בשנים האחרונות ניכרת עלייה של מאות אחוזים במספרם של התלמידים והתלמידות הנרשמים לקורסים שונים בתחום של לימודי נדל"ן. קורסים אלו כוללים קורסים יחסית כלליים ומקיפים בתחום, דוגמת לימודי יזמות נדל"ן, וקורסים טכניים ומקצועיים לכל דבר ועניין, דוגמת הקורס המכין תלמידים לקראת מבחן ההסמכה של רשם המתווכים. בכל מקרה, מדובר בתחום אשר זוכה לעניין רב בשנים האחרונות בכל הנוגע לביקוש ללימודים מצד אחד, ולידע המצטבר המבוקש בנושא זה בשוק מצד שני. מהו מקומם של לימודי נדל"ן בשוק הלימודים כיום, באילו מוסדות ומסגרות מועברים לימודים אלו ומה צפוי להיות מקומו של תחום זה בעולם הלימודים בישראל בעתיד הנראה לעין?

 

מלימודי העשרה בלתי רשמיים למסלולי לימוד מקיפים ועשירים בידע

כאשר שואלים את השאלה – "מהו מקומם של לימודי הנדל"ן בישראל כיום?", מתגלה תמונה מעניינת של תחום אשר עבר (ועדיין עובר) שינוי עמוק ויסודי, ממש לנגד עינינו. בעוד לפני עשור או שניים לימודי נדל"ן הועברו בעיקר במסגרות בלתי רשמיות של העשרה כללית (או קורס מקצועי מופשט ואזוטרי, לכל היותר), כיום מדובר בתמונה שונה לחלוטין – כיום, לימודי נדל"ן מהווים תחום רחב ועשיר בפני עצמו, תחום המושך אליו אלפים רבים של תלמידים ותלמידות מדי שנה בישראל לבדה, ומיליונים ברחבי העולם. שינויים רבים ומקיפים חלו בתחום זה של עולם הלימודים בשנים אלו – בעוד בעבר הלא רחוק במיוחד רבים לא הכירו בלימודי נדל"ן כלימודים רשמיים ומקצועיים לכל דבר ועניין, כיום מוכר תחום זה כאחד התחומים ה"חמים", הפרקטיים והרלבנטיים ביותר בתוך עולם הכלכלה, הפיננסים ושוק ההון. לכן, אם לענות על השאלה ממנה התחלנו, לימודי נדל"ן תופסים כיום מקום נכבד ומכובד בעולם הלימודים של מקצועות הפיננסיים השונים, ומקום זה רק הולך ומתרחב משנה לשנה, ככל שרמת הביקוש ללימודים אלו גדלה, והבנת עולם הנדל"ן הופכת רלבנטית ואטרקטיבית יותר ויותר.

 

היכן מוצעים לימודי נדל"ן כיום?

לימודי נדל"ן לסוגיהם השונים (דוגמת לימודי יזמות נדל"ן, לימודים משולבים הכוללים גם קבלת רישיון תיווך וכו') מועברים כיום בעיקר במסגרת מכללות ובתי ספר מקצועיים המתמחים בתחום זה, כאשר לרוב מדובר בהתמחות רחבה יותר הכוללת בתוכה גם את עולם הנדל"ן. האקדמיה לפיננסים מתמחה בנושאים רבים ושונים מעולם הפיננסים ושוק ההון, וביניהם גם בלימודי נדל"ן, פועלים מספר גופים נוספים בארץ המציעים מסלולים שונים של לימודים בתחום זה. כאמור, גם סוג ומספר הגופים המעבירים לימודים אלו משתנה ומתרחב בהדרגה בארץ ובעולם. כמות המוסדות המציעים מסלולי לימוד אלו גדלה באופן משמעותי במהלך העשור האחרון, וכיום המגוון רחב יותר מאי פעם בעבר. עם זאת, הגידול המהיר במוסדות המעבירים קורסים בתחום זה ומסלולי הלימוד הרבים והחדשים המוצעים לבחירת התלמידים והתלמידות, צריכים גם לעורר בקרב המתעניינים יתר זהירות – כדאי לבחון לעומק את הגוף אליו שוקלים להירשם, לוודא כי מדובר בגוף מקצועי המעסיק מרצים ומורים מנוסים ומשופשפים מעולם הנדל"ן ולבחון בכל דרך אפשרית את רמת האמינות של אותו מוסד לימודים. רק אם מדובר במוסד וותיק יחסית, המציע קורסים ומסלולי לימודים רבים ושונים בעולם הפיננסים ושוק ההון, והכי חשוב – רק אם בית ספר זה מעסיק מרצים בעלי מוניטין בתחום, רק אז כדאי לשקול לעומק להירשם לאותו מוסד. אחרת, אתם עלולים פשוט לקבל קורס ברמה ירודה בתמורה למיטב כספכם.

 

מה טומן בחובו העתיד עבור תחום לימודי הנדל"ן?

ומה בנוגע לעתיד לבוא? מהו מקומו של תחום לימודי הנדל"ן בשוק הלימודים של עוד עשר, עשרים או שלושים שנים?

ובכן, כמובן שאף אחד אינו יכול לחזות את העתיד ונצהיר מראש כי אין לנו כל כוונה לנסות לעשות זאת. אך מה שכן ניתן (וכדאי) לעשות, זה לנסות ולהעריך את הכיוון אליו פונה התחום, בהתאם לנתוני השוק כיום (ובמהלך השנים האחרונות) ובהתחשב במגמות אשר נראה כי צפויות להתמשך או להעמיק. אחת ממגמות אלו, הבולטת ומורגשת במיוחד בישראל, היא העלייה המתמדת בערכם של נכסי נדל"ן רבים, המוסברת בין היתר על ידי סיבות מובהקות עמן קשה להתווכח, דוגמת גידול עקבי באוכלוסייה, כמות מוגבלת ומצומצמת של שטח במדינה המוגדר למטרות נדל"ן, צמיחה מתמידה ועקבית של שווקי הפיננסים ושוק ההון (מה שמעודד גם את ההשקעה ולכן את מיזמי הנדל"ן למיניהם) ועוד.

מכל המגמות הללו (כמו גם מרבות נוספות, כמו גם מניתוחים מקצועיים ומעמיקים יותר של השוק) עולה תמונה ברורה יחסית, או לפחות כזו שניתן להעריך כי היא נכונה ברמה יחסית גבוהה של סבירות – מקומו של שוק הנדל"ן, ולכן גם של לימודי נדל"ן המכשירים לפעול בשוק זה, רק הולך ומתרחב, הולך ומתבסס. נראה כי בעתיד הנראה לעין תחום זה צפוי רק להמשיך ולצמוח, להמשיך ולהיות רלבנטי יותר ויותר עבור מיליוני אנשים בעולם. לכן, סביר מאוד שנראה גם את תחום לימודי הנדל"ן הופך רלבנטי, פופולארי ומבוקש יותר ויותר.