אחד השמות המוכרים יותר, אשר עולים בשיחות רבות הקשורות לתחום הפנסיה ולרישיונות למקצועות הפיננסים למיניהם, הוא "גמר פנסיוני". בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים בארץ מכירים את השם הזה, ולא בכדי – גמר פיננסי הוא שמה של בחינת הגמר המסכמת, המועברת מטעם המפקח על הביטוח במשרד האוצר ומהווה דרישת חובה לצורך קבלת הסמכה ורישיון תעסוקה רשמי במקצועות הפנסיוניים, וספציפית בייעוץ ושיווק פנסיוני. הסיבה לכך ששם זה הופך להיות נפוץ יותר ויותר היא הביקוש הרחב בשוק, אשר הולך ועולה משנה לשנה, לרישיונות אלו. הרפורמות בשוק הפנסיה הישראלי מביאות רבים ורבות למסקנה כי למקצועות אלו בעולם הפנסיוני יש אפיק תעסוקתי מבטיח, אולי יותר מכל מקצוע אחר בעולם הפיננסים.

מהי בעצם הבחינה בגמר פנסיוני, מי מחויב לעבור אותה, מהם התנאי לגשת אליה ומהי חשיבותה במסגרת תהליכי ההסמכה המועברים על ידי האקדמיה לפיננסים ?

 

בחינת חובה המהווה תנאי מקדים לסיום ההתמחות וקבלת רישיון ייעוץ/שיווק פנסיוני

המעוניינים ברישיון יועץ או משווק פנסיוני, מחויבים כאמור במספר בחינות המועברות מטעם הרשות לניירות ערך, והמפקח על הביטוח במשרד האוצר. הבחינות מטעם הרשות לניירות ערך, המהוות דרישה משותפת לרישיונות שונים בתחום הפיננסים דוגמת ייעוץ וניהול השקעות, הן בחינות היסוד, המהוות שלב ראשון בתהליך ההסמכה. עבור כל רישיון קיימות דרישות גם לבחינות גמר, אליהן ניתן לגשת רק לאחר שצולחים בשלום את בחינות היסוד. במקרה של משווקים ו/או יועצים פנסיוניים, קיימת דרישה לכמה בחינות גמר שונות – בחינות מקצועית א', אשר עוסקת בפירוט בעולם ניירות הערך, ובחינת גמר פנסיוני. בחינה זו בוחנת את הבקיאות המעמיקה הנדרשת מהמעוניינים להיות יועצים ומשווקים פנסיוניים, בעולם הפנסיה עצמו.

כאן עולה השאלה – מה כולל תחום זה שמחייב הבנה ובקיאות מעמיקה כל כך? ובכן, התשובה היא כי שוק הפנסיה כיום הוא פשוט חלק משוק ההון הגלובאלי, וככזה מדובר בענף פיננסי שלם אשר דורש הבנה ובקיאות לא רק בתנאי השוק, החוקים והתקנות מעולם הפנסיה עצמו, אלא גם בהקשר הרחב יותר – בשוק ההון כולו. כל חיסכון פנסיוני מושקע כיום באופן זה או אחר בשוק, בין אם בצורה של אגרות חוב, פיקדונות ארוכי טווח, תעודות סל מעורבות המכילות נכסים פיננסיים וניירות ערך מסוגים שונים או מגוון אפשרויות אחרות. איש מקצוע המייעץ לאנשים בנוגע לסוג החיסכון הפנסיוני הרצוי מבחינתם, חיסכון בו יהיו תלויים כאשר יגיעו לגיל הפרישה, חייב להחזיק בתמונה מלאה ורחבה ובהבנה בסיסית טובה של שוק ההון כולו, ושל השוק הפנסיוני ספציפית.

מי מחויב במעבר בחינת גמר פנסיוני?

הבחינה בגמר פנסיוני מהווה כאמור דרישת חובה מסכמת עבור המעוניינים לעסוק במקצועות הפנסיוניים, ובעיקרם ייעוץ ושיווק פנסיוני. בנוסף, גם המעוניינים ברישיון סוכן ביטוח מחויבים במעבר בחינה זו, שכן ענף הפנסיה מהווה חלק אינטגראלי מעולם הביטוח. חיסכון פנסיוני הוא למעשה סוג של פוליסה ארוכת טווח, מעין ביטוח לגיל הפרישה בו לא נוכל או נרצה לעבוד יותר, אז נוכל לקבל את כספי החיסכון הפנסיוני שלנו. לכן, גם המעוניינים לעסוק בעולם הביטוח כסוכני ביטוח מקצועיים מחויב בבחינת גמר פנסיוני.

 

דרישות הקדם להרשמה לבחינה בגמר פנסיוני

הבחינה בגמר פנסיוני היא כאמור אחת מבחינות הגמר הסופיות הנדרשות לצורך קבלת הרישיונות הרלבנטיים. לכן, קיימת דרישת חובה להרשמה לבחינה זו, לעבור לפני כן את כל מבחני היסודות הרלבנטיים. אלו נבדלים מעט מרישיון לרישיון, אך באופן כללי מדובר לרוב בבחינות בנושאים – יסודות החשבונאות, יסודות הכלכלה, סטטיסטיקה ומימון, ויסודות הביטוח.

מבחינת ההתמחות הנדרשת לצורך קבלת הרישיון, הן במקרה של המקצועות הפנסיוניים והן עבור רישיון סוכן ביטוח, אל מבחני הגמר, וביניהם גמר פנסיוני, ניתן לגשת גם לאחר תחילת תקופת ההתמחות או בסיומה. זאת בניגוד למבחני היסוד, הנדרשים לרוב כתנאי מקדים לצורך תחילת ההתמחות. כלומר, גמר פנסיוני מהווה את אחד השלבים האחרונים בדרך לקבלת הרישיון הנכסף.

 

מקומו של קורס ההכנה לבחינה בגמר פנסיוני בתהליך ההכשרה של האקדמיה לפיננסים הוא מרכזי ומשמעותי. מדובר כאמור באחד המבחנים הגדולים והמאתגרים יותר במסגרת הרישיון, והקורס של האקדמיה המכין לבחינה זו הוא אחד המקיפים והמבוקשים ביותר.