על מדינת ישראל ניתן לומר הרבה מאוד דברים, אך לא ניתן לומר כי משעמם פה. המדינה אינה שוקטת לעולם ועוברת תהליכים נרחבים ומשמעותיים כל הזמן, וביתר שאת במהלך החודשים האחרונים. עוד לא הספקנו לשכוח מהקורונה וכבר נכנסה ישראל לסחרור פוליטי שמוציא המוני אנשים לרחובות וממשיך לערער את היציבות של המשק המקומי. מצב העניינים הנוכחי המתאפיין בשינויים תכופים וחוסר וודאות בנוגע לעתיד, אליו כבר התרגלנו בעולם כולו ובמיוחד בישראל, משפיע ישירות גם על שוק הפיננסים וספציפית על תחום הפנסיה. כיצד כל זה משפיע על הביקוש לאנשי מקצוע מהתחום, דוגמת יועצים ומשווקים פנסיוניים, יועצי השקעות וכיוצ"ב?

בלגאן ואי וודאות מצד אחד וחיוב בחוק לחסוך לפנסיה מצד שני

בכל הנוגע לאנשי מקצוע המחזיקים ברישיונות מהתחום הפנסיוני, בפרט יועצים ומשווקים פנסיוניים – כיצד המצב בארץ משפיע על הביקוש לשירותיהם?

ובכן, בישראל של החודשים, השנים והעשורים האחרונים ניתן לזהות מספר תהליכים אשר משפיעים משמעותית על שוק הפנסיה, ולכן גם על הביקוש ליועצים ו/או משווקים פנסיוניים.

מצד אחד, ישראל עברה במהלך העשור וחצי האחרונים רפורמה מקיפה בשוק הפנסיה, במסגרתה מחויבים כלל העובדים במשק להחזיק חיסכון פנסיוני כלשהו ולהפריש אליו כסף מדי שנה. זה נכון כיום גם עבור עצמאים מכל תחום והיקף פעילות וגם עבור שכירים (במקרה שלהם גם העובד השכיר עצמו וגם המעסיק שלו – שניהם מפרישים מדי חודש לחסכונו הפנסיוני). שוק החסכונות הפנסיוניים הוא רחב ומגוון יחסית, וכולל אינספור אופציות שונות. למשל – באיזה בית השקעות או חברה נחזיק את קרן הפנסיה שלנו? לאיזה סוג ספציפי של חיסכון פנסיוני נפריש (קרן פנסיה או קופת גמל, למשל…)? וכד'. הצורך והחיוב על פי חוק בחיסכון פנסיוני גורם לרבות ולרבים, בעיקר עצמאים אך גם שכירים, לצרוך שירותי ייעוץ פנסיוניים. רבים מבינים כי ייעוץ אישי של יועץ פנסיוני בלתי תלוי אשר שם את טובת הלקוח שלו לפני כל שיקול אחר, הוא בעל ערך משמעותי ויכול לחסוך עבורם בפועל לא מעט כסף ועוגמת נפש בטווח הארוך.

מצד שני, המצב בישראל כאמור תזזיתי ובלתי צפוי מבחינות רבות, הן פוליטית והן כלכלית. מגפת הקורונה, הוויכוח הפוליטי הער של חורף 2023 ואינספור תהליכים אחרים אליהם כבר התרגלנו במדינה – כל אלו הופכים את החיים כאן ובמיוחד את הפרנסה של רבים מאיתנו, לבלתי צפויים ולכן גם למלחיצים. חיסכון פנסיוני, מעבר להיותו חייב בחוק הישראלי כיום, מהווה דרך טובה לשכך את אי הוודאות ולהבטיח לעצמנו יציבות ושרידות כלכלית, לא משנה מה יוליד יום ומה יקרה בארץ במהלך השנה, העשור או העשורים הקרובים. חיסכון פנסיוני וארוך טווח מבטיח לנו שקט ויציבות כלכלית בטווח הארוך, לאחר שנפרוש מחיי העבודה. מצב זה גם גורם ליותר ויותר אנשים לדאוג בצורה יסודית ומושכלת לפנסיה שלהם, ולשם כך הם נעזרים כמובן בשירותי ייעוץ ושיווק פנסיוניים מקצועיים.

לכן, התהליכים הגדולים שקורים בישראל, ובמידה מסוימת בעולם כולו, מעלים מסיבות שונות את הביקוש לשירותי ייעוץ ושיווק פנסיוניים מקצועיים, כאלו הניתנים על ידי אנשי מקצוע מוסמכים (המחזיקים ברישיונות הנדרשים, כמובן). מבחינת בוגרות ובוגרי הקורסים שלנו להכנה לבחינות לקבלת רישיון ייעוץ ושיווק פנסיוני, אלו הן חדשות טובות כמובן. הביקוש לשירותיהם, עכשיו ובעתיד, נמצא במגמת עלייה מתמדת ואף ימשיך לעלות ככל שאי הוודאות המאפיינת את החיים במאה העשרים ואחת תמשיך ותעלה בעצמה. אם אתם מחפשים אחר רישיון פיננסים בעל אופק תעסוקתי מובטח יחסית, כדאי לשקול תחום זה ברצינות.

המאמר פורסם ב-30.06.23