אחד הצעדים הטכניים הבסיסיים והחשובים ביותר שעלינו לדאוג לבצע בעת שאנחנו בונים את עצמנו כסוחרים עצמאיים הוא הכנת עמדת מסחר מקצועית וראויה. בדיוק כמו בכל מקצוע אחר, גם במסחר בשוק ההון קיים צורך בעבודה בסביבה נכונה ומתאימה, ובשימוש בציוד מתקדם מספיק, כזה אשר יאפשר לנו להתחרות בצורה טובה בשאר הסוחרים הפועלים בעולם בכל רגע נתון. מה צריכה לכלול עמדת המסחר המקצועית אותה נקים בביתנו ומהם הדגשים בכל הנוגע לפריטי הציוד ולטכנולוגיית התקשורת בהם נשתמש ?

 

מספר צגים ומחשב חזק ומהיר – חומרה בסיסית למסחר עצמאי

נתחיל עם רכיבי החומרה שנרצה לצייד בהם את עמדת המסחר האישית שלנו. כמובן שהבסיס הוא מחשב מתאים – לא כל מחשב ביתי בהכרח מתאים למסחר מקצועי. על מנת שהמחשב יוכל להריץ את תוכנת המסחר בצורה חלקה ולתפקד ללא יותר מדי תקלות שעלולות לפגוע במהירות התגובה, ולכן בפעולות המסחר שלנו, כדאי להצטייד במחשב חדש בעל מעבד חזק ומהיר. ההבדל במחירים כיום בין מחשבים עם המעבדים המהירים והמתקדמים יותר לבין מחשבים עם מעבדים פחות יעילים ומהירים אינו הבדל משמעותי, כך שחבל לנסות ולחסוך דווקא כאן. רכשו מחשב חזק ומהיר, וזה ישתלם בזמן אמת כאשר תוכלו לבצע אינספור פעולות מסחר ללא חשש, לעבור בין תוכנות ואתרים שונים ולא לדאוג כלל לפן הטכני.
בנוסף למחשב מהיר וחזק נרצה להציב בעמדת המסחר שלנו כמה צגים שונים. בכל הנוגע לחומרת המחשב עצמו, חשוב שהוא יכיל כרטיס מסך המאפשר חיבור של כמה צגים שונים במקביל. חשוב להבין כי מספר הצגים השונים נקבע גם על ידי סוג המסחר בו אנו עוסקים. לא בכל סוג מסחר קיים צורך בשלושה או ארבעה צגים, ולעיתים ניתן להסתפק גם בשניים. במידה ואנו עוסקים בסוגי מסחר שונים, עדיף שיהיו שלושה או ארבעה צגים, ובחלק מן הזמן פשוט לא נפעיל חלק מהם. תמיד נוח שישנה אפשרות לפצל את המידע הרלבנטי עבורנו לכמה צגים שונים. לדוגמה, על צג אחד ניתן להציג את גרף המניה אחריה אנו עוקבים כרגע, על צג שני גרפים של מדדים ושווקים עיקריים הרלוונטיים עבורנו ברגע זה (על מנת לקבל תמונה כללית של הלך הרוח בשוק), על צג שלישי ניתן להציג כלי עזר שונים דוגמת מחשבונים לניהול עסקה וכו'. כך ניתן לקבל תמונה עשירה ומלאה אשר תאפשר לנו לקבל החלטות בצורה אינפורמטיבית ומהירה יחסית.
נקודה חשובה נוספת בנוגע למחשב המסחר שלכם היא כי מומלץ ביותר לייעד אותו לעיסוק זה בלבד, ולא להשתמש בו לצרכים אחרים. בשביל הפייסבוק או צפייה בסרטים ברשת אפשר להשתמש במחשב הביתי הרגיל, במחשב הנייד, בטאבלט וכו'. את מחשב המסחר השאירו למסחר. כך, תורידו את הסיכון לכך שיגיעו אליו ווירוסים ותוכנות בלתי רלוונטיות שונות – גורמים אשר עלולים להכביד על המחשב ולפגוע בתפקוד שלו, ולכן בפעולות המסחר שלנו.

 

תוכנת מסחר מתאימה וברוקר שנותן שירות טוב

מה בנוגע לתוכנות? על מנת לסחור בצורה יעילה נצטרך כמובן לעבוד עם תוכנת מסחר מתאימה. גם כאן, תוכנת המסחר הספציפית המתאימה ביותר עבורנו משתנה על פי סוג המסחר בו אנו עוסקים. תוכנות מסוימות מתאימות יותר לסוחרים יומיים בעוד תוכנות אחרות עשויות להיות אופטימאליות עבור מסחר ארוך טווח יותר. במקרה של מסחר יומי חשוב יותר לעבוד עם תוכנה מקצועית ייעודית, כזו המציגה נתונים בזמן אמת, מתעדכנת בקצב גבוה ומגיבה בצורה מידית ומהירה לפקודות שלנו. כיום, כבר לא בטוח כלל כי חייבים לרכוש תוכנה כזו. ברוקרים רבים מאפשרים להשתמש בתוכנה מקצועית בחינם, במידה ואנו מבצעים מספר מינימלי כלשהו של פעולות מדי חודש.
הברוקר המספק לנו את תוכנת המסחר הוא גם הגורם שיכול לעזור ו"להציל" אותנו במקרים מלחיצים, דוגמת כאלו בהם התוכנה נתקעת או עושה לנו בעיות בזמן שאנחנו בתוך פוזיציה. במקרים אלו, חשוב שהברוקר יהיה זמין לאורך כל שעות המסחר ושנדע להבין טוב אחד את השני (במידה ואיננו מדברים את אותה שפת אם). בשורה התחתונה, עדיף גם לשלם עמלה מעט גבוהה יותר על מנת לעבוד עם ברוקר אמין, מקצועי וכזה שיהיה זמין תמיד.

 

תקשורת אינטרנטית אופטימאלית

כמובן שהרכיב הקריטי השלישי, בנוסף לחומרה ותוכנה, הוא קו תקשורת מתאים. כאן אין יותר מדי מה לפרט, חוץ מכך שלא ניתן להפריז בחשיבות של קו אינטרנט מהיר ואמין. רכשו את החבילה המאפשרת גלישה במהירות הגבוהה ביותר, ומומלץ גם להחזיק שני קווים, למקרה של תקלה באחד מן הקווים בזמן המסחר (ניתן להסתמך על קו התקשורת המגיע מהסמארטפון בתור גיבוי, לשיקולכם…).
מומלץ לברר בנוגע לחבילות גלישה אשר מעניקות עדיפות לחיבור לשרתים במדינות אחרות. חבילות אלו מאפשרות לרוב גלישה מהירה וחלקה עוד יותר מסטנדרט הרגיל בארץ, ובדרך כלל הן שוות את מחירן הגבוה יותר, כאשר מדובר בעיסוק במסחר מקצועי.

לסיכום, מסחר עצמאי מקצועי דורש עמדת מסחר מקצועית. בפועל, הקמה של עמדה כזו אינה עניין מורכב או יקר במיוחד, אך חשוב להקפיד על פריטי החומרה, התוכנה והתקשורת המתאימים והמקצועיים.