מזכיר חברה – תפקיד המפתח שאתם חייבים להכיר בארגון

כל מבנה ארגוני מונה סוגים שונים של תפקידים – חלקם בעלי אופי אדמיניסטרטיבי, חלקם בעלי אופי שירותי או מכירתי, חלקם טכניים גרידא ואילו חלקם מצריכים מחשבה מאומצת וידע. ואם נאמר לכם שישנו תפקיד אחד שמאגד את מרבית הסמכויות האלו יחד? כזה שמהווה תפקיד מפתח שבלעדיו הארגון לא יכול להתקיים? הכירו את תפקידו של מזכיר חברה!

אם בדמיונכם מיד עולה תמונה של פקיד שמסב לשולחן מלא בקלסרים, מסמכים וכלי כתיבה, אשר אמון על קביעת פגישות ואדמיניסטרציה בלבד, נבקש מכם למחוק אותה כליל ולהיערך ליצירת תמונה שונה בתכלית. מזכיר החברה הוא למעשה הדמות המקשרת בין הנהלת החברה לדירקטוריון, בין הדירקטוריון לבעלי המניות ובין החברה לרגולטורים – רשות ניירות ערך והבורסה. המזכיר מהווה חלק אינטגרלי מהשרשרת הארגונית, ובלעדיו יתר החוליות יתקשו לחבור ביעילות ובמקצועיות זו לזו.

התיאוריה שמאחורי מזכיר החברה

עובדה מעניינת לפניכם – הגדרת תפקידו של מזכיר החברה איננה קבועה בחוק החברות. הדבר מעורר תמיהה, שכן רבים מרמי הדרג ומרכזי הסמכויות באליטה השלטונית הינם אותם מזכירי חברה עליהם אנחנו מדברים כאן, עיין ערך מזכיר המדינה בארצות הברית, מזכיר המפלגה בברית המועצות ואף מזכיר הממשלה בישראל, שנחשב לעובד המדינה הבכיר ביותר, עומד בראש מזכירות הממשלה ומהווה יועצו העיקרי של ראש הממשלה.

יש הסוברים שמזכיר החברה צריך להיחשב ל"מנהל אחר הכפוף במישרין למנכ"ל", אולם מנגד טוענים שההגדרות העמומות של "מנהל" ו"מזכיר" מקשות על הקביעה הזו עוד יותר.

מי אתה מזכיר החברה?

למרות היעדר ההגדרה הקבועה בתיאוריה, הפרקטיקה היישומית מבשרת שמה שהופך את מזכיר החברה לבורג כה מרכזי בעידן הממשל התאגידי, הוא תחומי האחריות המהותיים והנרחבים שלו. הוא פועל בלב עשיית ההנהלה, מייעץ דרך קבע לדרג הניהולי ומקבלי ההחלטות (מנכ"ל, סמנכ"ל הכספים ושאר ההנהלה הבכירה) וכן מהווה יד ימינו של הדירקטוריון בחברות רבות. בסמכותו של מזכיר החברה לייעץ לו כיצד ליישם את הוראות חוק החברות וחוק ני"ע, ללוות הליכי אישורי עסקאות עם בעלי עניין ושליטה ולתת גושפנקא מקצועית בעוד שלל התחומים שמרכז תחתיו הדירקטוריון.

יום בחיי מזכיר חברה -כך זה נראה

שגרת יומו של מזכיר בחברה ציבורית או תאגיד מדווח כוללת עיסוק בשלושה תחומים מרכזיים: ניהול מרשמים ועריכת פרוטוקולים, סיוע משלים לעבודת הדירקטוריון ומתן דיווחים מידיים מכוח חוק החברות\ חוק ניירות ערך. מעבר לתחומי האחריות היומיומיים, מזכיר החברה נושא באחריות משפטית משמעותית – פלילית, אזרחית ומתוקף חוק האכיפה המנהלית, והיא נגזרת מיחסי העבודה שלו מול הנהלת החברה.

בדרך להיות מזכיר חברה עוצרים בקורס מזכירי החברה של BDO ו-IFI

סקרנים לגלות כיצד תוכלו להפוך למזכירי חברה מעולים? רוצים להתחיל לסלול את הדרך שלכם לעבר קריירה מצליחה בתחום? קורס מזכירי החברה של BDO ו-IFI יוצא לדרך, וזו ההזדמנות שלכם לקחת חלק. בואו להבטיח את היותכם מזכירי חברה מצטיינים, לרכוש ידע נרחב בעולם הדירקטוריונים ולעבוד על אופק קידום אישי ומקצועי נרחב!