בעוד העולם שמסביבנו משתנה בקצב מסחרר, ובפרט הטכנולוגיה המשמשת את כולנו ברבים מתחומי החיים מתפתחת ומשתנה בצורה מהירה ובלתי צפויה, אופן החיים של רובנו כיום הוא דבר שלא יכולים היינו לתאר או אפילו להעלות על הדעת לפני עשרים או שלושים שנים בלבד. השינויים הטכנולוגיים השונים מביאים לשינויים בתחומים בחיים שלא היינו מצפים שישתנו כלל, ובעוד ההשלכות של כל זה עשויות להיות מגוונות ואמביוולנטיות עבור רבים, בתחומים מסוימים מדובר בהתפתחויות מבורכות בהחלט, כאלו המחזיקות בפוטנציאל לשפר ולשנות את החיים שלנו לטובה בדרכים שונות. דוגמה מצוינת להתפתחות מבורכת שכזו ניתן למצוא בעולם הלימודים, וכיום גם בתחום של לימודי שוק ההון. הכוונה היא לאפשרות ללמוד קורסים מקוונים ומצולמים, על שלל היתרונות המשמעותיים הנלווים לאפשרות זו.

 

לקחת קורס בשלט רחוק מכל מקום בעולם – קורס שוק ההון אונליין

מוסדות לימוד רבים ושונים מציעים כיום שיעורים וקורסים מצולמים, החל מבתי ספר מסוימים ועד לאוניברסיטאות מובילות. גם בעולם של לימודי שוק ההון, פיננסים, הכנה למבחני הרישיונות השונים וכו' ניתן למצוא יותר ויותר אפשרויות של שיעורים בודדים או קורסים שלמים אשר מצולמים ומועברים אונליין לתלמידים הרשומים.

יש להבחין בין כמה סוגים שונים של קורסים מצולמים, ובעיקר בין שתיים מהאפשרויות המרכזיות בתחום זה – הראשונה היא שיעורים מוקלטים מראש (או שיעורים המועברים בשידור ישיר אך ללא אפשרות להשתתפות של התלמידים). במקרה זה מדובר למעשה בשיעור מצולם בו יכולים התלמידים לצפות בזמנם, אך לא להיות באינטראקציה עם המרצה במהלך השיעור עצמו. במוסדות לימוד איכותיים דוגמת האקדמיה לפיננסים, יכולים התלמידים תמיד ליצור קשר עם המרצה בדרכים שונות ולשאול שאלות, כך שהעובדה כי השיעור המצולם הוא למעשה חד צדדי ולא אינטראקטיבי אינה בעייתית או מורגשת במיוחד. הסוג השני של שיעורים מצולמים הוא כזה בו השיעור נערך במערכת מיוחדת המאפשרת אינטראקציה בזמן אמת בין המרצה לתלמידים. אלו יכולים לשאול את המרצה שאלות בכתב או בעל פה (באמצעות מיקרופון), ואף להדליק את מצלמת הרשת שלהם על מנת ששאר התלמידים בשיעור ייראו את התלמיד/ה המשתתפים. במקרה זה מדובר ממש בשיעור "רגיל" לכל דבר ועניין בו יכול להיווצר דיון, ניתן לשאול שאלות בזמן אמת וכו', כאשר ההבדל היחידי משיעור "רגיל" הוא כי כאן עדיין מדובר בשיעור אונליין, כך שכל תלמיד ותלמידה יכולים להיות במקום אחר בארץ או בעולם, ואינם נדרשים להגיע לכיתת לימוד מסוימת.

 

שיעורים מצולמים בלימודי שוק ההון – יתרונות עיקריים

העובדה כי כיום ניתן למצוא שיעורים מצולמים וקורסים שלמים המועברים אונליין, גם במסגרת קורסים בשוק ההון, היא משמחת וחיובית ביותר, שכן היא מציעה גם לתלמידים והתלמידות הבוחרים ללמוד תחום זה את האפשרות ליהנות מהיתרונות המהותיים של לימודים מקוונים – של שימוש באינטרנט גם לצורכי לימודים והעברת שיעורים שלמים.

היתרונות של שיטת לימוד זו הם רבים ומגוונים, ולכן היא תופסת תאוצה במהרה והופכת דומיננטית יותר ויותר.

אחד היתרונות המרכזיים, כמובן, של לימודים מקוונים, הוא האפשרות הנפתחת להיות בכל מקום בעולם, ועדיין להשתתף בקורס באופן מלא. בין אם אתם טסים באמצע הסמסטר לכמה שבועות לחו"ל, מתגוררים באופן קבוע במדינה אחרת או פשוט לא יכולים להגיע למקום בו נערך השיעור (באופן קבוע או חד פעמי) – אלו כבר אינן מהוות בעיות עבורכם. בקורסים מצולמים אתם יכולים להיות איפה שאתם רק רוצים, לתכנן טיסות ונסיעות וכו', ועדיין לא להפסיד אף שיעור בקורס ולשמור על קצב הלימוד בדיוק כאילו הייתם מגיעים בכל שבוע לכיתה באופן "ממשי".

מלבד לתנועה החופשית במרחב, גם אלמנט הזמן הופך כאן ליתרון משמעותי – בקורסים מצולמים, הן בלימודי שוק ההון והן בכל תחום אחר, אינכם מחויבים ליום או שעה קבועים כלשהם. אתם יכולים להתחבר למערכת בכל רגע שנוח לכם ולצפות בשיעור שהועבר. אתם יכולים לצפות בשיעור בהמשכים (למשל, כמה דקות במהלך הנסיעה באוטובוס או בכל נקודה ביום בה יש לכם זמן), לצפות בו בסוף היום כשיש לכם זמן, להשלים את השיעור בשבת או ביום החופש שלכם וכו'. בקיצור, כל היתרונות הנלווים לגמישות מקסימאלית מבחינת הזמן בו תצפו בשיעור, יתרונות שבעבר יכולים היינו רק לחלום עליהם…

יתרון משמעותי נוסף הוא האפשרות לצפות בשיעור מספר פעמים, לעצור את ההקלטה כאשר אתם זקוקים לדקה על מנת להפנים את מה שנאמר או לסכם לעצמכם את הדברים, או אפילו לצאת להפסקת שירותים או קפה בלי להפסיד אפילו דקה. זה הופך את השיעור לאפקטיבי יותר, שכן אתם יכולים לוודא כי אתם מרוכזים באופן מלא בכל דקה בה אתם צופים בשיעור, או פשוט לחזור כמה דקות לאחור במידה ואתם מגלים כי ברחתם במחשבותיכם למקום אחר…

 

שיעורים מצולמים בלימודי שוק ההון של האקדמיה לפיננסים

בתור אחד מבתי הספר המובילים בארץ בתחום הפיננסים ולימודי שוק ההון, גם באקדמיה לפיננסים מציעים כיום שיעורים מסוימים בתחום גם בפורמט מצולם, של שיעורים המועברים אונליין. כרגע כמובן שלא מדובר בכל הקורסים או השיעורים השונים שמעבירה האקדמיה במסגרת חטיבת לימודי שוק ההון, אך לקורסים המצולמים המוצעים כבר כיום צפויים להתווסף רבים נוספים בשנים הבאות, ככל שדרך לימוד זו תלך ותוטמע בצורה טובה ומעמיקה יותר ויותר בעולם הלימודים בכלל.

ייתכן כי בעתיד הלא כל כך רחוק נוכל ללמוד תחומים שלמים בעולם הכלכלה והפיננסים, ללמוד כיצד להתחיל לפעול כסוחרים בשוק ההון או להתכונן בצורה מלאה לבחינות הנדרשות עבור רישיונות תעסוקה שונים בתחום – הכל אונליין ובאמצעות שיעורים מצולמים, כך שלא נהיה חייבים להתחייב למקום בארץ או בעולם בו נהיה, ואפילו לא לשעה מסוימת או יום בשבוע.