בעוד המערכת הפיננסית ושוק ההון בכללותו מושכים אליהם הרבה תשומת לב ואת סקרנותם של אנשים רבים אשר אינם מגיעים מתחומי הכלכלה והפיננסים, קיים ביקוש ממשי בשוק (הן בארץ והן בעולם) ללימודים המבהירים ומציגים את התחום באופן מעמיק ומקצועי, גם עבור חסרי השכלה פורמאלית קודמת בתחום. דוגמה טובה לכך ניתן למצוא כמובן במסגרות לימודים שונות דוגמת קורס שוק ההון למתחילים, קורס המרכז בתוכו בדיוק את כל הנושאים הללו שחשוב להכיר וללמוד אם רוצים להבין טוב יותר את השוק ואת מה שמתרחש בו. קורס זה, בדומה למסגרות לימודים נוספות הנכללות בקטגוריה של לימודי התחום למתחילים, משמש לא רק ככלי להעברת הרקע הכללי של התחום למי שאינו מכיר אותו יותר מדי לעומק, אלא גם ככלי המאפשר להתחיל לפעול בשוק בדרכים שונות, כמו גם להתקדם לקורסי המשך המאפשרת להעמיק עוד יותר את הידע התיאורטי והטכני ולהיכנס לעולם זה באופן מקצועי.
לכן, מעניין לסקור באופן כללי ולהבין – מה בדיוק כוללים לימודי שוק ההון למתחילים? אילו נושאים עיקריים נכללים במסגרת קורס זה וכיצד הם מסייעים לבנות את התשתית הן להבין באופן מעמיק את שוק ההון והמערכת הפיננסית כולה והן לפעול במערכת זו באופן אקטיבי?

היכרות כללית מעמיקה – אחד התפקידים הראשוניים והבסיסיים ביותר של קורס שוק ההון למתחילים הוא להעניק למשתתפים בו תמונה כללית מלאה, עשירה ומדויקת עד כמה שניתן, של המערכת הפיננסים המורכבת והסבוכה כל כך הקיימת בעולם כיום. לכן, עוסק קורס זה בהיכרות ראשונית עם המערכת הבורסאית, עקרונותיה והאופנים בהם היא פועלת, בהיכרות כללית דומה עם עולם המניות וניירות הערך (כולל היכרות עם מושגים בסיסיים בתחום זה), חשיפה מורחבת לתחומים כמו קרנות ותעודות סל, אגרות חוב, סקירה מעמיקה של השוק הבינלאומי וכו'. ישנם נושאים גדולים רבים הנכללים תחת המטרייה הרחבה כל כך של שוק ההון והמערכת הפיננסית העולמית, והקורס עוסק בכל הנושאים הללו תחת חלוקה מסוימת לנושאים עיקריים, במטרה להעניק היכרות מעמיקה ויסודית ככל הניתן.

מבוא לשיטות ניתוחקורס שוק ההון למתחילים כולל כאמור גם תרגול מעשי (אליו נגיע בהמשך), ולכן כולל מבוא לשיטות שונות לניתוח הנתונים המתקבלים מהשוק, ניתוח אשר מטרתו היא כמובן קבלת החלטות מושכלת בנוגע להשקעות, מסחר בורסאי וכו'. לכן, כולל קורס זה גם מבוא לניתוח טכני – אחת משיטות העבודה בתחום זה. מבוא זה כולל היכרות עם מונחים שונים הנכללים בשיטה, אסטרטגיות שונות בהן היא עוסקת, עקרונות מנחים, ניהול עסקאות ותיקי השקעות בהתאם לשיטת ניתוח זו וכו'.

דוחות כספיים והשקעות ערך – קריאה מושכלת של דוחות כספיים של חברות מהווה כישור בסיסי ומרכזי אותו מומלץ לכל אדם המתעניין בעולם הכלכלה והפיננסים לרכוש. דוחות כמו מאזן שנתי, רווח והפסד וכו' מהווים את אבני הפינה של העולם החשבונאי ומספקים כלים יעילים ביותר להבין את מצבן של חברות מסוימות כמו גם את מצב השוק כולו. קורס שוק ההון למתחילים עוסק גם בתחום זה, בצירוף למידת שיטת השקעות ערך – שיטה זו מאפשרת למשל לבחור מניות בעלות סיכוי טוב להניב רווח עתידי, להתוות אסטרטגיות השקעה ארוכות טווח ועוד.

שוק הפנסיה – מרבית הישראלים כיום כבר מודעים לכך שתחום הפנסיה מהווה חלק בלתי נפרד משוק ההון, ומהחיים של כולנו. מהם המוצרים הפנסיוניים הקיימים בשוק וכיצד לבחור ביניהם, כיצד לבחון את אפיקי ההשקעה לפנסיה האופציונאליים העומדים בפנינו, כיצד מושפעת הפנסיה שלנו מההתרחשויות הבלתי פוסקות בשווקים הבינלאומיים, כיצד להוריד למינימום את הסיכון אליו חשופה קרן הפנסיה שלנו וכו'.

תפקידה של הפסיכולוגיה בשוק ההון – כל מי שהתעניין בכלכלה בכלל ובשוק ההון, בורסה וכו' בפרט, מבין כי הפסיכולוגיה האנושית משחקת תפקיד עצום ומרכזי במערכת זו ובמגמות השולטות בה מדי יום. בתור סוחרים או משקיעים פוטנציאליים עתידיים, חשוב להכיר את ההשפעות הפסיכולוגיות הנפוצות ואת הטעויות הנפוצות שהן משרות על משקיעים פרטיים, את הסודות של משקיעים גדולים ואגדיים, את הנקודות הפסיכולוגיות הבסיסיות המטעות את מרבית האנשים בשוק מדי יום, וכיצד ניתן להתמודד עימן. בעוד בעבר הקרוב יחסית אמנם הכירו בהשפעתה של הפסיכולוגיה על השוק, היא לא באמת זכתה להכרה לה היא ראויה כגורם משפיע, פעיל ולא לגמרי צפוי בשוק. בעשורים האחרונים, בעקבות מחקרים פורצי דרך בתחום הכלכלה, קיימת הכרה עולמית נרחבת וגוברת למרכזיותו של התפקיד שמשחקת הפסיכולוגיה בשוק ההון, בעולם ההשקעות ובכלכלה בכלל. לכן, מדובר בתחום שחשוב להבין ולהתעמק בו אם ברצוננו להבין את שוק ההון, ועל אחת כמה וכמה אם ברצוננו לפעול בו.

נגזרים פיננסים ואופציות – מהן אופציות וכיצד ניתן להשתמש בהן ככלים פיננסיים מתקדמים המאפשרים למשל להגן על תיק ההשקעות, לנהל סיכונים באופן מושכל ולשגשג במסחר ספציפית במכשיר פיננסי זה. אופציות ונגזרים פיננסיים למיניהם משחקים כיום תפקיד מרכזי בפעילותם של משקיעים רבים, ומדובר בתחום עשיר ושלם ששווה מאוד להתחיל ולהכיר לעומק.