את המלחמה אליה נכנסה ישראל בשביעי לאוקטובר כולנו מכירים, ומודעים לשלל היבטיה הביטחוניים והלאומיים. גם היבט הכלכלי–פיננסי של המלחמה ושל התקופה הנוכחית משפיע משמעותית וישירות על החיים של כולנו, בין אם אנחנו שכירים או עצמאיים, משקיעים, יזמים או פשוט אנשים שמנסים לחיות כאן את החיים ולצלוח את התקופה המאתגרת הנוכחית.

מהם ההיבטים הפיננסיים והכלכליים העיקריים המאפיינים את התקופה הנוכחית, ושונים מהותית מאלו שאפיינו את החיים הכלכליים של כולנו עד לשישי באוקטובר? מה ניתן ומומלץ לעשות על מנת למזער את הסיכונים אליהם אנו חשופים, ולוודא כי אנו ומשפחתנו שורדים מבחינה כלכלית את תקופת המלחמה הנוכחית?

מצב מיוחד ויוצא דופן עבור כולם במשק – היבטים כלכליים מרכזיים של תקופת המלחמה

כמובן שמצב המלחמה אליו נכנסה המדינה משפיע בדרכים משמעותיות ומרחיקות לכת על שלל היבטי החיים במדינה, בכללם גם היבטים כלכליים ופיננסיים.

מנקודת המבט של שכירים רבים, יציאה לחל"ת הפכה להיות שוב ביטוי שגור ומאיים, בדיוק כמו לפני שלוש שנים בתקופת הקורונה. מנקודת מבטם של עצמאיים רבים המצב אף חמור ומאתגר יותר, עם אינספור בתי עסק קטנים, בינוניים וגדולים אשר הכנסותיהם נחתכו בצורה חדה במהלך אוקטובר ונובמבר. מתווה המענקים של משרד האוצר אמור לצאת לדרך ממש בימים אלו (החצי השני של נובמבר), אך עדיין מוקדם לומר האם ועד כמה יצליח מתווה זה להציל את המצב, במיוחד לאור העובדה כי תאריך הסיום של המלחמה עדיין אינו נראה באופק.

כמובן שגם עבור יזמים ומשקיעים הפועלים בישראל או מתעניינים במשק הישראלי, תקופה זו אינה שגרתית כלל. נשמעים דיווחים על כך שענף הנדל"ן נמצא בשפל חסר תקדים לשנים האחרונות, עם ירידות משמעותיות בביקוש מאז החלה המלחמה, ועוד מעט לפני כן. אך זו אינה התמונה המלאה – אנליסטים רבים צופים כי מחירי הנדל"ן (ובמידה רבה גם הפעילות העסקית במשק כולה ובפרט היקף ההשקעות) צפויים לשוב בקרוב לעלות, ולאחר שהמלחמה תסתיים העלייה צפויה להיות יחסית מהירה ומשמעותית ביותר. זאת, בין השאר, מכיוון שיהודים רבים מרחבי העולם מחפשים דירות ונכסים לקנייה בישראל כבר עתה, וכי כל יציאה ממשבר ומתקופה חריגה כמו זו של מלחמה מלווה בדרך כלל בהתאוששות כלכלית ניכרת ובעלייה חדה של מחזור ההשקעות והעסקים במשק.

התנהלות פיננסית נבונה בתקופה של אי וודאות יוצאת דופן

מנקודת מבטנו, בין אם אנחנו אזרחים "רגילים" אשר בסך הכל מנסים לשרוד כלכלית ובין אם אנו יזמים או משקיעים גדולים, נדרשת התנהלות פיננסית זהירה מהרגיל בתקופה שכזו.

מומלץ מאוד לכולם לקבל ייעוץ פיננסי ייעודי לתקופה, ללמוד כמה שיותר ואף להצטרף אלינו באקדמיה לפיננסים לפאנל החירום והחמ"ל הפיננסי שהקמנו. חשוב להכיר כי קיימות דרכים זהירות ומדודות להתנהל פיננסית נכון ובטוח יותר בתקופה שכזו. למשל – הסטת לפחות חלק מהכספים שלנו למסלולים סולידיים יותר, הימנעות מהוצאות מיותרות ומהשקעות בתחומים אשר נמצאים במצב של יתר אי וודאות בעקבות המלחמה וכיוצ"ב.

בואו לקבל ייעוץ ותמונה מלאה ומושכלת יותר של מצב המשק כרגע, והאפשרויות העומדות בפניכם.

המאמר פורסם ב-30.11.2023