חטיבת הרישיונות של האקדמיה לפיננסים היא מהחטיבות הראשיות והעיקריות של מוסד לימודים זה, הזוכה גם לביקוש גבוה ביותר מצד קהל התלמידות והתלמידים. הכוונה היא לחטיבה המרכזת את קורסי ההכנה לבחינות הנדרשות עבור קבלת רישיונות בעולם הפיננסים, דוגמת רישיון ניהול תיקי השקעה, ייעוץ ושיווק פנסיוני, ייעוץ השקעות ועוד. להלן כמה מהקורסים העיקריים בחטיבה זו שכדאי לכל מי שמתעניין במקצועות ורישיונות אלו להכיר:

אתיקה ודיני ניירות ערך – קורס המכין למבחן מטעם הרשות לניירות ערך, העוסק בפן האתי של העיסוק בעולם הפיננסים. ההתנהלות האתית של אנשי מקצוע מעולם הפיננסים נשענת כמובן על החוקים והתקנות מטעם המדינה המסדירים את המקצועות הללו, והקורס כולל היכרות מעמיקה עם דיני ניירות ערך רלבנטיים, עליהם כמובן גם נבחנים לאחר מכן במסגרת הבחינה שמעבירה הרשות. זהו קורס יסוד (חובה) עבור מרבית רישיונות הפיננסים המוזכרים.

יסודות החשבונאות – גם זהו מבחן חובה הנדרש על מנת לעבור למבחני הגמר המתקדמים יותר. בחינה זו בודקת את בקיאותם של הנבחנים בחשבונאות בסיסית, הרלבנטית כמובן לעבודתם של כל העוסקים בעולם הכספים והפיננסים. במסגרת קורס ההכנה נלמדים אספקטים עיקריים ורלבנטיים של עולם החשבונאות והתלמידים רוכשים ידע בסיסי מספק לא רק על מנת לעבור בהצלחה את המבחן של הרשות לני"ע, אלא גם על מנת להפוך לאנשי פיננסים מקצועיים ומשכילים יותר.

יסודות הכלכלה – קורס יסודות נוסף המכין לקראת בחינת חובה עבור מרבית רישיונות הפיננסים. במסגרת קורס זה נלמדים יסודות התיאוריה הכלכלית המודרנית, אותה לומדים בתארים בכלכלה, מנהל עסקים, חשבונאות וכו'. עקומות ביקוש והיצע, מודלים כלכליים תיאורטיים והבנה כללית של האופן בו פועלת הכלכלה בה כולנו חיים (ושואפים לעבוד…). מלבד להכנה מעולה לבחינה מטעם הרשות לניירות ערך, מתקבל במסגרת קורס זה גם לא מעט ידע מרתק על האופן בו פועלת החברה האנושית והכלכלה העולמית.

מקצועית א' – אחת הבחינות המוכרות והמאיימות ביותר במסלולי רישיונות הפיננסים, ולכן גם אחד מקורסי ההכנה החשובים ביותר שאפשר לקחת. הבחינה במקצועית א' מועברת מטעם הרשות לניירות ערך ועוסקת בהרחבה ולעומק בעולם ניירות הערך. זה רלבנטי כמובן עבור כל עולם הפיננסים, החל מיועצי השקעות ועד לסוכנים פנסיוניים וסוכני ביטוח.

מקצועית ב' – קורס המשך המכין לקראת בחינת ההמשך למקצועית א', אך בחינה זו אינה נדרשת עבור כל רישיונות הפיננסים אלא רק עבור רישיון יועץ השקעות ורישיון מנהל תיקי השקעות. בבחינה (ובקורס המכין לקראתה) עוסקים עוד לעומק בעולם ניירות הערך ובצדדיו הרלבנטיים ביותר לעבודתם של יועצי ומנהלי השקעות

יסודות הביטוח – בין כמה קורסי המבוא והיסודות ניתן למצוא גם את הבחינה ביסודות הביטוח, הרלבנטית ומחייבת את המעוניינים לעסוק במרבית ממקצועות הפיננסיים הללו. קורס יסודות הביטוח כולל את כל החומר הנדרש לצורך התמודדות אפקטיבית עם הבחינה, ולמעשה מעניק הכנה נרחבת ויסודית למעוניינים לעסוק בעולם הביטוח, הן כסוכני ביטוח בתחום זה או אחר והן כיועצים ו/או משווקים פנסיוניים (פנסיה היא בהקשר זה סוג של ביטוח, ולכן התחום הפנסיוני כולו נחשב לחלק מעולם הביטוח).

גמר פנסיוני – המעוניינים ברישיון מעולם הפנסיוני (בפרט ייעוץ ושיווק פנסיוני) מחויבים לעבור שני מבחני גמר (לאחר סיום בהצלחה של מבחני היסודות), כאשר השני מביניהם הוא מבחן גמר פנסיוני המרכז את החומר הרלבנטי ספציפית לעולם הפנסיוני. מאחר ועבודתם של אנשי מקצוע מהעולם הפנסיוני חופפת במידה רבה לזו של אנשי מקצוע מתחום ההשקעות, גמר פנסיוני הוא מבחן (וקורס) אשר עוסק במידע הרב הרלבנטי הייחודי לעולם הפנסיוני, ומייחד מבחינות רבות את המקצועות הפנסיוניים בהשוואה למקצועות אחרים בתחום. מבחן זה מועבר על ידי משרד האוצר, ולא על ידי הרשות לני"ע.

המאמר נכתב ב-31.05.2021