לימודי שוק ההון פותחים אפשרויות תעסוקה רבות. מטרתם של לימודי שוק ההון היא לגעת בנושאים כגון דיני ניירות ערך, אתיקה מקצועית, חשבונאות, כלכלה, סטטיסטיקה ומימון. מעבר לכך, הלימודים אמורים לספק לתלמידים כלים פרקטיים להתמודדות ולהשפעה על שוק ההון כפי שהוא בנוי בישראל. רישיון של ניהול תיקי השקעות מחייב תואר במנהל עסקים או כלכלה, כאשר התחליף הוא הצלחה במבחני יסוד ומבחנים מקצועיים של הרשות לניירות ערך. המבחן המקצועי העיקרי נקרא "מקצועית א'", והוא כולל את כל ההיבטים של המוצרים הפיננסיים. הצלחה במבחן מקצועית א' מאפשר לעסוק בתחום ייעוץ השקעות, כאשר אדם המעוניין להיות מנהל השקעות יהיה זקוק להצלחה במבחן נוסף בשם "מקצועית ב'". זהו מבחן ספציפי לניהול תיקים, המתמקד באספקט המעשי ומתקיים במתכונת פתוחה.

 

אופי העבודה של יועץ השקעות

בעוד מנהל השקעות אינו עובד ישירות מול הלקוחות ופועל בשגרה בעיקר בתנאי אי ודאות, יועץ השקעות הוא זה אשר עובד עם קהל. התעסוקה השכיחה ביותר היא בבנקים ובחברות מקצועיות המציעות מוצרים פנסיוניים לקהל הרחב. רוב הציבור פונה אל הבנקים על מנת לברר אפשרויות השקעה באפיקים מסוימים, לכן הייעוץ הוא חלק בלתי נפרד מהשירות. אפשרות נוספת היא במסגרת ממשלתית, בעיקר ברשות לניירות ערך. במסגרת זו רוב העבודה היא פיקוח, רגולציה ומעקב אחר החוקים של הרשות ואחר אופן ביצועם בשטח.

 

דרישות התפקיד

מבחינה מעשית, אפשרויות התעסוקה ליועץ השקעות מתאימות לאנשים שאוהבים אינטראקציה בינאישית. יועצי השקעות חייבים להיות סבלניים, לספק שירות מכל הלב ולהכיר את הפתרונות הפיננסיים העומדים לרשותם. יועץ השקעות הוא גורם אובייקטיבי אשר המטרה שלו זהה לאינטרס של הלקוח. אסור ליועץ ההשקעות להיות במצב של ניגוד עניינים מול לקוח. במידה והיועץ עובד בחברה המנהלת גם קרנות נאמנות או נכסים אחרים, עליו להימנע מלתת ייעוץ ספציפי.

 

דינאמיקה מול הלקוח

אפשרויות התעסוקה עבור יועץ השקעות אינן כוללות פעילות בשם הלקוחות. בניגוד למנהל תיקים, אשר מקבל מנדט מהלקוח לבצע את פעילות המסחר, היועץ ממליץ על מבנה תיק ההשקעות הרצוי על פי צרכי הלקוח, ראות עיניו והנתונים הקיימים מולו. היועץ יכול להצביע על ניירות ערך מסוימים לעומת ניירות אחרים, להסב את תשומת ליבו של הלקוח לאירועים פיננסיים או להשתתף איתו בהתלבטות.

 

שגרה ושכר

יועץ השקעות המשתלב בשוק ההון באחד מבין תחומי העיסוק הקיימים יכול למצוא אתגר ועניין רב. מבחינת שגרת היום, היועץ לוקח חלק לעיתים בוועדות השקעות, מבצע שיחות טלפון ללקוחות הבנק או הגורם אותו הוא מייצג ועוקב אחר מגמות בשוק. יועץ השקעות מתחיל מרוויח במשרה סטנדרטית שכר של 7,000-9,000 שקלים, כאשר עם הזמן ועם צבירת הוותק יכול השכר להגיע לסכומים של 12,000 או אפילו 20,000 שקלים בחודש. מדובר על שכר משמעותי אשר הופך את התפקיד למאוד אטרקטיבי.