץ פנסיוני – כאמור מדובר בתחום מורכב אשר מכיל אינספור נתונים רלבנטיים, כך שעבור האדם הממוצע אשר אינו מגיע מעולם הביטוח והפיננסים, קל מאוד ללכת לאיבוד בתוך ים הנתונים. תפקידו של היועץ הפנסיוני הוא להבהיר עבור לקוחותיו את התמונה, להציג בפניהם את המידע הרלבנטי ולסייע להם לקבל החלטה מושכלת בדבר חסכונות הפנסיה שלהם. המקצוע העיקרי השני הוא סוכן/משווק ביטוח פנסיוני – סוכן הביטוח מוכר בעצמו את פוליסות הביטוח הפנסיוני ומורשה לתפעל עבור לקוחותיו את חסכונותיהם לאורך זמן, מטעם סוכנות הביטוח במסגרתה הוא פועל.

 

הן לצורך הוצאת רישיון סוכן ביטוח פנסיוני והן על מנת לעסוק בייעוץ או שיווק פנסיוני, קיימת כאמור חובת מעבר של מספר בחינות יסוד ובחינות גמר. עבור כל אחת מבחינות אלו קיים קורס ייעודי אשר מכין את התלמידים בצורה ממוקדת אשר נשענת על ניסיון העבר העשיר של בית הספר והמורים, וכך מעניק את הסיכויים הטובים ביותר להגיע ממצב של אפס ידע או ניסיון קודם בתחום, למצב בו עוברים את הבחינות הצלחה יתרה. קורסים אלו מועברים במתכונות שונות וגמישות, ומומלצים מאוד לכל מי שמעוניין לבנות את עתידו בעולם הביטוח הפנסיוני.