בשנים האחרונות נרשם ביקוש גבוה ביותר לרישיונות תעסוקה מעולם הפיננסים, דוגמת רישיון סוכן ביטוח, ייעוץ השקעות, ניהול תיקי השקעות וייעוץ/שיווק פנסיוני. הן גברים והן נשים, צעירים ומבוגרים ומכל קבוצות האוכלוסייה השונות פונים לאפיק זה, בין השאר מפאת היצע העבודה הנרחב שהוא מציע, והביקוש התמידי והצומח לשירותי ייעוץ וניהול אלו בקרב הציבור הרחב.

בנוסף, רפורמות שונות המתבצעות במשק, כמו גם חוקים שונים המחוקקים השכם וערב, גורמים לשינויים בשוק הפיננסים ושוק ההון, ולצורך הולך וגובר בשירותי ייעוץ וניהול מקצועיים. עבור כל המתעניינות והמתעניינים באפיק תעסוקתי זה, ננסה לבחון את השאלה – אילו מבין רישיונות הפיננסים למיניהם מתאפיינים ברמת האטרקטיביות בגבוהה ביותר מבחינת אפשרויות תעסוקתיות וסיכוי למציאת עבודה יציבה לאורך זמן?

 

רישיון סוכן ביטוח וייעוץ פנסיוני – עולם הביטוח רק הולך וצומח

אחד הדברים המבדילים בין סוגי רישיונות הפיננסים השונים בהם אנו עוסקים כאן הוא התחום הספציפי בשוק בו פועלים אנשי מקצוע אלו. בהקשר זה ניתן לציין את העוסקים בעולם הביטוח כמשתייכים לתחום מעט שונה מאשר עולם ניירות הערך או הבורסה (כפי שניתן לייחס לתפקידים כמו ייעוץ או ניהול השקעות). הן המחזיקים ברישיון סוכן ביטוח והן אלו העוסקים בייעוץ ושיווק פנסיוני למעשה משתייכים בפועל לעולם הביטוח, והיצע העבודה בפניו הם ניצבים בשוק נקבע על פי גודלו ואופיו של עולם הביטוח, יותר מכל דבר אחר.

ודווקא בתחום הרחב והעשיר של עולם הביטוח ניתן להצביע על כמה מאפיינים ותהליכים אשר מאפיינים את התחום בשנים האחרונות (לפחות בישראל), אשר מצביעים על סיבות טובות להאמין  כי דווקא תחום זה צפוי להמשיך להוות מוקד המרכז לתוכו ביקוש עצום לשירותיהם המקצועיים של בעלי המקצוע מהתחום, דוגמת סוכני ביטוח ואנשי מקצוע מעולם הביטוח הפנסיוני (פנסיה והעולם הפנסיוני בכללותו הם סוג של ביטוח ונחשבים לחלק אינטגראלי מעולם הביטוח).

המשק הישראלי במיוחד מספק דוגמה טובה לאופן בו היקף הפעילות בתחום מסוים, במקרה זה התחום הפנסיוני, זוכה לדחיפה משמעותית ביותר ממנגנוני המדינה ומציב למעשה רמות ביקוש גבוהות ביותר לשירותים מקצועיים, כאלו אשר אינן צפויות לרדת בעתיד הנראה לעין אלא רק להמשיך ולעלות. הכוונה היא לרפורמה המקיפה שנערכת בישראל מזה למעלה מעשור, רפורמה בשוק הפנסיה אשר למעשה מחייבת בחוק מיליוני עובדים ועובדות להחזיק בחיסכון פנסיוני מסוג זה או אחר, מה שלא היה קיים בעבר. המשמעות הישירה של מהלך מסוג זה היא כמובן עלייה תלולה לאורך שנים במספר האנשים אשר זקוקים לשירותי ייעוץ וניהול של חסכונותיהם הפנסיוניים. גם שכירים, אשר ההפרשה הפנסיונית נעשית בתלוש השכר שלהם ואינה מצריכה מהם חישובים או התייחסות פרטנית כלשהי, זקוקים ליועצים פנסיוניים אשר יבטיחו כי הם אכן זכויותיהם נשמרו וחובותיהם החדשות ממולאות. כלומר – פחות או יותר כל עובד במשק זקוק כיום לאיש מקצוע מעולם הביטוח הפנסיוני אשר ייצג אותו וידאג לאינטרסים שלו. ביקוש מסוג זה הופך רישיונות דוגמת רישיון ייעוץ פנסיוני, כמו גם שיווק פנסיוני וכד' לבעלי פוטנציאל גבוה ביותר לתעסוקה עתידית רציפה.

 

ומה בנוגע לרישיון סוכן ביטוח, מהסוג המאפשר למכור פוליסות ביטוח מסוגים שונים, אך אינו מתמקד ספציפית בביטוח פנסיוני? ובכן, גם בעולם הביטוח בכללותו נרשמת מגמת צמיחה עקבית לאורך שנים, בין השאר מכיוון שהכלכלה הישראלית והעולמית בכללותה נמצאת במגמת צמיחה מתמדת. זה גורם לכך שיותר ויותר אנשים זוכים לרמות הכנסה גבוהות יותר ויותר, ומעוניינים לרכוש ביטוחים רבים יותר ויותר ומסוגים שונים ומגוונים. ניקח לדוגמה את עולם הנדל"ן – מספר בעלי הדירות והבתים הפרטיים בישראל הוא כיום גבוה יותר משהיה לפני עשור, שניים או שלושה, מסיבות טריוויאליות (האוכלוסייה גדלה, שוק הנדל"ן המקומי צומח במהירות וכו'). בהתאמה, הביקוש לביטוחי דירות, ביטוח תכולה, ביטוחים בפני נזקי טבע שונים ועוד סוגים רבים ומגוונים של ביטוחים זוכים לעלייה בביקוש, ואיתם גם שירותיהם של סוכני הביטוח. כלומר, גם מי שהולך על הכיוון של רישיון סוכן ביטוח צפוי שלא להתאכזב וליהנות מרמה גבוהה ביותר של היצע עבודה ותעסוקה בתחום, היום ובעתיד הנראה לעין.

 

לעסוק בתחום באופן פרטי או בחברה גדולה – היכן סיכויי התעסוקה טובים יותר?

נניח ואנחנו הולכים על פי רמות הביקוש בשוק ובוחרים לפעול לקבלת רישיון סוכן ביטוח, ייעוץ פנסיוני וכד' – האם סיכויי התעסוקה הרווחית הטובים ביותר יהיו בפעולה עצמאית בתחום (כלומר – לפתוח משרד ולפעול כסוכנים עצמאיים לאחר קבלת הרישיון) או בעבודה כשכירים במסגרת חברה גדולה העוסקת בתחום, דוגמת חברות ביטוח וכד'?

קשה כמובן להכריע באופן חד משמעי באילו מן האפשרויות הללו סיכויי התעסוקה יהיו הטובים ביותר. מה שכן ניתן לומר הוא כי בכל מקרה, הדרך להשגת הרישיון היא זהה בכל המקרים, כך שלא חייבים לקבל החלטה זו כבר עכשיו – ניתן לפעול לקבלת הרישיון ולאחר מכן להחליט באיזו דרך מנסים ללכת. דחיית ההחלטה למועד בו אתם כבר מחזיקים ברישיון (או מתקרבים לקבלתו) עשויה להיות נבונה גם מבחינת רמת ההיכרות, הידע והבקיאות שתרכשו בתחום במהלך הזמן בו תלמדו לצורך קבלת הרישיון. חשוב לזכור כי תהליך קבלת רישיונות הפיננסים כרוך בלמידה ומעבר של מספר בחינות, כמו גם בתקופת התמחות בחברה העוסקת בתחום. כך, הן בקורסי ההכנה לבחינות והן במקום ההתמחות תלמדו להכיר מבפנים ולעומק את התחום, תצרו קשרים עם אנשי מקצוע העוסקים בתחום וגורמים רלבנטיים נוספים ותוכלו לקבל תמונה טובה יותר בנוגע לאפשרויות העומדות בפניכם ולרמת האטרקטיביות המשוערת של כל אחת מהן. לאחר שתבלו כמה חודשים טובים בהתמחות בחברת ביטוח, בית השקעות, בנק או גוף דומה אחר, תוכלו כבר לקבל החלטה מושכלת ומבוססת הרבה יותר בדבר סוג התעסוקה בו אתם מתעניינים ובו נראה כי ניתן יהיה למצוא את אפשרויות התעסוקה הרבות ביותר לאורך זמן – כעצמאיים ובמשרד פרטי משלכם, במשרד שתפתחו יחד עם שותפים, כשכירים בחברה גדולה זו או אחרת מהתחום או בכל אפשרות אחרת…