מקצועות שונים בעולם הביטוח, הכלכלה והפיננסים מושכים אליהם מדי שנה הרבה מאוד נשים וגברים, צעירים ומבוגרים, יהודים וערבים – רובם ככולם מעוניינים בהשגת רישיון המאפשר תעסוקה אטרקטיבית ויציבה לאורך זמן בעולם הפיננסים. מקצועות אלו רבים ושונים, החל מסוכן ביטוח ועד יועץ השקעות או יועץ מס. בין כל המקצועות השונים הנכללים תחת הקטגוריה של מקצועות הכלכלה והפיננסים (או מקצועות שוק ההון), אחד המרכזיים והנחשבים ביותר שביניהם הוא רישיון ניהול תיקים (המוכר גם כ"רישיון ניהול תיקי השקעות"…). מהן הדרישות המרכיבות את המסלול שנדרשים לעבור אלו המעוניינים לעסוק בניהול תיקי השקעות, במה נבדל מסלול זה משאר המסלולים לקבלת רישיונות תעסוקה בתחום ומדוע נחשב מקצוע זה לאקסקלוסיבי במיוחד בהשוואה למרבית המקצועות האחרים?

 

מבחנים מטעם הרשות לניירות ערך ומשרד האוצר

הדרישות המופיעות בפני אנשים המעוניינים להשיג רישיון מנהלי תיקי השקעות דומות בחלקן לדרישות עבור רישיונות מקבילים מהתחום, דוגמת רישיון סוכן ביטוח או רישיון ייעוץ פנסיוני. בדומה לרישיונות אלו, גם במקרה של רישיון ניהול תיקי השקעות מדובר בסדרה של מבחנים מקצועיים המועברים על ידי הרשות לניירות ערך.
במקרה של רישיון ניהול תיקים, מדובר בארבעה מבחני יסוד ובשני מבחני גמר. ארבעת מבחני היסוד כוללים מבחן ביסודות הכלכלה, מבחן ביסודות החשבונאות, מבחן בסטטיסטיקה ומימון ומבחן באתיקה ודיני ניירות ערך. כל אחד מנושאים אלו כמובן מרכזי וקריטי לעבודתו של מנהל תיקי השקעות, המקבל את הסמכות להשקיע את הכספים של לקוחותיו בשוק ההון, ולכן עליו להכיר כל אחד מנושאים אלו לעומק ובאופן מקצועי ביותר. מבחני הגמר במסלול זה מכונים "מקצועית א" ו"מקצועית ב", והם עוסקים למעשה בעולם ניירות הערך באופן נרחב ומעמיק. כספי הלקוחות המושקעים בשוק בפועל מושקעים בניירות ערך שונים, ולכן רק מתבקש כי מנהל תיקי ההשקעות אכן יחזיק בידע, בקיאות והבנה מעמיקה של עולם זה.

 

תקופת ההתמחות

דרישת חובה נוספת המשותפת לרישיון ניהול תיקים ולרישיונות מקבילים נוספים בתחום היא הדרישה להשלמת תקופת התמחות, בטרם קבלת רישיון התעסוקה המאפשר לנהל תיקים באופן עצמאי וחוקי. כאן גם טמון הבדל מהותי בין רישיון ניהול תיקים לבין רישיונות אחרים דוגמת רישיון ייעוץ השקעות, רישיון סוכן ביטוח ועוד – תקופת ההתמחות במקרה של ניהול תיקי השקעות היא ארוכה יותר, ונמשכת תשעה חודשים, במקום שישה חודשים ברישיונות האחרים. העובדה כ מדובר בתקופת התמחות חובה ארוכה יותר אינה סתמית, ומעידה באופן מסוים על ההבדל המהותי שבין רישיון זה לבין הרישיונות האחרים – האחריות המוטלת על כתפיו של מנהל התיקים היא גדולה יותר, כמו גם מרחב הפעולה העצמי והיכולת לנהל את כספי הלקוחות גם ללא אישורים המיידי עבור כל פעולה ופעולה. יועץ ההשקעות, בהשוואה, מורשה לייעץ ללקוחותיו אך לא לנהל את תיק ההשקעות שלהם באופן עצמאי. מנהל התיקים מורשה לעשות זאת על פי ראות עיניו. לכן, קיימת הצדקה לתקופת ההתמחות הארוכה יותר, ולמעמדו של מקצוע זה כגבוה יותר בתוך עולם הפיננסים וההשקעות. מכיוון שהציבור מתבקש לשים מבטחו במנהלי תיקי השקעות ולהפקיד בידיהם את הכסף הפרטי, ולרוב את חסכונות החיים של אנשים פרטיים, דורשת המערכת כי אותם אנשים המקבלים את הרישיון המקצועי הרשמי לעסוק במקצוע זה יעברו הכשרה מקיפה ומעמיקה, וגם תקופת התמחות ארוכה יותר.

 

הכנה מקצועית המעלה את הסיכוי לקבלת הרישיון

תפקידו של מנהל תיקי ההשקעות כולל כאמור יותר אחריות מאשר תפקידיהם של אנשי מקצוע נוספים מהתחום, וגם חלק מהדרישות במהלך ההכשרה לקבלת הרישיון הן מחמירות יותר (דוגמת תקופת ההתמחות). כל זה הופך את הדרך לקבלת רישיון מנהל תיקי השקעות למאתגרת מעט יותר מאשר הדרכים המקבילות לקבלת הרישיונות האחרים בתחום.
לכן, במקרה של אנשים המעוניינים ברישיון ספציפי זה, מומלץ אפילו עוד יותר מתמיד להתכונן בצורה מקצועית, מקיפה ומעמיקה לבחינות השונות ולמסלול ההכשרה כולו. בית ספר מקצועי המתמחה ברישיונות ספציפיים אלו ומציע הכנה מקיפה לכלל התהליך הוא המקום המתבקש והמומלץ לפנות אליו.
כמובן שקורסי ההכנה השונים, המיועדים פרטנית עבור כל אחת מהבחינות, מהווים את הדרך הטובה והבטוחה ביותר להתכונן לבחינות אלו ולעבור אותן באחוזי ההצלחה הגבוהים ביותר. החל מיסודות הכלכלה ועד למבחן הגמר במקצועית ב' – ניתן למצוא קורס הכנה מלא ומפורט עבור כל אחת מהבחינות הללו, ואחוזי ההצלחה בקרב נבחנים אשר הגיעו לאחר קורס הכנה גבוה משמעותית ומעיד על היעילות של קורסים אלו.
אך בית ספר מסוג זה מסייע לא רק בקורסי ההכנה הפרטניים לקראת כל אחת מהבחינות – הם מספקים גם סיכוי לא רע להשגת מקום התמחות רצוי בתחום. כאמור, במקרה של רישיון ניהול תיקים תקופת ההתמחות ארוכה יותר ונמשכת תשעה חודשים. לכן, חשוב במיוחד להשיג מקום התמחות טוב, ורצוי כזה בו אתם באמת מעוניינים ואשר באמת יכין אתכם בצורה טובה לקראת העיסוק העצמאי במקצוע. בית הספר המכין לקראת מבחני הרשות לניירות ערך ומשרד האוצר מציע גם לפתח קשרים אישיים ולקבל הפניות ממרצים ומורים מנוסים בתחום אשר מקושרים גם בתוך עולם הכלכלה והפיננסים הישראלי. הסטטיסטיקה מעידה כי מדובר באחת הדרכים היעילות ביותר להשגת מקום התמחות נחשק, אפילו עוד בטרם מסיימים את כלל הבחינות הנדרשות.