השנה האחרונה לא הייתה "סטנדרטית" מבחינת המדדים של שוק ההון, בפרט מצב הבורסות הגדולות השונות. אלו התאפיינו באי יציבות וירידות שערים מתמשכות. קיימים גורמים רבים ושונים למצב הנוכחי, החל במלחמה באוקראינה והשפעתה על מחירי האנרגיה, הריביות שעלו משמעותית וכלה בהתאוששות של המשקים בעולם ממגפת הקורונה והאינפלציה שהגיעה כתוצאה מהעלאת ההוצאות הציבוריות בתקופה זו. במצב עניינים זה, אנשים רבים חוששים יותר להשקיע בשוק ואינם בטוחים מה בדיוק לעשות.

כיצד מרוויחים משתתפות ומשתתפי קורס שוק ההון למתחילים, שאנו מעבירים כאן באקדמיה, בכל הנוגע לדרכים להתמודדות טובה יותר עם המצב הנוכחי בשוק?

מתחילים בהבנה טובה יותר של התמונה הגדולה ומאפייני השוק

על מנת לצבור ביטחון ולהבין טוב יותר מה נכון או לא נכון לעשות בכל הנוגע להשקעה ולניהול המשאבים הפיננסיים בתקופה שכזו, בה השוק אינו מציע את העליות הבטוחות יחסית שהוא מציע בדרך כלל בשנים כתיקונן, נדרש קודם כל להכיר בכלל את שוק ההון ואת המערכת הפיננסית העולמית העצומה והמורכבת כל כך. זהו בדיוק הבסיס של קורס שוק ההון למתחילים, בו מעניקים למשתתפות ולמשתתפים תמונה רחבה, מקיפה, מעמיקה ועשירה כמה שיותר של השוק בכללותו, ושל מרכיביו העיקריים השונים. מהי המערכת הבורסאית וכיצד היא פועלת? מיהם השחקנים העיקריים בשוק? מה תפקידן של רשויות הפיקוח וכיצד משפיעות הממשלות על כל זה? כיצד משפיעה הריבית שבמשק על השקעות בשוק ומהן סוגי הריביות והעמלות השונים שחשוב להכיר? וכו'…

בתור התחלה נרצה לקבל תמונה עשירה והבנה מקיפה יחסית של שוק ההון, הבורסה והאפשרויות השונות להשקיע כספים לטווחי זמן שונים, כמו גם של אלטרנטיבות ההשקעה העיקריות העומדות בפנינו. רק עם בסיס איתן שכזה ניתן להתקדם הלאה בלמידת השוק וההתנהלות הנבונה בו.

שיטות שונות להשקעות ובחירת מניות

לאחר מבוא מקיף ומעמיק יחסית, פונה קורס שוק ההון למתחילים לעסוק בשיטות השקעה ואסטרטגיות ספציפיות לבחירת מניות וניירות ערך. על המשקיע והסוחר הבורסאי הפועל בשוק, במיוחד בתקופה מאתגרת דוגמת זו הנוכחית, להכיר לפחות כמה שיטות וטכניקות שונות לנתח את נתוני השוק, לבצע הערכות ולקבל החלטות השקעה מושכלות.

חשוב שיכיר גם אלטרנטיבות כמו אגרות חוב מסוגים שונים, אופציות ונגזרים (ודרכים לניהול סיכונים באמצעותם), קרנות סל ועוד. כל אלו הם כלים ומכשירים פיננסיים אשר יכולים להיות מאוד מועילים ויעילים בהתמודדות עם השוק במצבו הנוכחי, במיוחד לאור ירידות השערים המתמשכות לאורך השנה.

פסיכולוגיה של השוק ואפיקי השקעה אלטרנטיביים

הקורס עוסק בהרחבה גם במספר נושאים נוספים אשר מתגלים כרלבנטיים וחשובים במיוחד בתקופות שכאלו בהן השוק אינו מהווה בהכרח אפיק השקעה מוביל ומבטיח.

למשל – פסיכולוגיה של השוק ושל עולם ההשקעות היא נושא מרכזי וחשוב מאין כמוהו בתקופה בה מספר גדול במיוחד של אנשים בכל רחבי העולם אינו סומך על השוק ועל המדדים הכלליים, ומחפש אחר אלטרנטיבות. זהו מצב תזזיתי וכאוטי במידה מסוימת, המצריך הבנה טובה של הפסיכולוגיה המניעה את המשקיע הטיפוסי הממוצע.

דוגמה נוספת היא של השקעות אלטרנטיביות למיניהן, אשר כיום רלבנטיות יותר מאשר בכל נקודת זמן אחרת במהלך העשורים האחרונים. למשל – השקעות בנדל"ן, במטבעות קריפטוגרפיים ודיגיטליים, קרנות גידור וכיוצ"ב.

בכל אלו ועוד עוסקים כאמור בהרחבה במסגרת קורס שוק ההון למתחילים, מה שמעניק לנו ארגז כלים רחב ועשיר והבנה מעמיקה וטובה יותר של המערכת הפיננסית, אשר יסייעו לנו להתנהל בהצלחה במצב המאתגר המאפיין כיום את שוק ההון.

המאמר פורסם ב-30.1.2023