הקצב בו קורים שינויים מסוגים שונים ובתחומים שונים בעולם הולך ועולה משנה לשנה. העולם של לפני עשרים שנים נראה לנו כיום כזיכרון רחוק ועמום, משהו שונה לחלוטין ממה שאנחנו מכירים כיום, ונראה כי מגוון התחומים בהם קצב השינויים נמצא במגמת עלייה הוא רחב ביותר – איכות הסביבה, הטכנולוגיה המשרתת אותנו בחיי היומיום, המצב הפוליטי במדינה ובמדינות רבות אחרות וכמו כן – שוק העבודה. זו נקודה מעט כואבת או מאיימת עבור רבות ורבים מאיתנו – השינויים בשוק העבודה משאירים אותנו מבולבלים ואובדי עצות, לא ממש יודעים כיצד לתכנן את העתיד המעט יותר רחוק שלנו כמפרנסים ובעלי קריירות יציבות. בתוך הכאוס והשינויים הגוברים הללו ישנם מקצועות ותחומים מסוימים אשר רמת הוודאות בהם דווקא נמצאת במגמת עלייה, הפוכה לחלוטין לזו המאפיינת את מרבית התחומים האחרים.

 

תחום הביטוח כאנטי תזה לשאר התחומים חסרי הוודאות והיציבות

הדוגמה בה נעסוק כאן, של עולם הביטוח, מהווה במובנים רבים את הדוגמה המושלמת לאנטי תזה למרבית התחומים האחרים, המתאפיינים כאמור על פי התיאור שניתן לעיל, של רמות שינויים, תזזיתיות וחוסר וודאות גוברות. הסיבה המרכזית לכך נעוצה בטבעו של ענף הביטוח – מדובר בענף אשר נוצר כבר לפני מאות שנים בתור כלי להתמודדות בדיוק עם אותה אי וודאות המאפיינת את חיינו תמיד ובאופן בסיסי ויסודי. כאשר העולם שסביבנו הולך והופך מורכב יותר ויותר, ולכן וודאי פחות ופחות, תחום המהווה כלי אפקטיבי להתמודדות בדיוק עם מאפיין זה של חוסר וודאות, הופך רלבנטי יותר מאי פעם בעבר.

 

למסקנה זו בנוגע לטבעו של עולם הביטוח והיתרון המשמעותי בו הוא מחזיק על פני מרבית הענפים האחרים במשק ישנן כמובן השלכות מעשיות מרחיקות לכת, עבור כל אחת ואחד המחפשים בנרות אחר תחום בו יוכלו לבנות את התמחותם ותעסוקתם השוטפת, בתקווה להישאר בו בטווח הארוך. כפי שנראה מיד, לא מעט אנשים מבינים נקודה עקרונית זו ופונים לתחום הביטוח כמקור תעסוקה, יותר מאי פעם בעבר.

 

תחום בעל רמת ביקוש הולכת וגוברת – רישיון סוכן ביטוח

ההשלכות של המצב התזזיתי וחסר הוודאות של שוק העבודה גם על תחומים יציבים יותר, דוגמת תחומים מסוימים בעולם הכלכלה והפיננסים וביניהם גם תחום הביטוח, ניכרות בשטח מזה מספר שנים. רמת הביקוש, הן בישראל והן במדינות מערביות נוספות, לרישיונות סוכן ביטוח (כמו גם מספר רישיונות נוספים מעולם הכלכלה והפיננסים) נמצא במגמת עלייה מתמדת, שכן יותר ויותר אנשים מוצאים תחום זה כיציב ובטוח יחסית בתור קריירה לטווח הארוך.

כאמור, רישיון סוכן ביטוח הוא רישיון הניתן מטעם המדינה לאנשים העומדים במספר תנאי סף מפורטים, הכוללים מעבר של סדרת בחינות ייעודיות, סיום של תקופת התמחות מסוימת בתחום ועוד. מבחנים אלו מועברים מטעם המוסדות הרלבנטיים לכך במדינה (וספציפית – הממונה על הביטוח במשרד האוצר והרשות לניירות ערך), ומדי שנה ניגשים אליהם נשים וגברים רבים המעוניינים לצלוח את המסלול הנ"ל כמה שיותר מהר ולהתחיל לעבוד ולצבור ניסיון בתחום.

על מנת לצלוח את המבחנים הללו בשלום נרשמים מרבית הנבחנים והנבחנות לקורסי הכנה ייעודיים (דוגמת אלו שמציעה האקדמיה לפיננסים), כאשר הסטטיסטיקה מגלה כי הסיכויים לעבור בהצלחה את המבחנים השונים, וספציפית את המאתגרים יותר שביניהם דוגמת מקצועית א' או יסודות הביטוח, גבוהים יותר באופן משמעותי וניכר כאשר ההכנה למבחן כוללת קורס הכנה ייעודי מסוג זה.

 

אך האם קו מחשבה זה, בנוגע לכך שתחום הביטוח מהווה "הימור בטוח" יחסית בכל הנוגע לקריירה ארוכת טווח בשוק עבודה תזזיתי ובלתי צפוי, אכן מוכיח את עצמו? האם אותם אנשים אכן נהנים ממשרות יציבות ומקריירה יציבה ובטוחה יחסית?

 

ביקוש גובר לשירותי ביטוח שונים

את התשובה לשאלה זו לא ניתן לתת כמובן באופן מלא ומוחלט בנקודת זמן זו, שכן אם אנחנו בוחנים האם תחום הביטוח מספק מקור לקריירה בטוחה ויציבה בטווח הארוך, ניאלץ לחכות עד שטווח ארוך זה אכן יגיע – עד שיעברו כמה עשורים טובים בהם נוכל לבחון מה קרה בפועל.

אך במידה ואנחנו מעוניינים להגיע להערכה מסוימת כרגע ולא לחכות עשרות שנים עד שנבין האם אכן מדובר בתחום אטרקטיבי לשאוף לבנות בו את הקריירה שלנו, ניתן לנסות ולבחון את מה שאירע בתחום בשנים האחרונות, כמו גם מאפיינים אחרים שלו הרלבנטיים להחלטה אותה אנו שוקלים לקבל. בכל הנוגע לשנים האחרונות, כמות המשרות בעולם הביטוח הולכת וגדלה בעולם או בארץ, שכן תהליכים המביאים לצמצום בתחומים רבים דוגמת מיכון ואוטומאציה אינם רלבנטיים עבור עולם הביטוח. בנוסף, רפורמות שונות המונהגות במדינה ובמדינות נוספות רבות בעולם דווקא מעלות משמעותית את הפעילות בענף זה, ומוסיפות ביקוש ניכר למשרות נוספות.

בנוסף, מאפיינים נוספים מצביעים גם כן על היותו של ענף הביטוח טוב מבחינת קריירה – הביקוש בקרב הציבור הרחב לשירותי ביטוח שונים נמצא גם כן במגמת עלייה, כצפוי בהתחשב במאפייני הכלכלה העולמית כיום, אותם מאפיינים אשר ציינו כאן למעלה. בהתחשב בביקוש ההולך וגוברת לשירותי ביטוח שונים (דוגמה מצוינת לכך היא ענף הביטוח הפנסיוני בישראל במהלך העשור האחרון), נראה כי ההחלטה של רבים לבנות את מקצועם בעולם הביטוח היא החלטה רציונאלית ונבונה.