הבחינה ביסודות הכלכלה היא מבחינות היסוד המשותפות למרבית מקצועות הפיננסים. מעבר בחינה זו, המועברת מטעם הרשות לניירות ערך, הינו בגדר חובה עבור המעוניינים בקבלת רישיון ייעוץ או שיווק השקעות, ניהול תיקי השקעה, ייעוץ ו/או שיווק פנסיוני וסוכן ביטוח. הסיבה לדרישה למבחן זה עבור מרבית מקצועות הפיננסים היא פשוטה – החומר הנלמד במסגרת יסודות הכלכלה כולל מודלים בסיסיים ומרכזיים בכלכלת השוק החופשי – מודלים תיאורטיים אשר מתארים את הכלכלה המודרנית ודרכי התנהלות השוק, ומאפשרים ניתוח מתמטי של השוק ממנו עולות תובנות רבות וחשובות.

מה כוללת הבחינה ביסודות הכלכלה, מהן דרכי ההכנה המומלצות לבחינה ומה כולל הקורס בכלכלה המכין לבחינה זו?

 

מודל השוק התחרותי, התערבות ממשלתית ועוד – להכיר את העולם בו אנו פועלים

אם כן, מהו החומר הנכלל במסגרת קורס ההכנה/הבחינה ביסודות הכלכלה? מקצוע זה מועבר במתכונת דומה יחסית במסגרות לימודים שונות, ונלמד באקדמיה במסגרת השנה הראשונה ללימודי כלכלה, חשבונאות, ניהול ומספר תחומי לימוד נוספים.

יסודות הכלכלה הוא למעשה קורס במסגרתו נלמד מודל השוק החופשי – מודל תיאורטי המתאר כיצד פועלת הכלכלה המודרנית, וכולל בתוכו אלמנטים בסיסיים המתארים את השוק – עקומות היצע וביקוש, דרכי ההשפעה של ההתערבות הממשלתית בשוק, מצבים של תחרות בלתי משוכללת, כשלי שוק נפוצים (דוגמת היווצרות של מונופולים וקרטלים) ועוד. ההבנה התיאורטית של מודל השוק מאפשרת להבין טוב יותר את המערכת הכלכלית המורכבת כל כך בה כולנו פועלים – הבנה בסיסית והכרחית עבור כל מי שמעוניין לפעול בשוק, במיוחד בתור איש מקצוע המעניק שירותי ייעוץ וניהול ללקוחות. ללא ראייה כוללת אשר לוקחת בחשבון את השוק בכללותו, קשה להבין את הקשר בין התנודות הנצפות מדי יום בשווקים השונים, לבין גורמים רלבנטיים אחרים בשוק. למידה של יסודות הכלכלה מסייעת על מנת לקבל מבט על – תמונה כוללת של השוק הגלובאלי, והשפעתו על שווקים חלקיים וספציפיים כמו השוק הישראלי, שווקים של תחומים מסוימים (דוגמת שוק ההיי טק) וכיוצ"ב.

קורס מוכוון בחינה

סטודנטים בהווה או בעבר אשר עברו קורס ביסודות הכלכלה במסגרת לימודים אקדמאיים זכאים לפטור מהבחינה של הרשות לניירות ערך במקצוע זה.

עבור כל מי שלא עבר קורס זה בעבר, או מעוניין ללמוד את הנושא שוב ולהבינו לעומק בצורה טובה, מוצע קורס הכנה מוכוון בחינה. הכוונה היא לקורס כלכלה אשר לא רק שמכיל את כל החומר הרלבנטי עבורכם במקצוע זה ומועבר בצורה מפורטת ויסודית, אלא גם לכך שהקורס נבנה על סמך ניסיון רב שנים בהכנה של תלמידים למעבר בחינה זו בדיוק. המורים אשר בנו את הקורס ומעבירים אותו כבר הכינו אינספור תלמידים לבחינה זו בעבר, מכירים את כל הנושאים ואת כל השאלות על בוריין ומשתמשים בידע זה על מנת להכין את תלמידי הקורס בצורה הטובה ביותר למבחן. כך, במהלך הקורס מושם דגש מיוחד על נושאים אשר ידוע כי מופיעים שוב ושוב בבחינות, כך שהמשתתפים בקורס מגיעים לבחינה עם הסיכויים הטובים ביותר להצליח.

היקף הקורס הוא כ 80 שעות אקדמיות, והוא מועבר במתכונות שונות וגמישות, בהתאם לביקוש מדי מועד (במועדים אליהם ניגשים תלמידים רבים נפתח לרוב מספר גדול יותר של כיתות לימוד). מבחני רשות ני"ע בכלכלה נערכים בשני מועדים בשנה במאי ובנובמבר, והקורסים נפתחים כשלושה חודשים לפני מועדים אלו.

 

קורס זה, ביסודות הכלכלה, הוא קורס טוב להתחיל ממנו את לימודיכם לקראת קבלת רישיון מקצועי זה או אחר. זאת מכיוון שמדובר בקורס בסיסי אשר עוסק באופן בו בנוי ופועל השוק – תחום בסיסי, אשר נותן רקע טוב לכל שאר המקצועות. עם זאת, ניתן לגשת למבחן זה גם לאחר שניגשים למבחני יסוד אחרים דוגמת יסודות החשבונאות או אתיקה ודיני ניירות ערך – מקצועות אשר על מנת לעבור אותם אין חובה ללמוד לפני כן את יסודות הכלכלה.