לאחרונה העלאה בנק ישראל את הריבית במשק ב 0.75 אחוז, בדומה לבנקים מרכזיים נוספים רבים בעולם אשר העלו לאחרונה את הריביות במדינות שונות, כחלק מהניסיון העולמי למתן את האינפלציה. רבים מעריכים כי במהלך השבועות והחודשים הקרובים יעלה הבנק את הריבית לפחות פעם אחת נוספת, ולעליות אלו השפעות נרחבות על המשק כולו ועל תחום הפיננסים, ההלוואות והמשכנתאות בפרט. כיצד צפוי מהלך זה להשפיע ספציפית על עולם המשכנתאות וכיצד כל זה משפיע על התחום של ייעוץ משכנתאות, ועל מידת האטרקטיביות של מקצוע זה?

ייקור המשכנתאות במשק בעקבות העלאת הריבית

העלאת הריבית הבסיסית במשק על ידי הבנק המרכזי היא פעולה נהוגה וכאמור נפוצה בזמנים מסוימים, והשפעותיה במשק משמעותיות ונרחבות ביותר. ספציפית בנוגע למשכנתאות, העלאת ריבית מייקרת ישירות את ההחזרים עבור רובן המכריע של המשכנתאות, וזאת מסיבה פשוטה – בעוד משכנתא היא הלוואה גדולה ומורכבת אשר כוללת לרוב כמה חלקים שונים (או למעשה מורכבת מכמה הלוואות שונות המאוגדות יחדיו), הריבית שהלווים משלמים על הכסף שהם לווים מבוססת בראש ובראשונה על הריבית הבסיסית במשק. פחות או יותר כל משכנתא שיציעו לכם תכלול ריבית המבוססת קודם כל על ריבית הפריים, וזו מחושבת על פי הריבית הבסיסית במשק (זו שבנק ישראל העלה עכשיו), בתוספת כלשהי. העלאת הריבית על ידי הבנק המרכזי, אם כן, מייקרת ישירות את החזרי המשכנתא החודשיים שלנו.

כמובן שעלייה שכזו עשויה להיות משמעותית ודרמטית עבור לווים רבים, למעשה עבור מרבית האנשים הנסמכים על משכנתא על מנת לממן את רכישת ביתם או דירתם, וההחזר החודשי של המשכנתא הוא מההוצאות המרכזיות והעיקריות להם הם נדרשים. כשהחזר זה פתאום עולה ההוצאה החודשית קופצת, בעוד ההכנסה לרוב נותרת כשהייתה. העלאת ריבית במשק מהסוג אותו אנו חווים עכשיו, אם כן, היא מצב עניינים אותו יש להכיר ולקחת בחשבון מבעוד מועד. כאן ניתן כבר למצוא רמז לחשיבות העצומה עבור לקוחותיו המאפיינת את עבודתו של יועץ משכנתא.

ייעוץ משכנתאות והעלאת ריבית

ייעוץ משכנתאות הוא שירות מקצועי לו נדרשים נוטלי משכנתא רבים, מסיבות מובנות – מדובר בהלוואה הגדולה והמורכבת ביותר אותה ייקח האדם הממוצע בימי חייו, וכאשר חותמים על התחייבות גדולה וארוכת טווח שכזו, כדאי שיהיה איש מקצוע בקיא ומנוסה בתחום אשר יעמוד לצידנו, ילווה אותנו וידאג לשמור על האינטרסים שלנו. חלק מהמורכבות העצומה של המשכנתא כהלוואה לה אנו מתחייבים נובעת מהעובדה כי היא כוללת ריביות שונות ומשתנות, כאלו התלויות באלמנטים מסוימים במשק דוגמת מדד המחירים לצרכן, וכאמור – הריבית במשק.

כשאנחנו חותמים על הלוואה גדולה, מורכבת ומסובכת כל כך, רובנו לא באמת מבינים לעומק ועד הסוף את המשמעות של כל אחד ואחד מהפרטים המרכיבים את המשכנתא. עלייה בהחזרים החודשיים העתידיים בעקבות עלייה כללית בריבית במשק היא תרחיש סביר אותו חשוב לקחת בחשבון, אך כמובן שרובנו איננו מבינים ומכירים מספיק את עולם הפיננסים על מנת להבין את החשיבות הזו ובאמת להתחשב בה כשאנחנו שוקלים איזו משכנתא בדיוק לקחת.

תפקידו של יועץ המשכנתא, בין השאר, הוא להתריע בפנינו בנוגע למידת החשיפה שלנו לעליות ריבית במשק, כך שנוכל להיות מוכנים לתרחיש זה ולקחת אותו בחשבון.

כל זה הופך את המקצוע של ייעוץ משכנתאות לרלבנטי וחשוב עוד יותר. ממש בימים אלו חווים על בשרם אינספור ישראלים (כמו גם אנשים במדינות רבות נוספות בעולם) כיצד העלאת הריבית במשק מעלה גם את החזר המשכנתא החודשי שלהם. מצב עניינים זה מדגיש את החשיבות של עבודה עם יועצי משכנתאות בטרם חותמים סופית מול הבנק, ועשוי להעלות את הביקוש לשירותיהם של אנשי מקצוע אלו.

למידע על קורס ייעוץ משכנתאות היכנסו >>

 המאמר פורסם ב-22.10.2022