בעולם העסקים, הכלכלה והפיננסים בכללותו פועלים כיום באופן עצמאי יותר אנשים מאשר אי פעם בעבר. התפתחויות בתחומים של תקשורת וזרימה של מידע הפכו את העיסוק באינספור תחומים בעולם העסקים, בשוק ההון ובכלכלה בכלל לנגישים וזמינים עבור מיליונים רבים של סקרנים וסקרניות המעוניינים לפעול באופן עצמאי ויזום בענפים אלו. דוגמה טובה לכך היא עולם הנדל"ן, בו פועלים כיום אינספור אנשים בארץ ובעולם, כבר מזמן לא רק משקיעים בעלי ממון רב. לאור מצב זה נוצרו תחומי ידע ועיסוק חדשים של ממש, והתחום בו נעסוק כאן מכונה באופן כללי – יזמות נדלן. מה כולל העולם של יזמות נדל"ן, כיצד ניתן להיכנס לתחום זה ולפעול בו באופן המניב פרנסה ומתווה תעסוקה ארוכת טווח והאם בכלל מדובר בתחום עיסוק לכל דבר ועניין, או שמא זו אשליה ובסך הכל מדובר בעניין של מזל מנקודת מבטו של המשקיע או של היזם?

 

לזהות, ליצור ולהוציא לפועל עסקאות נדל"ן מסוגים שונים – יזמות נדל"ן

מהו, אם כן, אותו תחום אליו אנו מתייחסים באופן כללי כאל "יזמות נדל"ן"? ובכן, בעוד מדובר כמובן בהגדרה רחבה ולא מחייבת או מדויקת במיוחד, ניתן לומר כי הכוונה במושג זה היא לטווח הרחב של יוזמות במסגרתן מוציאים לפועל עסקאות נדל"ן מסוגים שונים ומגוונים. לדוגמה – זיהוי נכס הנמכר במחיר אטרקטיבי (הנמוך ממחיר השוק), רכישתו, שיפוצו ומכירתו במחיר גבוה יותר (מה שמכונה לעיתים – "אקזיט"). זו פעולה בסיסית ונפוצה בקרב יזמי נדל"ן, כמו גם ארגון משקיעים לרכישת קרקע ובניית בניין מגורים על גביה, הוצאה לפועל של תכנית תמ"א 38 (קישור בין הקבלן, העירייה, בעלי הדירות וכו' והוצאת הפרויקט אל הפועל) ועוד.

כפי שניתן לראות, מגוון הפעולות השונות אשר יכולות להיחשב כיזמות נדל"ן הוא רחב ועשיר, ובפועל קורה באינספור מקומות בארץ מדי יום. פעילותם של יזמי הנדל"ן מובחנת ושונה מזו של המשקיעים, הקבלנים, בעלי הדירות ושאר השחקנים המרכזיים בעולם הנדל"ן. במיוחד בשווקי נדל"ן צומחים ומשגשגים דוגמת זה הישראלי, ניתן למצוא אינספור יזמיות ויזמי נדל"ן הפועלים ללא ליאות, מקשרים בין גורמים שונים, יוצרים פרויקטי נדל"ן מאפס ומוציאים אותם אל הפועל. במובן מסוים מדובר בתחום תעסוקה לכל דבר ועניין, עשיר ביותר בהזדמנויות ומקומות ליזום ולהוציא לפועל תכניות אשר ללא יוזמה ממוקדת לעולם לא היו יוצאים אל הפועל.

 

ללמוד את התחום באופן מקצועי ומסודר – לימודי יזמות נדל"ן

מכיוון שמדובר בפעילות הכוללת סכומי עתק, גורמים רבים בעלי אינטרס ואינספור דרכים שונות לבצע את היוזמות (חלקן מוצלחות יותר וחלקן פחות…), מדובר גם בתחום בו יש הרבה מאוד מה ללמוד. לכן, נוצר בישראל בעשור או שניים האחרונים תחום לימודים לכל דבר ועניין המושך אליו אינספור תלמידות ותלמידים מדי שנה – לימודי יזמות נדל"ן.

במסגרת מסלולי לימוד וקורסים ביזמות נדל"ן נלמדות אסטרטגיות פעולה שונות, שיטות לחישוב וניתוח הנתונים המתקבלים משוק הנדל"ן המקומי או הבינלאומי, דרכים שונות לזיהוי נכסים אטרקטיביים, היבטים חשובים שונים מתחום המיסוי, המשפט, ההתנהלות מול גורמים מוניציפאליים ועוד.

מסלולי לימודים שונים בתחום יזמות הנדל"ן כוללים תרגול מעשי של הוצאת עסקה אל הפועל, כולל כל השלבים המאתגרים השונים אותם נאלץ יזם הנדל"ן הממוצע לצלוח. כאמור, הוצאת עסקת נדל"ן אל הפועל בתור היזם המארגן אינה עניין של מה בכך – מדובר בפעילות מאתגרת ביותר ובתחום בו לא מעט אנשים גם נכשלים בניסיונם לעסוק ביזמות נדל"ן באופן נרחב ומקצועי. לימודי נדל"ן, וספציפית קורסים ביזמות נדל"ן, מכינים את התלמידים באופן מקצועי ומסודר לקראת פעילותם כיזמים, וכוללים את כל מה שאפשר וכדאי ללמוד בנוגע לתחום בטרם מתחילים לעסוק בו.

 

יזמות נדל"ן – עניין של מזל או תחום עיסוק מקצועי?

לאור העובדה כי קורסים ומסלולים רבים ושונים של לימודי נדל"ן בכלל, ולימודי יזמות נדל"ן בפרט, מועברים בישראל מדי שנה ומושכים אליהם לא מעט נרשמות ונרשמים, ניתן להבין כי מדובר בתחום עיסוק לכל דבר ועניין, בדיוק כמו תחומים רבים אחרים הנתפסים בעינינו כמקצועות "לגיטימיים". מסיבה מסוימת יזמות בעולם העסקים, וספציפית יזמות נדל"ן, נתפסה בעבר בקרב רבים בתור תחום בו אנשים עשירים או מקושרים יכולים לנסות את מזלם, אך כי אין דרכים מושכלות ומדויקות לפעול בתחום ולהבטיח את הצלחת המיזמים אותם מנסים להוציא אל הפועל. על פי גישה זו נתפס התחום כולו כמאופיין יותר על ידי מזל ואקראיות מאשר על ידי שיטות פעולה מדויקות וטכניקות המאפשרות פעולה מושכלת ובטוחה בתחום, בדיוק כמו באינספור תחומים אחרים.

כיום, כבר יודעים העוסקים בתחומי הנדל"ן, הכלכלה והעסקים בכלל, כי גם התחום של יזמות נדל"ן הוא תחום מקצועי לכל דבר ועניין – תחום אותו ניתן ללמוד באופן שיטתי ולפעול בו בצורה מושכלת, כזו אשר אינה מסכנת אף אחד ומבטיחה קריירה ותעסוקה מכובדת ארוכת טווח.

כמובן שבתחום כמו נדל"ן תמיד קיים גם אלמנט מסוים של אקראיות, ולכן של מזל. בדומה לענפים אחרים משוק ההון, גם בעולם הנדל"ן אף אחד אינו יכול לדעת בוודאות מה צפוי לקרות בשנה, בחודש, בשבוע או בשעה הקרובה, בכל הנוגע למצב השוק ולתנודות הבלתי פוסקות המאפיינות אותו. עם זאת, המערכת הכלכלית והפיננסית המייצגת את עולם הנדל"ן בשוק ההון, כמו גם היקף הפעילות בשוק עצמו, מבטיחים מידה בסיסית מסוימת של ביטחון וודאות המאפשרים לפעול בו באופן אפקטיבי. זו הסיבה לנהירתם של רבות ורבים בשנים האחרונות אל עבר לימודי נדל"ן, וספציפית לימודי יזמות נדל"ן. כיום, גם מקצוע הנתפס כספונטני, גמיש ומלא בהזדמנויות ואפשרויות כמו יזמות עסקית בעולם הנדל"ן, הוא תחום עיסוק מסודר לכל דבר ועניין אותו ניתן ללמוד באופן מקצועי ושיטתי.