במסגרת סדרת הקורסים שמציעים בתי ספר שונים המתמקדים בלימודי שוק ההון ומקצועות הפיננסים השונים, קורס ההכנה לבחינה "מקצועית א' " של הרשות לני"ע הוא מקורסי ההכנה המבוקשים והפופולאריים ביותר. אינספור תלמידים ותלמידות נרשמים לקורס זה מדי שנה, וביניהם גם כאלו אשר אינם בהכרח נרשמים לקורסי הכנה לקראת כל אחת מהבחינות אותן עליהן לעבור. גם אנשים אשר מגיעים עם רקע מסוים בלימודי כלכלה או חשבונאות וגם מי שמסוגל ללמוד בכוחות עצמו לקראת מרבית הבחינות של הרשות לני"ע או משרד האוצר, בוחרים לרוב להתכונן למבחן במקצועית א' על ידי קורס הכנה מקצועי. מהי הסיבה המושכת אנשים רבים כל כך לקורס ההכנה דווקא עבור בחינה זו, האם זה מוצדק, מה בעצם כולל קורס זה וכיצד הוא מכין את המשתתפים בו לקראת הבחינה המאתגרת ?

 

מהבחינות המאתגרות ביותר בתחום רישיונות הפיננסים – מקצועית א'

לא בכדי בוחר אחוז גבוה כל כך מהניגשים לבחינות הרשות לני"ע ומשרד האוצר להירשם לקורס מקצועית א' כהכנה לבחינה זו, הנחשבת לאחת הבחינות המאתגרות והמעמיקות יותר במסגרת המסלולים לקבלת רישיונות דוגמת רישיון ייעוץ השקעות, ניהול תיקים וכו'. כמובן שגם הבחינות האחרות, ובכללן בחינות היסודות למיניהן, נחשבות לבחינות מעמיקות המציבות אתגר מסוים לניגשים אליהן, אך במקרה של מקצועית א' האתגר גדול יותר, לפחות אם לשפוט על פי כמות הנרשמים לקורסי ההכנה.
הבחינה במקצועית א' היא בחינת גמר (כלומר – אחת משתי בחינות סופיות אותן יש לעבור בטרם קבלת הרישיון), וככזו היא מועברת ברמה גבוהה יחסית, בטח ביחס לבחינות רבות אחרות בתארים אקדמיים למקצועות הפיננסים השונים. בחינה זו בוחנת לעומק את עולם ניירות הערך והמכשירים הפיננסיים, באופן יסודי אשר בא להבטיח כי הנבחן/ת אכן בקיאים בתחום זה, מבינים כיצד לנתח את המידע הרבה הכרוך בעולם ניירות הערך וכיצד להגיע למסקנות שקולות ומושכלות בהתאם לניתוח זה. למעשה, מקצועית א', כמו גם קורס הגמר הנוסף הנדרש לצורך קבלת הרישיון (מקצועית ב' במקרה של ניהול תיקי השקעות או גמר פנסיוני במקרה של רישיון ייעוץ ושיווק פנסיוני) באים למעשה להבטיח ללקוחות ולמערכת כולה כי אנשי המקצוע בידיהם אנו מפקידים את כספנו או את הזכות לייעץ לנו מה מומלץ שנעשה עם כספנו, אכן יהיו אנשי מקצוע איכותיים המחזיקים בידע מעמיק ורלבנטי ועברו מספיק תרגולים וכד' על מנת שאכן יהיו מסוגלים לעשות את עבודתם נאמנה. מקצועית א', אם כן, היא אחת מ"תעודות הביטוח" לכך שמערכת הייעוץ והניהול הפיננסית בה רבים מאיתנו תלויים באופן הדוק, אכן תפעל לטובתנו ותעמיד לרשותנו יועצים ומנהלים מוכשרים ואיכותיים דיו.

אפיקי השקעה שונים, מיסוי רלבנטי, מודלים וטכניקות השקעה ועוד

אם כן, מה בעצם כולל קורס ההכנה למקצועית א'? כמובן שקורס זה בנוי ביחס ישיר לתוכן הבחינה, שכן מדובר בקורס אשר מטרתו היא הכנה ממודת ויעילה למעבר הבחינה. לכן, הנושאים הנלמדים בקורס מהווים שיקוף מדויק של הנושאים עליהם נשאלים בבחינה.
קורס מקצועית א כולל למידה מעמיקה של סוגים רבים ושונים של ניירות ערך ומכשירים פיננסיים, כמו גם דגש על היבט המיסוי – קיימים אינספור חוקים ותקנות שונים הנוגעים למיסוי על ניירות ערך, על רווחים המתקבלים משוק ההון ועל אינספור מכשירים פיננסיים נוספים, ואת כלל ההיבטים הללו על אנשי המקצוע המייעצים ומנהלים כספים של לקוחותיהם לדעת באופן מעמיק. בנוסף, כולל קורס ההכנה למידה יסודית של דרכי השקעה שונות, טכניקות המתמקדות למשל בהערכת שווי של חברות, מודלים ואסטרטגיות שונות מתחום ההשקעות, ניתוח של רמות סיכון שונות בהתאם למגוון המשתנים המשפיעים על השוק ועל המשקיע הבודד, עבודה עם אגרות חוב פרטיות או ממשלתיות ועוד נושאים רבים ושונים הרלבנטיים ספציפית עבור בחינה זו.

 

הכנה ממוקדת הנסמכת על ניסיון העבר – קורס מקצועית א'

מלבד לחומר העיוני עצמו עליו פורט בפסקה הקודמת, מכיל למעשה קורס ההכנה לבחינה במקצועית א' את כל חומרי הלימוד והתנאים השונים הנחוצים על מנת שהתלמידים אכן יצליחו להתכונן באופן אפקטיבי לבחינה ולהגיע אליה במצב הטוב ביותר.
חומרי הלימוד הניתנים לסטודנטים במהלך הקורס, כמו גם האופן בו בנוי הסילבוס כולו, נשען על ניסיון עבר של אינספור קורסים במסגרתם הוכנו בהצלחה אלפים רבים של נבחנים ונבחנות. אחוזי ההצלחה הגבוהים, אשר הולכים ומטפסים לאורך השנים, נובעים מההתאמה המוצלחת של הקורס, תוכנו וחומרי העזר שהוא כולל, לצרכים של תלמידים ותלמידות הניגשים לבחינה זו. בנוסף, רבות מן השאלות הנכללות בבחינה זו חוזרות על עצמן בווריאציות שונות לאורך השנים. ניסיון עבר עשיר בהכנת סטודנטים לבחינה ספציפית זו מעניק לאותו בית ספר ולאותם מורים את האפשרות לתרגל את תלמידי הקורס בנושאים ובשאלות הספציפיות הנפוצות ביותר, אלו שקיים סיכוי טוב יחסית שיופיעו שוב בבחינה בצורה כלשהי הדומה לצורה בה הופיעו בעבר.
כאשר משלבים את כל מה שהוזכר כאן עם מורים קשובים ומנוסים וחומרי לימוד מלאים ומפורטים, מקבלים נוסחה מצוינת להכנה לבחינה המאתגרת יחסית במקצועית א'.