"שוק ההון למתחילים" הוא אחד הקורסים המקיפים והמוכרים ביותר של חטיבת שוק ההון שלנו. אולי בזכות שמו השני – Starter Broker ("סוחר מתחיל") ובגלל הדגש המושם בו על מסחר בורסאי, רבים תופסים קורס זה ככלי ללמידה ותרגול של מסחר בשוק ההון, ולכן ככזה הרלבנטי אך ורק עבור המתעניינים במסחר בתור תחום עיסוק, כעצמאיים או כשכירים. בפועל, קורס זה מציע הרבה מעבר לכך, וכיום רלבנטי עבור כולנו, יותר מאי פעם בעבר.

עבור מי רלבנטי כיום קורס שוק ההון למתחילים ומדוע?

בתור התחלה חשוב להבהיר כי קורס שוק ההון למתחילים אכן עוסק במסחר בורסאי וכולל דגשים על אסטרטגיות מסחר וכלים שימושיים שונים המשרתים סוחרים בורסאיים. אף מוקדשות בו מספר שעות לתרגול מסחר במערכות מדומות, כך שזהו אכן אחד הנושאים המרכזיים והעיקריים של הקורס.

אך כל זה לא אומר כי הקורס רלבנטי אך ורק עבור מי שעוסק או מעוניין לעסוק במסחר בפועל, או להשיג עבודה בבית השקעות או במחלקת ההשקעות של הבנק. קורס זה נחשב לאחד הקורסים המקיפים ביותר בתחום של שוק ההון, וכולל הרבה מעבר לאסטרטגיות מסחר ותרגול בפועל. הקורס מציע היכרות נרחבת ומקיפה עם שוק ההון ועולם הבורסה, עם אינספור מושגים ונושאים שונים הקשורים לעולם הפיננסים של היום. החל מסקירה יסודית של השוק הישראלי והיכרות עם הרעיון הכללי של בורסה ומסחר בניירות ערך וכלה בהתמקדות בנושאים ספציפיים כמו אגרות חוב, תעודות סל, אופציות ונגזרים, פנסיה, השקעות אלטרנטיביות ואף פסיכולוגיה של עולם ההשקעות. המשתתפות והמשתתפים בקורס מקבלים תמונה מקיפה ועשירה של עולם הכלכלה והפיננסים של היום ובפרט של שוק ההון, והלימודים כוללים פן תיאורטי וכללי ופן מעשי וטכני ממש, גם יחד.

אז עבור מי רלבנטי קורס מסוג זה? ובכן, כפי שניתן להבין מכל הנאמר לעיל, קורס זה מספק לנו היכרות מעמיקה וקרובה עם שוק ההון והמערכת הכלכלית בה כולנו חיים ופועלים. בימינו, נושא זה רלבנטי עבור כל אדם בוגר אשר מעוניין לדאוג להווה ולעתיד הכלכלי שלו ושל משפחתו. כיום כבר לא רצוי כלל פשוט להפקיד את כל הכסף שחוסכים בבנק. הדבר הנכון והמתבקש הוא להשקיע את הכסף שלנו בצורה מושכלת ונבונה, ולשם כך צריך לכל הפחות להכיר את השוק ואת הזירה בה אנחנו פועלים. היכרות מסוג זה אינה עניין של מה בכך בעולם בו המערכת הכלכלית והפיננסית היא כל כך גדולה, מסועפת ומורכבת. נדרש לפחות קורס מקיף ויסודי על מנת לקבל תמונה טובה של המצב, כך שנוכל לפעול לפיה…

לסיכום, גם אם אין לכם שום כוונות להיכנס לתחום של מסחר בורסאי או לנסות ולקבל עבודה בתור סוחרים בבורסה, קורס שוק ההון למתחילים עדיין עשוי בהחלט להיות רלבנטי גם עבורכם. לא מזיק להכיר טוב את המציאות הכלכלית בה כולנו חיים, על מנת להבין טוב יותר כיצד לנווט דרכנו במציאות זו בהצלחה.

המאמר פורסם ב-30.12.2022