עולם הביטוח מספק פרנסה ותעסוקה מניבה לאינספור סוכנות וסוכנים בישראל, ובכל רחבי העולם כמובן. על מנת לפתוח סוכנות ביטוח בישראל יש לעבור כמה שלבים שונים, בסופם נוכל לעסוק בעולם הביטוח באופן עצמאי וכבעלי סוכנות משלנו. להלן הצעדים העיקריים הנדרשים על מנת להיכנס לעולם הביטוח, לפתוח סוכנות ולפעול בתחום כסוכני ביטוח עצמאיים לכל דבר ועניין:

צעד ראשון – קבלת רישיון סוכן ביטוח

כמובן שאחד הצעדים הראשונים הנדרשים על מנת לפתוח ולהפעיל סוכנות ביטוח, היא להיות סוכני ביטוח בעצמכם. לשם כך עליכם להוציא רישיון סוכן ביטוח, המוענק על ידי המדינה. קיימים שני סוגים עיקריים של רישיונות בתחום הביטוח – רישיון סוכן ביטוח אלמנטרי ורישיון פנסיוני. סוכן ביטוח המחזיק ברישיון אלמנטרי מורשה למכור פוליסות ביטוח לרכב, דירה, ביטוח נסיעות לחו"ל, ביטוח לעסקים וכיוצ"ב. סוכן המחזיק ברישיון פנסיוני, לעומת זאת, מורשה לפעול ולשווק ביטוחי בריאות שונים, ביטוח חיים, ביטוח אובדן כושר עבודה ועוד. כמו כן, הוא מורשה כמובן לשווק מוצרי חיסכון שונים לגילאי הפרישה. למשל – קרנות השתלמות, קופות גמל, ביטוח מנהלים וכד'.

יש לציין כי סוכן יחיד רשאי להוציא את שני סוגי הרישיונות, וכך להרחיב משמעותית את היקף סוגי הפוליסות שהוא יכול למכור בסוכנות הביטוח שיקים.

כיצד מוציאים רישיון סוכן ביטוח?

על מנת להוציא רישיון סוכן ביטוח יש לעבור סדרה של שש בחינות המועברות מטעם הרשות לניירות ערך ומשרד האוצר. אלו הן הבחינות עבורן אנו מציעים קורסי הכנה ממוקדים. מומלץ להתכונן לכל אחת מהבחינות באמצעות קורס מקצועי, במידה ומעוניינים בסיכויים הטובים ביותר לעבור כל בחינה כבר בניסיון הראשון ובקלות יחסית.

כבר במקביל לחלק מהבחינות ניתן להתחיל בתקופת התמחות, אשר רק לאחר סיומה ניתן לקבל בפועל את רישיון סוכן הביטוח.

השלבים הבאים – מה עושים לאחר שמוציאים רישיון סוכן ביטוח?

לאחר שכבר יש בידכם רישיון סוכן ביטוח רשמי המאפשר לכם לעסוק בתחום באופן עצמאי (כלומר, גם לאחר סיום תקופת ההתמחות), ניתן לגשת לשלבים הבירוקרטיים האחרונים של הקמת סוכנות ביטוח.

שלבים אלו כוללים הגשת בקשה רשמית עבור קבלה של רישיון סוכן תאגיד. הבקשה צריכה לכלול תצהיר שלכם, ולהיות חתומה גם על ידי עורך דין. באותה בקשה כבר מגישים גם את השם של הסוכנות העתידית, התחומים בהם היא תעסוק, פרטים אישיים של המנהלים והבעלים הרשמיים של הסוכנות וכיוצ"ב. כמו כן, יש לצרף לבקשה גם את תקנון הסוכנות.

כמו כל חברה אחרת בשוק, גם במקרה של פתיחת סוכנות ביטוח יש לעמוד בתנאים השונים הנדרשים על ידי רשם החברות בישראל (אלו הם התנאים שפורטו כאן לעיל).

כפי שניתן להבין מהתיאור לעיל, השלב המשמעותי והחשוב ביותר בהקמת סוכנות ביטוח חדשה היא קבלת רישיון סוכן ביטוח, על כל המשתמע מכך. לאחר שהרישיון בידיכם, שאר השלבים הם יותר טכניים ובירוקרטיים בטיבם (למרות שיש להקפיד לעשותם בצורה יסודית ומושלמת).

המאמר פורסם ב-31.07.23