המושג החמקמק "שוק ההון" מייצג בשנים האחרונות את עולם הכלכלה והפיננסים – עולם רחב ועשיר, המכיל בתוכו תחומי ענק בפני עצמם, דוגמת תחום המסחר הבורסאי (מסחר במניות וניירות ערך), תחום הביטוח הפנסיוני וכד'.

עבור מי שמעוניין לבנות קריירה בשוק ההון, ריבוי המידע והאפשרויות השונות עשוי לבלבל ולהקשות. לכן, נביא כאן סיכום כללי, פשוט ובהיר, של התחומים העיקריים בהם ניתן לבנות קריירה בתחום, וגם נמליץ כיצד להתחיל לצעוד בדרך המובילה לקריירה מבטיחה בשוק ההון:

עולם ההשקעות – אחד התחומים העיקריים המושכים אליהם אנשים רבים בשוק ההון הוא תחום ההשקעות. הכוונה היא למקצועות הקשורים לייעוץ וניהול השקעות – יועצי השקעות למיניהם ומנהלי תיקי השקעות. אנשי מקצוע אלו עוקבים אחר השווקים השונים ונשארים עם האצבע על הדופק למען לקוחותיהם. יועצי ההשקעות רק מייעצים ללקוחותיהם כיצד להשקיע את כספם (אך מדובר כמובן בייעוץ מקצועי המצריך הסמכה ותעודה רשמית מטעם המדינה של יועץ/ת השקעות), בעוד מנהלי התיקים מוסמכים לעשות פעולות של ממש בתיקי ההשקעה של לקוחותיהם.

עולם הביטוח הפנסיוני – תחום זה הולך ותופס תאוצה בישראל בשנים האחרונות, בין השאר מפני שבמהלך העשור האחרון זכאי כל עובד ישראלי לקרן פנסיה אליה הוא ומעסיקו מפרישים כספים מדי חודש.

יועצים פנסיוניים מתמחים כאמור בעולם מורכב זה, כאשר האזרח הממוצע אינו בקיא ואינו מעוניין להתחיל ללמוד ביטוח פנסיוני לעומק את כל האפשרויות העומדות לפניו בכל הנוגע לחיסכון לפנסיה. לכן, קיים בישראל ביקוש גבוה ביותר לאנשי מקצוע מעולם הביטוח הפנסיוני, ורבים פונים לתחום זה מפני שמדובר בקריירה מבטיחה באופן יחסי.

עולם המסחר הבורסאי – תחום נוסף ומעניין במיוחד הנכלל בשוק ההון הוא תחום המסחר הבורסאי. ניתן לבנות קריירה במספר תפקידים שונים בתחום זה. לדוגמה – ברוקר העובד למען בית השקעות מסוים, או סוחר עצמאי אשר סוחר בעצמו ובממונו שלו בבורסה על בסיס יומי, שבועי או חודשי. תחום זה קוסם במיוחד לצעירים רבים שכן מדובר בתחום בעל הזדמנויות ואפשרויות רבות ואטרקטיביות, ובתחום בו ניתן לעסוק באמצעות המחשב האישי מכל מקום בעולם ובכל זמן (הדבר נכון לפחות לגבי סוחרים עצמאיים).

לימודים ייעודיים עבור כל אחד מהתחומים – לימודי שוק ההון
במוסדות לימודים שונים המתמחים בלימודי שוק ההון ניתן למצוא קורסים שונים ומסלולי הסמכה המתאימים לכל אחד מהתחומים שהזכרנו.
מסלולי הסמכה שונים עבור יועצי השקעות, מנהלי תיקי השקעות, יועצי ומשווקי ביטוח פנסיוני מכינים את התלמידים (אשר יכולים להגיע גם ללא כל ידע מוקדם או הסמכה פיננסית) בצורה יסודית ומעמיקה לקראת המבחנים הרשמיים של משרד האוצר, הרשות לניירות ערך והגוף המפקח על תחום הביטוח בארץ.
גם עבור המתעניינים במסחר עצמאי ניתן למצוא מגוון קורסים המעניקים ידע רב ומעמיק, כמו גם את האפשרות לתרגל ולהתנסות בעולם המסחר הבורסאי בטרם מתחילים לסחור ממש.

לימודים אלו הם הדרך המתבקשת, המומלצת והבטוחה ביותר על מנת להתחיל בבניית קריירה בשוק ההון, קריירה איכותית אשר תלך ותתפתח לאורך זמן.