"גמר פנסיוני" הוא אחד משני מבחני גמר הנדרשים לצורך קבלת רישיון ייעוץ/שיווק פנסיוני, לצד המבחן "מקצועית א' ", המתמקד בעולם ניירות הערך. "גמר פנסיוני", לעומת זאת, הוא מבחן המתמקד בעולם הביטוח הפנסיוני, אשר הפך רלבנטי ביותר עבור מיליוני אנשים בישראל בעשורים האחרונים (שכן חוקי העבודה בארץ מחייבים כיום כל עובד, שכיר או עצמאי, לחסוך לפנסיה באופן שוטף). מאחר ומדובר ברישיון ובמקצוע נחשק ומבוקש כיום, כזה אותו שואפים להשיג אלפים רבים של גברים ונשים מדי שנה, כדאי להכיר לעומק מבחן זה ואת כל מה שרלבנטי לדעת בנוגע אליו:

מבחן גמר פנסיוני – דרישות קדם

על מנת לגשת בכלל למבחן "גמר פנסיוני", נדרש קודם לעבור בהצלחה את ארבע בחינות היסוד: יסודות הכלכלה, סטטיסטיקה ומימון, יסודות הביטוח ויסודות החשבונאות.

כדאי להכיר כי אנשים אשר כבר למדו את אחד או כמה מהמקצועות האלו במסגרת לימודים אקדמאים (דוגמת תואר בכלכלה, מנהל עסקים או חשבונאות) יכולים לקבל פטורים מהקורסים הרלבנטיים, מה שעשוי לקצר את מסלולם בדרך לקבלת זכאות לגשת למבחן גמר פנסיוני.

מי מעביר את המבחן בגמר פנסיוני?

מבחן זה מועבר על ידי המפקח על הביטוח במשרד האוצר. מרבית המבחנים האחרים הנדרשים לצורך קבלת רישיון ייעוץ פנסיוני מועברים על ידי הרשות לני"ע, הפועלת בהקשר זה בשיתוף פעולה עם המפקח על הביטוח.

כיצד מומלץ להתכונן למבחן גמר פנסיוני?

ההמלצה החד משמעית עבור כל מי שמעוניין/ת לעבור את מבחן "גמר פנסיוני" בהצלחה כבר בניסיון הראשון, היא להשתתף בקורס הכנה ייעודי וממוקד, דוגמת זה שאנו מציעים כאן באקדמיה.

הקורס כולל התמקדות בנושאים הרלבנטיים ביותר תוך הסתמכות על מבחני עבר רבים, ומועבר על ידי אנשי מקצוע מנוסים ו"משופשפים" בעולם הפנסיוני, כמו גם בהכנת תלמידים לקראת מבחן זה. בפועל, את אחוזי ההצלחה והמעבר הגבוהים ביותר ניתן למצוא בקרב סטודנטיות וסטודנטים אשר ניגשו למבחן לאחר קורס הכנה ייעודי ומקצועי שכזה. עם הצלחה בפועל לא מתווכחים…

במה עוסק קורס ומבחן גמר פנסיוני?

קורס גמר פנסיוני, ובהתאמה המבחן עבורו הוא מכין, עוסק במגוון היבטים ותחומים שונים בתוך עולם הייעוץ והשיווק הפנסיוני:

בין השאר, עוסקים הן הקורס והן המבחן בחקיקה הקיימת בישראל בנושא פנסיה, תוך התמקדות בכלים שיש להעניק ליועץ/ת לעתיד על מנת שיוכלו להתמודד בהצלחה עם החקיקה הנוכחית בנושא הכללי של שירותים פיננסיים לאזרח.

לקראת המבחן לומדים לעומק גם את הנושא של קופות גמל (המהוות כאמור אלטרנטיבה לקרן פנסיה, כחיסכון פנסיוני המוכר על ידי המדינה), המהוות עולם פיננסי שלם בפני עצמן.

המבחן (וקורס ההכנה) עוסקים גם כמובן בנושאים כמו הטבות מס ואיסורי הלבנת הון, אשר רלבנטיים עבור הכספים הנחסכים לפנסיה. גם נושאים כמו ביטוח תאונות אישיות ומקרים של אשפוזים והתמודדות עם ההשלכות של מחלות ותאונות, למשל, הם נושאים הרלבנטיים לחסכון פנסיוני ועשויים להיכלל במסגרת המבחן והלימודים.

המאמר פורסם ב-30.12.2023