מנהלי ובעלי חברות בכל סדרי הגודל, בפרט כאשר מדובר בחברות בינוניות או גדולות, עוסקים באופן שוטף בעתודות המזומנים ובמצב האשראי של החברה. עליהם לנהל באופן מוקפד את ההלוואות והאשראי שהחברה נוטלת, לנהל ולבקר את אותו מערך אשראי בצורה שוטפת. במיוחד בשנים האחרונות ובעקבות משבר הקורונה (והזעזועים הפיננסים המאתגרים את המשק מאז ועד היום), הפך נושא ניהול האשראי בחברה למרכזי וחשוב מתמיד. לכן אנו מקדישים קורס מקצועי שלם ומקיף לנושא זה אשר יסייע לאנשים הנמצאים בתפקידים עבורם זה רלבנטי לנהל בצורה טובה יותר את האשראי שבית העסק נוטל, והאופן בו הוא מיושם בחברה.

קורס מתן אשראי לחברות – במה בדיוק עוסק הקורס ומה הוא כולל?

קורס יחסית חדש זה עוסק כאמור בנושא המרכזי של נטילת הלוואות ואשראי, ואופן יישומם וניהולם בחברה לאורך זמן. הסטטיסטיקה הכלכלית של השנים האחרונות (וכמובן בעקבות משבר שנות המגפה) מראה בבירור כי סיכוני האשראי אליהם היו חשופות חברות במשק הישראלי (כמו גם בעולם כולו) עלו משמעותית. כמו כן, יותר ויותר חברות פנו בשנים האחרונות לקבלת מימון מגופים שונים, הן בנקים והן גופי מימון חוץ בנקאיים או מענקים ממשלתיים, מה שמרחיב משמעותית את מערכת השיקולים בהם צריכים מנהלי הארגון להתחשב.

קורס ייעודי זה נועד להעניק למנהלים ואנשי מקצוע רלבנטיים את הידע, ההבנה והכלים הנדרשים על מנת לנהל בצורה טובה יותר את מערך האשראי של החברה, ולנווט את הארגון בביטחון ובהצלחה במים הפיננסיים הסוערים של העידן הנוכחי.

מלבד הבנה מעמיקה ויסודית יותר של מערכת השיקולים הרלבנטיים והאופן בו מושפעת החברה מהגופים החיצוניים מהם היא נוטלת מימון ואשראי, כולל הקורס גם חלק "מעשי" יותר. בפרט, התמקדות במקרי בוחן ספציפיים וממשיים הכולל ניתוח של הסדרי חוב ועסקאות אשראי אותם ביצעו חברות מובילות במשק הישראלי במהלך השנים האחרונות. אין דרך טובה יותר ללמוד, להטמיע ולהבין לעומק את הנושא מאשר להתחיל בללמוד את התיאוריה, ולהמשיך בניתוח מקרים אמיתיים תוך יישום של הידע והכלים הנרכשים.

כך ניתן להגיע למצב בו מקבלים החלטות אשראי באופן מושכל, מיודע ואנליטי יותר, וגם להימנע מסיכוני אשראי מופרזים או מיותרים (פח אליו נופלים אינספור מנהלים ובעלי עסקים). משתתפי הקורס גם לומדים כיצד להשתמש בביטחונות של החברה בצורה אפקטיבית, וכיצד אלו משפיעים על דירוג האשראי של החברה, כמו גם על התמחור של האשראי בפועל. כך, כבר על ידי ניהול נכון ומושכל יותר של חלקים מההון אשר כבר עומד לרשות החברה (במקרה זה – ביטחונות), ניתן למשל לשפר את מצב האשראי של החברה ולהעלותה על מסלול רצוי ויציב יותר.

עבור מי מיועד הקורס?

קהל היעד של קורס מתן אשראי לחברות גדולות הוא רחב ומגוון יחסית. כמובן שהוא רלבנטי עבור כל מנהל בכיר, דירקטורית ובעלי חברות אשר מעורבים בניהול השוטף של העסק.

מלבד למנהלים בכירים ובעלים, נמנים על קהל היעד של קורס זה גם אנשי מקצוע שונים מתחומים רלבנטיים. לדוגמה – סמנכ"לי כספים, מנהלי אשראי ומנהלי השקעות, בנקאים, חברים בוועדות ביקורת למיניהן, אנליסטים, יועצים פיננסים ואף רואי חשבון ועורכי דין.

כל בעלי התפקידים שלעיל עוסקים באופן ישיר או עקיף גם בנושא ניהול האשראי בארגון, ויכולים להפיק המון מהבנה מעמיקה יותר של התחום והיחשפות לנקודות ה"מסוכנות" יותר (כמו גם היכרות של ההזדמנויות והאפשרויות הנפתחות על ידי ניהול אשראי מושכל ומקצועי..).

קורס זה מועבר על ידי סדרה של מרצים שונים, כל אחד מתמחה בתחומו שלו. הוא כולל חמישה מפגשים אשר אורכים כחמש שעות כל אחד, וכרגע מועבר בתל אביב בלבד.

המאמר פורסם ב-30.09.2023