עבור המעוניינים לעסוק באחד ממקצועות שוק ההון, דוגמת ניהול תיקי השקעות, שיווק וייעוץ השקעות וכד', נדרש להשיג התמחות בתחום הנמשכת כשישה בתחום ייעוץ השקעות ותשעה חודשים בתחום ניהול תיקים. ההתמחות הינה בגדר חובה, ונדרשת על ידי הרשות לניירות ערך, ובה מותנה מתן תעודת ההסמכה הסופית. למעשה, התמחות מקצועית זו הינה חלק אינטגראלי ובלתי נפרד ממסלולים ללימודי שוק ההון לייעוץ וניהול השקעות.

סוגי ההתמחויות והיכן משיגים אותן – לימודי שוק ההון

עבור ניהול תיקי השקעות, אחד המקצועות המבוקשים ביותר, נדרשת ההתמחות הארוכה ביותר – תשעה חודשים אורכה. על מנת להשיג התמחות זו על הסטודנט למצוא מנהל תיקי השקעות מקצועי אשר עוסק בתחום באופן רשמי מזה לפחות חמש שנים. התמחות זו נערכת בבתי ההשקעות שהם המוסדות היחידים המחזיקים ברישיונות לניהול תיקי השקעות.
במקרה של לימודי ייעוץ השקעות מדובר בהתמחות קצרה יותר – שישה חודשים בסך הכל. גם כאן נדרש מדריך (או "מאמן") מהתחום בעל ותק של לא פחות מחמש שנים. התמחות זו ניתן לבצע בבנקים או בבתי ההשקעות.
התמחות בשיווק השקעות- תנאי ההתמחות דומים לאלו של ייעוץ ההשקעות – שישה חודשים עם מדריך בעל ותק מהתחום, כאשר במקרה זה ניתן למצוא התמחויות הן בחברות העוסקות ספציפית בשיווק השקעות והן בבתי ההשקעות השונים.

 

טיפים להשגת התמחות בעולם ההשקעות

לא קל להשיג התמחות, אך כדאי להשקיע מאמץ ולעשות כמה צעדים, אשר ישימו אתכם לפני מרבית הסטודנטים האחרים.
לדוגמה, עבודה באחד המוסדות הפיננסים עוד בתקופת הלימודים תקרב אתכם אל ההתמחות הנכספת. בבנקים ואף בבתי השקעות ניתן למצוא משרות סטודנטים פשוטות יחסית. אולי לא תרוויחו בהן המון ולא ישר יתנו לכם לנתח תיקי השקעות, אבל תתחילו את דרככם בתחום, וגם תציבו את עצמכם בעמדה טובה להשגת משרת ההתמחות.
עצה חשובה נוספת היא להירשם ללימודים במוסד לימודים מוביל אשר מחובר לבתי השקעות ולפירמות מובילות. הרציונל ברור, גוף כזה מציע לימודים מקצועיים ברמה הגבוהה ביותר, וגם מעניקים לכם סיכוי טוב יותר להתקבל להתמחות.
בנוסף, כאשר אתם נרשמים ללימודי שוק ההון במסגרת גוף בעל שם, אתם כבר מתחילים להתברג במערכת של עולם ההשקעות והייעוץ הפיננסי. במסגרת הלימודים תוכלו להוכיח את עצמכם וכך לקבל את ההזדמנות להגיע למשרות הטובות יותר לאחר סיום הלימודים וההתמחות, שכן המורים במסלולי הלימודים של בתי ההשקעות מקושרים היטב לבתי ההשקעות השונים, ויוכלו להמליץ עליכם למעסיקים השונים בבוא הזמן.