מרבית הבורסות בעולם ושוק ההון באופן כללי מתאפיינים מזה לא מעט זמן בירידות שערים. במהלך השנה האחרונה השווקים בארץ ובעולם ספגו לא מעט פגיעות, בין השאר בעקבות אירועים בינלאומיים דוגמת המלחמה באוקראינה והאינפלציה שבאה בעקבות הרחבת ההוצאות הציבוריות במהלך מגפת הקורונה. בעוד שוק ההון נחשב לאחת ההשקעות הבטוחות והמניבות ביותר בטווח הארוך, רבים נבהלים מירידות השערים של החודשים האחרונים ושוקלים ברצינות האם להשאיר את כספם בשוק. האם הירידות של החודשים והשנים האחרונות מצדיקות יציאה מהשוק והשקעה באפיקים אחרים? כיצד לימודי שוק ההון יכולים לסייע לנו לקבל החלטות מושכלות ומוצלחות בהקשר זה?

לא להיבהל ולפעול בפזיזות וללמוד קצת יותר לעומק לפני שמקבלים החלטות פיננסיות

מרבית יועצי ההשקעות והמומחים אותם תשאלו עשויים לומר כי אותה השקעה בשוק ההון, זו הנחשבת לבטוחה והמניבה ביותר, היא השקעה לטווח ארוך בלבד. טווח של שנים קדימה. לכן, גם כשהשוק כולו יורד כמו שקרה לאורך רבים מהחודשים האחרונים (וכמו שקרה, לדוגמה, בנפילה החזקה של 2008), הדבר הנבון והמושכל לעשות הוא לא להיבהל, להישאר בשוק ולחכות שיחזור לעלות ולהחזיר את הערך שכרגע אבד לנו באופן זמני. זו עצה שתשמעו לא מעט, אך היא עצה כללית יחסית אשר אינה בהכרח רלבנטית עבור כל סוגי המשקיעים וההשקעות.

לדוגמה, מי שלא נבהל ולא משך את כספו המושקע בשוק במהלך השנים 2008/9 קיבל את הערך שהפסיד חזרה, ובגדול. בשנת 2009 השוק תיקן עצמו חזרה לאחר הנפילה, החזיר את כל השווי שאבד וטיפס עוד יותר. המשקיע הממוצע שפעל באופן מושכל ולא נבהל ומיד משך את כל כספו מהשוק, לא איבד שקל ואפילו הרוויח תשואה יפה ביותר. המצב היום פחות חמור משהיה במשבר של 2008, כך שאין סיבה שלא לחשוב באותה צורה גם עכשיו.

אך כאמור, זוהי עצה כללית שכדאי לקחת לתשומת הלב, אך היא לא בהכרח העצה הטובה ביותר עבור כל משקיע וכל תיק השקעות. זה תלוי בגורמים ונתונים רבים ושונים, ייחודיים לכל תיק ולכל מקרה. על מנת להבין מהו הצעד המתבקש והמושכל מבחינתכם לעשות, כדאי ללמוד קצת יותר לעומק את השוק – הן את הנתונים והן את ההיגיון העומד מאחורי אסטרטגיות השקעה עיקריות.

כיצד לימודי שוק ההון עשויים לסייע?

מאחר ולמידה של השוק, אסטרטגיות מסחר והשקעה שונות, הגורמים המשפיעים עליו וכיוצ"ב, היא הפעולה המומלצת עבור כל מי שמעוניין לקבל החלטות מושכלות ומיודעות בנושא ולא ללכת בצורה עיוורת אחרי יועץ זה או אחר, לימודי שוק ההון מהווים פלטפורמה שכדאי להכיר ולבחון לעומק. קורס שוק ההון למתחילים, כמו גם מספר קורסים נוספים המיועדים לציבור הרחב בחטיבת לימודי שוק ההון, מעניק את הידע, ההבנה והראייה הרחבה הנדרשים על מנת להבין מי נגד מי ומהן המגמות הרלבנטיות בשוק ובעולם כיום, וכך לקבל החלטות בצורה מושכלת יותר.

קורס שוק ההון למתחילים עוסק לעומק במסחר בורסאי של ממש, מה שמעניין ומושך חלק מהמשקיעים ולפעמים מרתיע אחרים, אך חשוב להבין כי קורס זה רלבנטי גם עבור מי שאינו מעוניין כלל במסחר יומי, למשל, אלא רק רוצה לנהל בצורה טובה ומושכלת יותר את השקעותיו ארוכות הטווח. אף פעם לא מזיק להבין ולדעת יותר לעומק את התחום בו אנו פועלים, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בהשקעה של הכסף והמשאבים שלנו ושל משפחתינו. במיוחד בזמנים כאלו, בהם השוק אינו יציב או צפוי ותהליכים עולמיים רבים ושונים משפיעים עליו בצורה משמעותית ומורגשת, השכלה פיננסית והבנה מעמיקה יותר של התחום היא בדיוק מה שצריך לשאוף אליו.

המאמר פורסם ב-30.11.2022