הטלת ספק בנתונים, בתיאוריות שונות ובהסברים נפוצים היא במובנים רבים אחת התכונות העיקריות העומדות בבסיסו של המדע, וכפועל יוצא של ההתקדמות האנושית כולה. הממסד המדעי כולו מושתת על עקרונות של ספקנות שיטתית וקבלה של תיאוריות שונות, גם כאלו שבמבט ראשון אינן נראות נכונות או מתאימות, ככאלו המתארות נכונה את המציאות למרות האינטואיציה החזקה נגדן. ללא אותה ספקנות בהסברים הקיימים והנכונות לחפש מעבר להם ללא הרף לעולם לא היו נוצרות בעולם תיאוריות כמו מכאניקת הקוונטים או תורת היחסות – תורות אשר בלעדיהן לא היה הממסד המדעי מסוגל לבצע את ההתקדמות העצומה שביצע במהלך המאה האחרונה.

 

מה שנכון למדע בכללותו נכון גם עבור כל תחום כמותי ושיטתי

מה הקשר של כל זה לתחום עיסוקנו – שוק ההון ומסחר בורסאי? ובכן, במסגרת המסחר בשוק אנו עושים שימוש עקבי בטכניקות מסחר ואסטרטגיות שונות, בשיטות לניתוח נתונים המתבססות על מדעים מדויקים כמו סטטיסטיקה, ומתמטיקה בכלל. בעוד מדע הכלכלה, ובתוכו גם עולם המסחר הבורסאי, הם חלק ממדעי החברה ואינם מדעים מדויקים כמו מתמטיקה או פיסיקה, אופן העיסוק וההבנה שלנו את עולם הכלכלה מתבסס כאמור על המדעים המדויקים. לכן, גם כאן קיים מקום לאותה ספקנות בסיסית והכרחית, אשר תבוא לכדי ביטוי ברבדים שונים – החל מההחלטות היומיומיות של הסוחר בשוק ועד לגיבוש אסטרטגיות ארוכות טווח.

סוחר בבורסה אשר אינו מסגל לעצמו אף שמץ של ספקנות ואינו מפקפק כלל באף תיאוריה, תחזית או מגמה הנראית מבטיחה (אך כמובן שלעולם אינה בטוחה במאה אחוזים), לא יחזיק מעמד יותר מדי זמן בשוק. מצד שני, סוחר אשר יגזים יתר על המידה וייתן לספקנות מקום נרחב מדי בשיקול הדעת שלו יגיע במהרה למצב של קיפאון ואובדן טוטאלי של הביטחון העצמי. גם כך לא ניתן לפעול בשוק בצורה מושכלת. לכן, מידה מאוזנת של ספקנות היא יעד שעל כל סוחר לשאוף אליו.

 

ספקנות חסר/יתר אופיינית לסוחרים על פי רמת ניסיונם בשוק ההון

כאשר בוחנים באופן נרחב וכללי סוחרים בעלי רמות וותק בשוק, ניתן לאפיין רמות שונות של ספקנות יתר או חסר, המאפיינת סוחרים צעירים בתחילת דרכם או סוחרים מנוסים וותיקים יותר בשוק ההון. על פי אפיון כללי זה ניתן לנסות ולזהות את רמת הספקנות שלכם עצמכם בפעילותכם בשוק, ולשאוף לאזנה במידה ונראה כי אינה מספיקה או כי אתם ספקנים יתר על המידה. מה מאפיין לרוב סוחרים בשלבי פעילותם השונים מבחינת רמת הספקנות שהם נוטים להפגין כלפי שיטות המסחר והאלמנטים השונים עימם הם מתמודדים במסגרת המסחר?

 

תחילת הדרך – הספקנות עדיין לא מגובשת

סוחרים מתחילים רבים הנמצאים עדיין בתחילת דרכם ובשלב בו הם עוד לומדים להכיר את השוק אינם מפגינים יותר מדי ספקנות, והדבר מובן – עבורם הכל חדש, הם מרגישים כי כל מקור מידע ממנו הם לומדים על התחום (ספרים, אתרי אינטרנט, מורים ללימודי שוק ההון וכד') הוא מקור מנוסה ואמין יותר מאשר הניסיון והאינטואיציה שלהם, ולכן נוטים להאמין לרוב מה שהם רואים ושומעים.

רמה נמוכה כזו של ספקנות אינה מאפיינת כמובן את כל הסוחרים המתחילים, אך זהו מצב נפוץ וסביר יותר מאשר המצב ההפוך. חשוב להבין כי זהו מצב טבעי, וכי בשלבים הראשונים של הפעילות בשוק זה בסדר גמור – על מנת להטיל ספק עלינו להחזיק ברמה מסוימת של ידע וניסיון בתחום, ובטרם גיבשנו את אלו, מובן כי נטה יותר "לקנות" את המידע בו אנו נתקלים מאשר לפסול אותו על הסף. עם זאת, זו בדיוק הסיבה לנקוט במשנה זהירות בתקופה זו – חשוב לאמץ כללים בסיסיים של ניהול סיכונים, להקפיד על פיזור של ההשקעות, לשמור על מעורבות כספית לא גבוהה וכד'.

 

לאחר השלב ההתחלתי הספקנות עלולה להשתלט

לאחר התקופה ההתחלתית המאופיינת בעיקר בלמידה, עוברים סוחרים רבים לשלב בו המסחר בבורסה כבר אינו מחדש עבורם יותר מדי, והופך להיות עבודה שגרתית יותר. בשלב זה סופגים סוחרים רבים אי הצלחה והפסדים כבדים, והאופוריה של תחילת הדרך נמוגה. מצב זה עלול לגרום לעלייה מופרזת של סף הספקנות. אותו סוחר עלול להיזהר יתר על המידה ולהימנע מאסטרטגיות וטכניקות אשר הספיקו כבר לאכזב אותו, וכתוצאה מכך להיכנס לסחרור של ספקנות יתר אשר תביא לקיפאון מחשבתי וחוסר יכולת לתפקד בצורה דינמית בשוק.

בעוד סוחרים רבים חווים תקופה כזו של ספקנות יתר לאחר שעברו משלב הלמידה ההתחלתי לשלב המתקדם יותר, חשוב לזכור במצבים אלו כי השוק תמיד ממשיך לנוע ולהתפתח, ואיתו גם אנחנו חייבים להמשיך ולעשות זאת – לא לפסול מהר מדי רעיונות ואסטרטגיות שונות, גם אם הן אכזבו אותנו לא מכבר. תמיד להמשיך וללמוד עוד ולזכור כי מה שקרה בנקודת זמן מסוימת ובמקרה מסוים לא בהכרח נכון עבור מקרים אחרים.

 

סוחרים וותיקים שנוטים לספקנות יתר בשוק וספקנות חסר בעצמם

בקרב סוחרים וותיקים ומנוסים שכבר צלחו תקופות ארוכות בשוק והגיעו לשלב בו הם פועלים כשחקנים מנוסים וממולחים, נוטים לרוב להיצמד למה שהם יודעים ומכירים, למה שעבד עבורם טוב כל כך עד כה. לכן, הם נוטים לפקפק יתר על המידה בשוק ההון עצמו ולא להתפתות מהר מדי לשום הזדמנות שנראית מבטיחה. מצד שני, רבים מהם לוקים בביטחון עצמי גבוה מדי, כלומר – בספקנות חסר בנוגע לעצמם. כמובן שסוחר אשר הגיע לשלב זה בטוח בעצמו מסיבות טובות – הוא הצליח וצלח לא מעט מכשולים על מנת להיקרא סוחר וותיק ומנוסה. עם זאת, גם בשלב זה (ובכל שלב אפשרי אחר) בקריירת המסחר, תמיד יש מקום לבחינה מחודשת ואיזון של רמת הספקנות הבריאה – בין אם בשוק ובנתונים החיצוניים ובין אם בעצמנו.