העיסוק בשוק ההון ובעולם ההשקעות מהווה תחום עניין ומוקד משיכה משמעותי עבור אינספור אנשים בארץ ובעולם, ולימודים מקצועיים של התחום (דוגמת אלו המוצעים במגוון קורסים כאן באקדמיה) מהווים כרטיס כניסה יציב ובטוח יחסית לעולם רחב זה. בעוד תוכלו למצוא כאן מגוון רחב של קורסים מקצועיים מעמיקים העוסקים בשוק ההון ובעולם ההשקעות ומיועדים בחלקם למתחילים ובחלקם למתקדמים או למקצוענים, להלן כמה נקודות מרכזיות שחשוב לדעת ולהפנים במידה ואתם מתעניינים בלימודים בתחום:

חשיבות השילוב בין ידע תיאורטי לתרגול מעשי

החל מהשלבים הראשונים בהם מתוודעים למאפייני שוק ההון ורק לומדים להכיר את המערכת הכלכלית הסבוכה והמורכבת הזו, חשוב להבין כי על מנת לעסוק בתחום באופן מושכל ומקצועי, חייבים לרכוש הן ידע תאורטי רב והן ניסיון מעשי וממשי. לכן, כבר בקורסים של האקדמיה המיועדים למתחילים, כמו גם באותם קורסים המיועדים למתקדמים ולמשקיעים מקצוענים הבאים להעמיק ולהרחיב את הבקיאות שלהם בתחום, ניתן למצוא שילוב יסודי ומובנה בין הפן התאורטי לפן המעשי. לצד שיעורים עיוניים והרצאות פרונטליות תמצאו בסילבוס של הקורסים גם שעות רבות המוקצות לתרגול מעשי, למשל תרגול של מסחר במערכות מסחר מדומות. ללא שילוב זה בין התאורטי למעשי, כבר מהשלבים הראשונים, הדרך אל העיסוק המקצועי והמוצלח בשוק ההון ובעולם ההשקעות תהיה ארוכה וקשה הרבה יותר.

מסלול מורחב למשקיע עצמאי המחולק לשלבים הנדרשים השונים

עבור המעוניינים ללמוד את התחום באפן יסודי ספציפית מנקודת המבט של משקיע עצמאי (כלומר – מי שמעוניין להפוך למשקיע עצמאי ואוטונומי בשוק ההון, בין אם הוא מגיע עם ידע וניסיון ובין אם לא), ניתן ומומלץ לבחון את המסלול המורחב. זה מיועד להעניק את כל הידע, הכלים, הביטחון העצמי והניסיון המעשי הנדרשים על מנת להפוך למשקיעים עצמאיים בשוק. מסלול זה מחולק לשלבים העיקריים הנחוצים על מנת להפוך למשקיעים עצמאיים מצליחים בשוק ההון ובעולם ההשקעות – שלב הלימוד התאורטי של היסודות הנדרשים על מנת לפעול בשוק דוגמת קבלת תמונה כללית ומקיפה של השוק ואופן פעולתו, היכרות ראשונית ומעמיקה עם המוצרים הפיננסיים העיקריים הקיימים כיום וכו'. לאחר מכן מגיע שלב ההתמחות בו לומדים כיצד ליישם שיטות השקעה שונות שנלמדו בשלב הראשון ורוכשים כלים מתקדמים יותר להשקעות, ובשלב השלישי מתרגלים בצורה פרקטית אסטרטגיות השקעה שונות באמצעות מערכות מסחר ממוחשבות.

חשוב לבנות תמונת עולם רחבה ומעמיקה של התחום

אחת העצות הראשונות שייתן לכם כל משקיע משופשף ומצליח בשוק ההון היא כי עליכם להחזיק בתמונה רחבה ככל הניתן של השוק והמערכת הכלכלית בכללותה, על מנת שתוכלו להעריך בצורה טובה מגוון רחב של שיקולים אשר רלבנטיים להחלטות שאתם מקבלים ולפעולות בהן תנקטו בשוק. לכן, בקורסים דוגמת "לימודי שוק ההון למתחילים", כמו גם בקורס השקעות ערך המיועד למתקדמים יותר ובמסגרת המסלול המורחב, ניתן למצוא סילבוס עשיר המכיל מגוון רחב של נושאים, כולם רלבנטיים וחשובים לבניית אותה תמונה רחבה ועשירה של התחום בו פועלים. בקרסים אלו לא לומדים שתיים או שלוש שיטות השקעה שונות וזהו, אלא לומדים לעומק את המאפיינים והמרכיבים הרבים והשונים של השוק, מתעמקים בהיבטים רלבנטיים רבים מעולם המיסוי, המשפט, הפסיכולוגיה וכו' ומנסים להעשיר ככל הניתן את ההבנה וההיכרות של שתלמידים עם אחת המערכות הגדולות והמורכבות ביותר הקיימות כיום בעולם.

חשיבות רבה גם לקשרים בינאישיים

מלבד לידע תאורטי, תרגול מעשי וכו', על מנת להצליח ולשגשג בתחום חשוב גם ליצור היכרויות אישיות וקשרים בינאישיים שונים עם אנשים נוספים הפועלים בתחום זה. באמצעות הקורסים הרלבנטיים בתחום ניתן ליצור קשרים והיכרויות רבות מהסוג הרלבנטי הזה – הן היכרות עם תלמידות ותלמידים נוספים בכיתה אשר בעתיד הקרוב יהיו קולגות שלכם, ואולי תוכלו לשתף עימם פעולה בדרכים מועילות שונות, והן יצירת קשרים ראשוניים באמצעות המורים והמרצים בקורס, אשר בחלק מן המקרים גם יכולים לסייע משמעותית במציאת מקום עבודה או התמחות, למשל.

המאמר נכתב ב-6.11.2020