המושג "תכנון פרישה" הופך להיות שגור ומוכר יותר ויותר בקרב ישראלים בשנים האחרונות. למעשה, מאפייני המשק ותנאי השוק הופכים מושג זה לרלבנטי וקריטי יותר מאי פעם.

כיום, מדובר כבר בתחום שלם בתוך עולם הפיננסים, תחום עיסוק והתמקצעות לכל דבר ועניין. מהו בדיוק תכנון פרישה, עבור מי זה רלבנטי וקריטי ומדוע, ומהן האפשרויות להתמקצע ולפתח תחום תעסוקה וקריירה של ממש בתחום זה?

לתכנן בצורה פיננסית מושכלת את שלב הפרישה מחיי העבודה – תכנון פרישה

המושג "תכנון פרישה" מתייחס, כפי שניתן להבין ולשער, לתכנון ההתנהלות הפיננסית שלנו בגילאי הפרישה, הגילאים בהם מפסיקים לעבוד ועוברים להסתמך על קצבאות, חסכונות, קרנות פנסיה וכיוצ"ב. שוק הפיננסים של ימינו הוא מורכב, סבוך ומסובך יותר מאשר אי פעם בעבר, ומדובר במגמה חד כיוונית שצפויה רק להימשך ולהחריף עם השנים – המשק הישראלי והכלכלה העולמית כולה (בה המשק שלנו כרוך ותלוי, כמובן) הולכים והופכים סבוכים ומורכבים יותר ככל שהזמן עובר, כמות האנשים גדלה והצמיחה הכלכלית ממשיכה. במצב עניינים זה, ניהול פיננסי של שלב הפרישה  מעבודה הופך להיות אתגר של ממש, לו כדאי להיערך ולהיות מוכנים מבעוד מועד.

האם החסכונות הפנסיוניים שלנו יספיקו לצורך פרנסתנו השוטפת לאחר שנפרוש מהעבודה? האם הקצבה החודשית שנקבל תמשך עד שנלך לעולמנו או שהיא מוגבלת בזמן? מה יקרה במידה ויתבצעו "תספורות" למיניהן אשר יפגעו בחסכונות הפנסיוניים שלנו? מה מכל החסכונות שלנו מחויב במיסים ובהתחשב בכך – מהו הסכום נטו העומד לרשותנו בפרישה?

כל אלו הן רק כמה שאלות נפוצות, רלבנטיות ובעלות חשיבות קריטית עבור מרבית האנשים המתקרבים לגילאי הפרישה, כמו גם עבור עובדים צעירים יחסית שרחוקים עשרות שנים מהפרישה. בכל הנושאים הללו, כמו גם בשאלות רלבנטיות רבות נוספות, חשוב לטפל כמה שיותר מוקדם ולא להשאיר את העיסוק בהן לרגע האחרון, כשבאמת מתקרבים לגיל הפרישה.

כך הפך תכנון פרישה למקצוע ותחום ידע והתמקצעות לכל דבר ועניין. במסגרת לימודי תכנון פרישה ניתן ללמוד את התחום לעומק ולהבין כיצד עלינו להתנהל בהקשר הקריטי הזה, מה מצפה לנו בגיל הפרישה ומה ניתן לעשות כבר היום, בכל גיל באשר הוא, על מנת לשפר את התנאים מהם נהנה כשנפרוש בסופו של דבר.

ללוות ולסייע לאנשים לפרוש בכבוד – תכנון פרישה כמקצוע

תכנון פרישה הוא כאמור תחום ידע והתמקצעות הרלבנטי עבור כולנו, ואנשים רבים בוחרים גם להתמקצע בנושא זה לצורך תעסוקה ופרנסה – מאחר ומצד אחד כולנו נפרוש לפנסיה בסופו של דבר (ולכן תכנון פרישה רלבנטי עבור כלל האוכלוסייה כולה), ומצד שני כיום כלל לא קל או טריוויאלי לתכנן את הפרישה בצורה מושכלת ולנווט במים המבלבלים של שוק ההון ועולם הפיננסים, נוצר מקום נרחב ומתבקש ביותר לאנשי מקצוע שילוו לקוחות לאורך התהליך, ויסייעו להם להבין ולהתכונן טוב יותר מבחינת התנהלות פיננסית לגיל הפרישה.

כיום הנושא של תכנון פרישה אינו מוסדר בחוק ואינו מצריך רישיון פיננסי דוגמת מקצועות כמו ייעוץ פנסיוני או ניהול השקעות, אך העיסוק בו כן מחייב אותנו להיות בקיאים ומקצועיים בתחום שאינו טריוויאלי או פשוט כלל. כמו כן, מדובר בתחום אשר הולך והופך מבוקר וממוסד יותר, כך שלא מופרך לצפות כי בעתיד כן תידרש הכשרה מקצועית מסוימת ואולי אף רישיון רשמי על מנת לעסוק בו. כיום, זהו לא המצב כאמור. בתחום ביקוש הולך וגובר לאנשי מקצוע, כך שמי שמתמחה ומתמקצע בתכנון פרישה נהנה משוק לקוחות פוטנציאליים עצום, אשר הולך ומתרחב עם השנים ככל שהמודעות לנושא עולה. ללא ספק מדובר במקצוע ותחום עיסוק אטרקטיבי ששווה לשקול ולקחת בחשבון בתור תחום התמחות פוטנציאלי.

היכנסו למידע נוסף על קורס תכנון פרישה >>

המאמר פורסם ב-01.04.23