חיסכון לפנסיה הפך להיות נחלת חלקם של כלל העובדים השכירים והעצמאים במשק הישראלי בעשור האחרון, בעיקר בעקבות הרפורמה המקיפה בתחום המחייבת את כולם, ללא יוצא מן הכלל, להפריש מדי חודש או שנה כספים לחיסכון פנסיוני זה או אחר. מאחר וקיימות כמה וכמה אפשרויות שונות בתחום (קרן פנסיה, קופת גמל, חברות שונות המציעות לנהל לנו את כספי הקרן וכו'), הישראלי הממוצע נזקק כיום לייעוץ פנסיוני מקצועי על מנת להחליט על המסלול הספציפי של החיסכון הפנסיוני שלו, ולנהלו לאורך זמן. יועץ פנסיוני (אדם המחזיק ברישיון ייעוץ פנסיוני) הוא כמובן בעל המקצוע הרלבנטי בהקשר זה, ובישראל ניתן למצוא כיום לא מעט יועצים שכאלו לבחור מביניהם.

השפעתו של היועץ הפנסיוני על החיסכון שלנו

על מנת להבין את החשיבות של בחירה מוקפדת ומושכלת של יועץ פנסיוני, כדאי להבין את ההשפעה הפוטנציאלית של יועץ שכזה על החיסכון הפנסיוני ארוך הטווח שלנו –

יועץ פנסיוני מקצועי מכיר את השוק, את ענף הפנסיה ובפרט את האפשרויות הספציפיות העומדות בפניכם, בצורה מעמיקה ויסודית. על סמך היכרות זו הוא אמור לסייע לכם לבחור את סוג החיסכון הפנסיוני המשתלם והנכון ביותר עבורכם. המסלול בו נבחר לחסוך לפנסיה עשוי להשפיע בצורה דרמטית על החיסכון שלנו בטווח הארוך. מכיוון שמדובר בחיסכון לטווח של עשרות שנים, גם הבדלים בין מסלולים שונים או קרנות שונות אשר נראים קטנים או אפילו זניחים, עשויים להיתרגם להפרשים של סכומי עתק, כשמדובר בטווח הארוך.

היועץ הפנסיוני יסייע לנו לבחור במסלול משתלם יותר, להזהיר אותנו מפני "מכשולים" למיניהם אשר עלולים לעלות לנו ביוקר ולהיות עם האצבע על הדופק בנוגע לתפקוד של הקרן אליה אנו מפרישים, ואף לייעץ לנו לשנות מסלול ולהחליף אותה במידה והיא כבר אינה מספקת את התוצאות להן ציפינו לפני כן.

בחירה מושכלת של יועץ פנסיוני

בהתחשב בחשיבות הרבה של החיסכון הפנסיוני עצמו, ובפרט של היועץ הפנסיוני אשר אמור לסייע לנו לבחור בקפידה את מסלול החיסכון שלנו, קיימת חשיבות רבה לבחירה מושכלת ומוצלחת של יועץ פנסיוני.

כאשר אנו שוקלים עם איזה יועץ לעבוד, כדאי להתחשב בשיקולים הבאים:

מן הסתם, נרצה לעבוד עם יועץ פנסיוני מנוסה אשר פעיל בתחום כבר כמה שנים לפחות. במידה ועובדים עם יועץ חדש יחסית ובלתי מנוסה, כדאי שזה יהיה במסגרת חברה הכוללת גם יועצים וותיקים אשר מפקחים על עבודתו.

בנוסף, כדאי למצוא יועץ בעל ניסיון בעבודה מול ארגונים וחברות, ובפרט יועצים אשר ניהלו הסדרים פנסיוניים. תנו עדיפות גם ליועצים פנסיוניים אשר מתמקדים בעיקר במתן המלצות מקצועיות קונקרטיות, ולא כאלו המתמקדים במיוחד במכירת עוד ועוד מוצרים פנסיוניים שונים. במילים אחרות – נסו לזהות האם יועץ מסוים עימו אתם שוקלים לעבוד מתמקד יותר בהענקת ייעוץ מקצועי אשר באמת ייטיב עם לקוחותיו, או האם הוא (או החברה במסגרתה הוא פועל) מתמקדים יותר בניסיון למכור עוד ועוד "מוצרים" פיננסים ופנסיוניים ושירותים למיניהם ללקוחותיהם על מנת להגדיל את הכנסתם עוד ועוד.

היועץ הפנסיוני המתמקד קודם כל בלהיטיב עם לקוחותיו, לפני הרחבת ההכנסה שלו, הוא היועץ עימו תרצו לעבוד.

המאמר פורסם ב-30.12.2023