התחום הפנסיוני מושך אליו אינספור אנשים ובעלי מקצוע בשנים האחרונות, שכן מדובר באחד התחומים המבוקשים ואטרקטיביים ביותר מבחינה תעסוקתית בשנים האחרונות, ולאור הרפורמה במשק העוסקת בחסכונות לפנסיה נראה כי ביקוש גבוה זה צפוי להמשיך וללוות את התחום גם לאורך העתיד הנראה לעין. עבור כל המתעניינות והמתעניינים ברישיון פנסיוני, דוגמת רישיון שיווק או ייעוץ פנסיוני – מהי הדרך להשיג רישיון זה ומה כולל תהליך ההכשרה?

שיווק, ייעוץ וסוכן ביטוח פנסיוני – הדרך להשגת הרישיון

המקצועות העיקריים והמבוקשים ביותר בענף הפנסיוני כיום הם שיווק פנסיוני, ייעוץ פנסיוני וסוכן ביטוח פנסיוני. על מנת לעסוק בכל אחד משלושתם נדרש רישיון רשמי מטעם המדינה, המבטיח כי מדובר בבעל מקצוע אשר עבר את הלימודים וההסמכות הנדרשות, ומחזיק במיומנות, בידע ובניסיון הנדרשים על מנת לספק ללקוחותיו שירות מקצועי ואיכותי.

הדרך להשגת רישיון פנסיוני עוברת דרך סדרה של בחינות המועברת מטעם הרשות לניירות ערך ומשרד האוצר. מדובר בסך הכל בשש בחינות, המחולקות לארבע בחינות מבוא (מבואות במקצועות רלבנטיים שונים) ושתי בחינות גמר. בחינות המבואות כוללות בחינה ביסודות הכלכלה, יסודות החשבונאות, סטטיסטיקה ומימון וכמובן – יסודות הביטוח. בחינות הגמר הן מקצועית א' אשר עוסקת בעולם ניירות הערך בהרחבה ובחינת גמר פנסיוני, העוסקת ספציפית בעולם הפנסיוני בהרחבה.

חשוב לציין כי בנוסף למעבר בהצלחה של כל שש הבחינות נדרשת תקופת התמחות בת כחצי שנה, בלעדיה לא ניתן לקבל את הרישיון המיוחל. דרישה זו באה להבטיח כאמור כי אנשי המקצוע והיועצים הפנסיוניים של המחר יחזיקו לא רק בידע תאורטי גרידא, אלא גם בניסיון מעשי בלתי מבוטל, לפני שהם מתחילים לקבל לקוחות בעצמם.

קורסי הכנה ייעודיים לכל אחת מהבחינות ומורים מנוסים וותיקים בתחום

הכשרתם של יועצים, משווקים וסוכני ביטוח פנסיוניים כוללת כאמור סדרה של בחינות ותקופת התמחות בתחום. במהלך תהליך הכשרה זה רוכשים התלמידות והתלמידים ידע נרחב ומעמיק בתחומים הרלבנטיים לעיסוק במקצועות אלו (תחומים כמו סטטיסטיקה ומימון, חשבונאות, עולם ניירות הערך וכו'), כמו גם ניסיון מקצועי בפועל המבטיח כי לא יזכו להחזיק ברישיון ולעבוד בצורה עצמאית בטרם ישתפשפו בעצמם בתחום ויטפלו בלקוחות תחת הליווי וההשגחה הצמודים של מעסיקיהם בהתמחות.

אחת הדרכים המומלצות והמוצלחות ביותר להתמודד עם דרישות הידע והבקיאות הנרחבות של סדרת הבחינות הנ"ל היא באמצעות קורסי הכנה ייעודיים, דוגמת אלו שאנו מציעים כאן באקדמיה. קורס הכנה ייעודי  מוצע עבור כל אחת ואחת מן הבחינות הנ"ל. במסגרת קורס זה נלמד כל החומר הנכלל בבחינה בהרחבה וביסודיות, ומעבר לכך – מתורגלות במהלך הקורס שאלות רבות אשר חוזרות על עצמן שוב ושוב בגרסאות מעט שונות בבחינה זו, כך שהסיכויים להתמודדות מוצלחת עם שאלות אלו בבחינה עצמה עולים משמעותית לאחר סוג זה של הכנה.

לימודי ביטוח, כולל קורסים אלו מועברים על ידי אנשי מקצוע מנוסים וותיקים בתחום, אשר לא רק שעוסקים בעולם הפנסיוני מזה שנים רבות אלא גם הכינו כבר בהצלחה מאות ואלפי תלמידים לקראת מבחן זה בדיוק. כשזוכים לליווי צמוד והכנה מקיפה ומקצועית מצד אנשי מקצוע אשר כבר עשו את אותה עבודה בדיוק בהצלחה אינספור פעמים, וכבר מכירים כל שאלה בכל ווריאציה שעשויים לשאול במסגרת בחינה זו, ברור מדוע הסיכויים להצליח גבוהים הרבה יותר, וזה אכן מה שקורה בפועל – אחוזי ההצלחה הגבוהים במיוחד של תלמידים הניגשים לבחינות הרשות לני"ע ומשרד האוצר לאחר קורסי הכנה ממוקדים אלו אינם משאירים מקום לספק בנוגע לאפקטיביות שלהם בהכנה לבחינה.

המאמר נכתב ב-23.12.2020