כך נראה יום בחיי מזכיר חברה

תשכחו מהקונוטציה הראשונית שעולה בראשכם כאשר מציינים בפניכם תפקיד של מזכיר חברה. לא איש אדמיניסטרציה או אדם שאמון על תיאום לוחות זמנים ופגישות למנכ"ל– בעולם הדירקטוריונים אנחנו מדברים על משרה בכירה שמהווה חלק אינטגרלי מהחברה, עוגן משמעותי שמחבר בין זרועות הארגון.

מזכיר החברה הוא הדמות המקשרת בין הנהלת החברה לדירקטוריון, בין הדירקטוריון לבעלי המניות ובין החברה לרגולטורים (רשות ניירות ערך והבורסה). תפקידו מקנה לו את הכוח לצמצם את החשיפה של החברה לקנסות, להליכי אכיפה ולעיצומים כספיים שעלולים להטיל עליה. שוקלים להתמנות למשרת מזכיר? סקרנים לדעת איך נראה יום בחייו? בואו לגלות!

מזכיר חברה – משרה נחשקת שלא מתכתבת עם הגדרות

כפי שציינו, נוטים לבלבל את ההגדרה המוכרת של מזכיר בחברה עם תפקיד המזכיר עליו אנו מדברים, וייתכן והסיבה לכך היא היעדר ההגדרה הקבועה של תפקיד זה בחוק החברות (התשנ"ט-1999). לשם הבנת ההבדלים המהותיים, ניתן להתבונן במי שעומדים בפסגת התחום– מזכירי מדינות. כך למשל, בארה"ב מזכיר המדינה הוא גם שר החוץ שאמון על מדיניות החוץ, ואילו כאן בישראל הוא נחשב לעובד המדינה הבכיר ביותר, היועץ העיקרי של ראש הממשלה ומי שהלשכה שלו עוסקת בקשר המפורש שבין פוליטיקה לבין מנהל בצמרת הממשלה.

להיות יד ימינו של הדירקטוריון ולהתנהל מול בכירים- אלו הם תפקידיו של מזכיר חברה

השגרה היומיומית של מזכיר חברה כוללת שלושה תחומים מרכזיים:

  1. ניהול מרשמים ועריכת פרוטוקולים – המזכיר אמון על מרשמי דירקטורים ובעלי מניות, מכנס אסיפות כלליות, עורך דוחות כספיים, וכן עורך פרוטוקולים של ישיבות וועדות הדירקטוריון ואסיפות של בעלי המניות.
  2. סיוע משלים לעבודת הדירקטוריון – המזכיר מבצע מגוון פעילויות, שמטרתן לסייע לדירקטוריון לבצע את עבודתו נאמנה. בין היתר הוא מרכז הצעות העולות לסדר היום בישיבות דירקטוריון ומוצגות בפני היו"ר, מספק סדרי יום וחומרים נלווים כחלק מהיערכות חברי הדירקטוריון לישיבות, אחראי על התקשורת בין חברי הדירקטוריון לבין הגורמים השונים בתאגיד\ בחברה, מתדרך את חברי הדירקטוריון החדשים עם כניסתם לתפקיד ועוד.
  3. מתן דיווחים מיידים- מזכיר שמשתלב בתאגיד חברה מרכז גם כן את תחום עריכת הדיווחים שמחויבים לפי דין, כולל הפצה לדרג הניהולי לשם אישור סופי ופרסומם במגנ"א (מערכת גילוי נאות אלקטרונית) ואתר המאי"ה של החברות הציבוריות (מערכת אינטרנט להודעות).

לימודי מזכיר חברה – פותחים צוהר לקריירה מבטיחה

כמו בכל תחום אחר, הדרך לפסגה לא סלולה מראש, וכדי לבסס אותה היטב צריך בראש ובראשונה ידע. לאור העובדה שמזכיר החברה מחזיק בממשק קבוע וצמוד מול הדירקטוריון, לא די בכך שיכיר את מנעד התפקידים שלו על בוריים, אלא עליו להיות בקיא גם בתפקיד הדירקטוריון. כך הוא יוכל להבטיח עבודה משמעותית, מקצועית, יסודית ובלתי מתפשרת, ומעבר לכך – ייפתח לו אפיק מקצועי נוסף שיאפשר לו להתפתח אישית ומקצועית לאורך הדרך.

אם גם אתם רוצים להתחיל לסלול את הדרך שלכם בתחום ולהפוך לבכירים בתחומכם ,  זה הזמן להצטרף לקורס המקיף והיחיד בארץ למזכירי חברה של מכללת BDO ו-IFI!

המועבר ע״י דורית בן סימון, נשיאת המכון הישראלי לפיננסים ומנכ"ל חברת BSS Capital. וע״י עו"ד עודד סלע, שותף במשרד עורכי הדין זילברשץ, סלע, ברנדס

אם הגעתם עד כאן… זה הזמן להצטרף אלינו ולקבל כלים שלא מועברים באף מוסד פיננסי אחר!