שיקולי תעסוקה עתידיים הם מהשיקולים הנפוצים והמשמעותיים ביותר המניעים כיום נשים וגברים המחפשים אחר תחום לימודים והתמחות, וזה נכון לצעירים ולמבוגרים כאחד. נראה כי אנו חיים בעידן בו אף מקצוע או עבודה כבר אינם בטוחים לטווח הארוך, וחוסר הוודאות הזה מניע רבים לנסות ולמצוא מקצועות כמה שיותר יציבים ו"בטוחים". עולם הפיננסים, ובפרט המקצועות במסגרת עולם זה אשר העיסוק בהם מחייב רישיון רשמי מטעם המדינה, מתאפיין בעלייה יציבה ומתמדת בביקוש לשירותיהם של בעלי מקצוע אלו. באילו מקצועות מדובר, מדוע הביקוש לשירותים במסגרת מקצועות אלו רק הולך ועולה ומה ניתן לצפות ולהעריך בנוגע לעתיד של תחומי עיסוק אלו?

מהם מקצועות ורישיונות הפיננסים הרלבנטיים?

המקצועות עליהם מדובר כאן הם מקצועות מרכזיים ומוכרים בעולם הפיננסים, אשר על מנת לעסוק בהם באופן חוקי נדרש כאמור רישיון רשמי מטעם המדינה. אלו הם מקצועות כמו ייעוץ השקעות, ניהול תיקי השקעות, ייעוץ ושיווק פנסיוניים וסוכן/ת ביטוח. אלו הם כידוע מקצועות אשר המדינה מסדירה את העיסוק בהם ומחייבת את אנשי המקצוע בתחומים אלו לעבור הכשרה והסמכה מסוימת, לצלוח מספר בחינות ולסיים תקופת התמחות בטרם יקבלו את הרישיון בפועל. לקראת הבחינות לרישיונות אלו אנו מכינים כאן באמצעות קורסים ייעודיים עבור כל בחינה ובחינה.

מדוע מדובר במקצועות בהם הביקוש לשירותים מקצועיים רק עולה בהתמדה?

השוק והמשק של ימינו הם כאמור בלתי צפויים בעליל, ובשנים האחרונות קיבלנו הדגמות מובהקות לכך שקשה מאוד לצפות מה יקרה במרבית התחומים והמקצועות, כמו גם במשק בכללותו (והשוק הבינלאומי בכללותו, דוגמת מה שקרה בעולם במהלך תקופת הקורונה).

אם זה המצב, כיצד ניתן להסביר את העלייה היציבה, המתמדת והמובהקת בביקוש לשירותיהם של אנשי מקצוע מעולם הפיננסים, בפרט מנהלי תיקי השקעות, יועצים פנסיוניים ושאר אנשי המקצוע הנדרשים להחזיק ברישיון לצורך עיסוקם?

ובכן, חלק בלתי מבוטל מההסבר נעוץ דווקא במאפיינים הללו של השוק והמצב בארץ ובעולם – חוסר הוודאות בנוגע לעתיד גורם ליותר ויותר אנשים לחוש בצורך בייעוץ וליווי מקצועיים בכל הנוגע לכספם ולעתידם הפיננסי. ניהול תיק ההשקעות בו מושקע הכסף של המשפחה אינו דבר טריוויאלי או פשוט בשום צורה, ויועצים/מנהלי תיקים הם אנשי המקצוע הרלבנטיים לצורך התמודדות עם האתגר שמציב תחום זה.

בכל הנוגע לעולם הביטוח הפנסיוני (תחום התמחותם של יועצים ומשווקים פנסיוניים), קיימות סיבות נוספות וברורות עוד יותר – המשק הישראלי עובר במהלך העשור או שניים האחרונים רפורמה מקיפה ויסודית בכל הנוגע לחיסכון לפנסיה – כל העובדים במשק, כולל שכירים עצמאיים מכל הסוגים, מחויבים כיום על פי חוק להפריש מדי שנה לחיסכון פנסיוני זה או אחר. זה מצריך כמובן ייעוץ וליווי פנסיוני, ומעלה בהתמדה את הביקוש לשירותים אלו.

מה ניתן לומר על עתיד העיסוק והתעסוקה בתחומים אלו?

אנשים השוקלים כיום האם לפנות לכיוון של הוצאת רישיון פיננסים זה או אחר שואלים את עצמם – מה יהיה המצב במשק בעתיד הקרוב והרחוק, בכל הנוגע לביקוש לשירותיהם של אנשי מקצוע אלו?

כמובן שלא ניתן לדעת מה יוליד יום ומה יהיה בעתיד, אך כן ניתן לומר כי מדובר בתחומי עיסוק יציבים ו"בטוחים" יחסית, אשר הביקוש בהם כאמור רק עולה ועולה בהתמדה, מזה שנים רבות. בהתחשב בכך כי העולם והמערכת הכלכלית רק צפויים להפוך עוד יותר מורכבים ומאתגרים להתמודדות, נראה כי יועצים ומנהלי השקעות למיניהם רק ייהנו מעוד ועוד ביקוש לשירותיהם לאורך זמן. זה יותר ממה שניתן לומר על מרבית המקצועות ומסלולי הלימוד האחרים כיום.

המאמר פורסם ב-30.1.2023